2400
Sök

Hur skulle ni fördomsfullt ranka mig som förare? :D

123 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
började övningsköra i slutet av Juni (kunde inte starta en bil innan det) och körde sammarlagt 15 timmar hemma, och tog 10 lektioner på körskola.

Kuggade första uppkörningen på att jag inte körde miljövänligt. (Malmö) 12 september

Kuggade andra gången på uppmärksamhet. (Malmö) 18 september

Kuggade tredje gången på grund av att ha missat en hastighetsskylt och därmed kört för sakta. Helt ny stad. (Helsingborg)

Inför första uppkörningen var jag inte alls redo utan bara chansade för att ta kortet så fort som möjligt fyllde år 11 september.

Andra gången var också en chansning, fick tid ganska snabbt.

Tredje gången var ett desperat försök, åkte till en stad jag aldrig besökt förut.

Sedan bestämde jag mig för att ta 10 lektioner till, hade en dubbellektion på uppkörningsdagen och blev tillsagt att jag skulle klara det om jag körde såhär, gick dit och klarade det "Det var felfri körning" det tog inte ens 25 minuter sammarlagt.

Så min fråga är, hur skulle ni bedömma mig om ni får vara hur fördomsfulla ni vill? big_smile skulle vara kul och höra.

4 506 Inlägg
27 oktober 2008
Antingen att du inte har varit engagerad innan.
Eller så suger du rentutav sagt..
Senast redigerat av _Wallis_ (27 oktober 2008)

Kan du andas kan du dö.

123 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
_Wallis_ skrev:
Antingen att du inte har varit engagerad innan.
Eller så suger du rentutav saggt.

Grejen är att då jag inte visste så mycket om körskolor och om körkort, fick jag höra av mindre kompetenta vänner att körskolor är bara skit som mjölkar en på pengar och inte lär en något, vilket jag inser var riktigt stort misstag, hade jag hållt mig till körskolan hade jag sluppit kugga 3 gånger.

ElectroRaggare
886 Inlägg
27 oktober 2008
stay in school kids!

Chevrolet Tahoe -99 4x4, Mad Max edition.
Cjecrolet Impala -66, lowrider.
Tesla Model S -17, A-B bilen.

Rent A Retard !
674 Inlägg
27 oktober 2008
Ja du, IGENTLÌGEN så sög du. Men ska man tro på provet som ska avgöra om du är värdig eller inte så är du en "värdig" förare. Men har sett folk klara körkortet och sen inte våga köra, eller helt tvärtom. Dom tycker att dom är schumacher allihopa.. så att tror inte riktigt att det går att svara på din fråga

Mvh

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm

4 001 Inlägg
27 oktober 2008
Ojdå, en tråd som garanterat kommer ge upphov till påhopp.

Ontopic:

att kugga på uppkörningar är väldigt vanligt och att behöva göra 4 st & 20 lektioner på körskola är väl ganska normalt idag då föräldrar inte har tid/möjlighet att övningsköra mycket, själv hade jag förmånen att börja övningsköra när jag var 16 & innan kortet togs hade jag nog kört ca 1500-2000 mil.

Bara för att du har lappen i handen så innebär det inte att du kan köra bil, nu gäller det att hålla kvar i lappen & anpassa dig till trafiken (hur den är och hur den ska vara är olika saker) och du kommer troligtvis att behöva några år/antal tusen mil bakom ratten och en eller annan buckla i bilen innan du är en duktig bilförare, sen kommer du (och alla andra) att göra misstag men sånt händer.

Lycka till & håll dig i skinnet.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

123 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
kolvas skrev:
Ojdå, en tråd som garanterat kommer ge upphov till påhopp.

Ontopic:

att kugga på uppkörningar är väldigt vanligt och att behöva göra 4 st & 20 lektioner på körskola är väl ganska normalt idag då föräldrar inte har tid/möjlighet att övningsköra mycket, själv hade jag förmånen att börja övningsköra när jag var 16 & innan kortet togs hade jag nog kört ca 1500-2000 mil.

Bara för att du har lappen i handen så innebär det inte att du kan köra bil, nu gäller det att hålla kvar i lappen & anpassa dig till trafiken (hur den är och hur den ska vara är olika saker) och du kommer troligtvis att behöva några år/antal tusen mil bakom ratten och en eller annan buckla i bilen innan du är en duktig bilförare, sen kommer du (och alla andra) att göra misstag men sånt händer.

Övningskörde med brorsan, det var inte ofta han hade tid, men det var inte den bästa inlärningsmiljön direkt, man blev utskälld när man gjorde fel big_smile

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
27 oktober 2008
överskatta bara inte din egen förmåga nu, för många som aldrig har varit ute så mkt i trafik förut tror att dom är nya världs mästare på att köra bil, men de krävs erfarenhet och de kan man inte få på en körskola eller på butterix, learning by doin

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

582 Inlägg
27 oktober 2008
tro inte att du är världmästare  på att köra pga av lappen det är bara ett bevis på att du får övningsköra ensam tänk på det .när du kört några tusen mil då börjar du greppa det hela lycka till

hej

3 650 Inlägg
27 oktober 2008
asså om du gick från noll till lappen på 4 månader så e de ganska nice..men 20 lektioner e ju typ flickvarning tongue

Snål gnällspik
402 Inlägg
27 oktober 2008
Min gissning är att du kommer vara en bra bilförare eftersom du kommer att köra med ödmjukhet och därmed försiktighet. Dvs om du har intelligensen (jag känner ju inte dig) att inse att du har vissa brister i din nuvarande körskicklighet. Faktumet att du ställer denna forumsfråga tyder ju på att du har det.

Det viktigaste i bilkörning enligt min mening är att hela tiden försöka ligga före i tanken och förutse vad som kommer hända, och anpassa körningen därefter. Hur man sedan agerar i en akut situation är svårare att förutse.

Att köra mindre bra är inte nån absolut bedömning av begåvning f.ö. Jag har en mycket smart kompis med väldigt avancerat jobb som ja..man vill inte gärna åka med honom alltså... :-)
Senast redigerat av perzy (27 oktober 2008)

Volvo S80 2,9.

730 Inlägg
27 oktober 2008
som alla skriver smile man ska inte överskatta sin förmåga wink men dock så lär man sig utav misstagen tongue börja inte i en corvette eller liknande då man gråter blod med en buckla wink

Mvh//

Fölkesberg Racing =)

123 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
När jag precis fått körkortet var jag riktigt glad, att slippa en massa sura lärare brevid mig, sen hände detta och jag fick mig en tankeställare, sedan dess är det lugn körning som visar hänsyn till andra.

Tog körkortet i torsdags, körde nästan mot rött men hann bromsa in när jag såg polisen så halva bilen hade passerat stoppstrecket. Jag såg polisbilen vända och ställa sig bakom mig, jag blinkar höger och svänger höger på en väg där sväng till höger är förbjuden, jag blir stoppad och han ber om körkortet, jag säger att jag tog den idag och tar fram körkortslappen, han säger lite elakt "Ja det blev inte långlivat, nästa sekund kommer en kille farandes i minst 90 km/h på en 50 väg medans han är jagad av en polisbil, han ger mig hastigt körkortslappen och idkortet och säget att jag gjorde fel, hoppar snabbt in i bilen och ger sig av jagandes bilen som susade förbi. Man kan förmodligen kalla det rejäl tur.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
27 oktober 2008
Skulle bedöma dig som en riktig nybörjare.
Du bevisade de ju nyss i ditt senaste inlägg också, missa rödljus och förbjuden högersväng gör man inte om man har koll...inte när man har nytt kort. Då e man ju som mest alert.
Passa dig, för de känns inte osm du lärt dig tillräckligt, 4 uppkörningar också tongue Varav minst en var om just uppmärksamhet du kuggade på? wink

Sen har du ju inte haft kortet i mer än ett halvår, alla som haft ett halvår e ju nybörjare ju
Senast redigerat av Mortalis (27 oktober 2008)

123 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
Mortalis skrev:
Skulle bedöma dig som en riktig nybörjare.
Du bevisade de ju nyss i ditt senaste inlägg också, missa rödljus och förbjuden högersväng gör man inte om man har koll...inte när man har nytt kort. Då e man ju som mest alert.
Passa dig, för de känns inte osm du lärt dig tillräckligt, 4 uppkörningar också tongue Varav minst en var om just uppmärksamhet du kuggade på? wink

Sen har du ju inte haft kortet i mer än ett halvår, alla som haft ett halvår e ju nybörjare ju

Självklart är jag nybörjare, har inte påstått annat, när det kommer till det röda ljuset så var det grönt, men slog om snabbt till rött när jag hade precis accelererat så det blev en hård inbromsning med en skrotbil. skylten för förbud mot högersväng hade jag då passerat och såg inte den. smile

Man får som en kille sa, hålla sig i skinnet och inte överskatta sin egen förmåga.

2 638 Inlägg
27 oktober 2008
kickade skrev:
När jag precis fått körkortet var jag riktigt glad, att slippa en massa sura lärare brevid mig, sen hände detta och jag fick mig en tankeställare, sedan dess är det lugn körning som visar hänsyn till andra.

Tog körkortet i torsdags, körde nästan mot rött men hann bromsa in när jag såg polisen så halva bilen hade passerat stoppstrecket. Jag såg polisbilen vända och ställa sig bakom mig, jag blinkar höger och svänger höger på en väg där sväng till höger är förbjuden, jag blir stoppad och han ber om körkortet, jag säger att jag tog den idag och tar fram körkortslappen, han säger lite elakt "Ja det blev inte långlivat, nästa sekund kommer en kille farandes i minst 90 km/h på en 50 väg medans han är jagad av en polisbil, han ger mig hastigt körkortslappen och idkortet och säget att jag gjorde fel, hoppar snabbt in i bilen och ger sig av jagandes bilen som susade förbi. Man kan förmodligen kalla det rejäl tur.

Snacka om flyt tongue

Skulle bedöma dig som nybörjare, det är lätt att göra fel när man har nytaget körkort. Så överskatta inte din förmåga och kör lungt och försiktigt smile

Lite offtopic, men har bara blivit stoppad 1 gång sen jag fick körkort. Prövotiden går ut om 1 månad. Och detta hände samma dag som jag fyllde 20 och var på väg till systembolaget. Svängde in på parkeringen utanför systemet och där står polisen och har körkorts och nykterhetskontroll. Kan ju säga att så mycket har jag aldrig visat legitimation på en och samma dag big_smile
Senast redigerat av Aker_s40 (27 oktober 2008)

Bärs!
3 456 Inlägg
27 oktober 2008
kolvas skrev:
(blablabla...)

Nejnej, inte på uppkörningen! eller vänta, vilket skinn pratar du om? lol

Garaget.org peakade 2008.

3 059 Inlägg
27 oktober 2008
Tja du.. Kul att du fick det iallafall.. MEN..
Om du inte klarar av att köra i en "främmande" stad så ska du nog fundera igen.. Asså om du kört i en stad så borde du klara en annan också.. Det går inte att skylla på att du kuggade och gjorde fel bara för att det är en ny stad för dig.
Hur ska du göra nu när du har kortet då? Bara köra hemma på gatan?

Sök