6294
Sök

Hurdan är växellåds olja?

Stabil som fan
304 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
Har faktiskt inte funderat på det, Mer än att den är röd, Men när den gått i växellådan, Håller den samma färg  då eller blir den samma färg som motorolja (svart aktig) ?

Kom att fundera på det nu när jag sett att min 945turbo läckt några droppar på asfalten! Och skulle läckaget kunna bero på att det är för mkt olja någon stans? För jag kollade på oljestickorna och dom var över MAX sträcket!

Trevlighelg! // Jim

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
25 oktober 2008
den för blir oftast röd men med en mörkare ton... och oljefällan i motorn kan ju ha spottat ut olja så de farit på marken ?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

CNC operatör
280 Inlägg
25 oktober 2008
är det över max i motorn så finns risken att du skjuter packboxen bakom svänghjulet och får olja på dina lameller, de är ju dock de värsta senariot. växellåds oljan blir mörkröd..

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

Stabil som fan
304 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
Rätta mig om jag har fel, Men om det kommer olja på lamellerna borde den väll slira en del ?

CNC operatör
280 Inlägg
25 oktober 2008
Jo det har du fullständigt rätt i

CNC operatör
280 Inlägg
25 oktober 2008
menade bara att det är ju inte så bra om oljan är över max sträcket på stickan, isf kan det det hända..

Stabil som fan
304 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
Tänkte jag ska ta en bild imårrn och visa hur det har läckt, det liksom droppar inte på samma ställe, utan typ, en droppe i mitten och 2 droppar 10 cm gämter och sådant! HUr skule bilen gått om packningen mellan motor och låda gett sig föresten? Om det skulle vara märkbart dvs! Mvh// Jim

Stabil som fan
304 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
Här är en bild hur det ser ut med oljan under bilen!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/29930/489966_dpemqf.jpg
Senast redigerat av Tinjection (26 oktober 2008)

2 252 Inlägg
26 oktober 2008
de liknar ju motorolja, kan ju annars också vara att din bakre vevaxel tätning har gett med sig..

Stabil som fan
304 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
Jo, Motor olja är jag nästan säker på att det är, Men jag har ju fått för mig att bilen borde slira om det är den packningen?/tätningen? yikes

2 252 Inlägg
26 oktober 2008
Tinjection skrev:
Jo, Motor olja är jag nästan säker på att det är, Men jag har ju fått för mig att bilen borde slira om det är den packningen?/tätningen? yikes

jaa men de slirar bara på manuella lådor, du har ingen lamellkoppling mellan motor och vlåda, du har en converter istället när de är automatare..

Stabil som fan
304 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
HAhaaha, jaja, om ingen annan har någon teori så såg jag precis norra tusingar flyga ut genom fönstret:P Någon som kan komma på något annat? Och vad sejjs om lite mirakel medel som kan stoppa läckan?

2 252 Inlägg
26 oktober 2008
släng i STP oiltreatment, eller så Omegas motsvarighet till stp oiltreatment, de är dom som funkar bäst, dom kostar, men de kan funka..

Sök