Hade det som fråga på Tipsrundan på Volvoträffen i Kristianstad i somras.
Nej, udda cylindrar är på tapeten, Scania utvecklar just nu en 7-cylindrig motor enligt Trucking-tidningen.
Jag syftade inte på när affären gick igenom utan när s/v90 tillverkningen lades ner
Jaha, då missförstod jag dig.
Tänker du på drivlinan, med rakställd motor och bakhjulsdrift, eller designen på bilarna? Jag diggar stenhårt kombi-modellerna med de höga ljusena (850, V70 OG) men jag får erkänna att S60n ser också trevlig ut med sin bakända.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Du citerade ett tidigare inlägg så jag ville försäkra mig. Jag syftade mest på utseendet i mitt inlägg. Anser att v90 är den snyggaste bilen som 90 talet kunde få fram. Men när man pratar om volvo och design så kan man inte låta bli att tänka på volvos riktigt fina bilar amazon pv duett p1800. De var innan de blev fyrkantigt
tror inte BMW kommer att köpa volvo bara skitsnack som förr
även om dom skulle köpa skiten så tror jag inte dom skulle bygga bakhjulsdrivet tror dom skulle göra som me minin köra me deras snurra och förbättra kvaliten pån tror de blir liknande me volvo isåfall
även om dom skulle köpa skiten så tror jag inte dom skulle bygga bakhjulsdrivet tror dom skulle göra som me minin köra me deras snurra och förbättra kvaliten pån tror de blir liknande me volvo isåfall
Kunden har alltid rätt. Vill köparna ha RWD Volvo, så kommer det att komma en i såfall.
Kunden har alltid rätt. Vill köparna ha RWD Volvo, så kommer det att komma en i såfall.
Problemet är väl att många av dom som har råd att köpa en ny volvo inte delar våran åsikt om vart de ska drivas.. Dom köps ju tyvärr inte som leksaker.. Att de skulle tillverkas en ultimat bil är nog bara en fantsi och även om dom skulle göra de vem skulle ha råd med den
Problemet är väl att många av dom som har råd att köpa en ny volvo inte delar våran åsikt om vart de ska drivas.. Dom köps ju tyvärr inte som leksaker.. Att de skulle tillverkas en ultimat bil är nog bara en fantsi och även om dom skulle göra de vem skulle ha råd med den
Man tycker även killarna på Volvo borde märka hur populärt det är att stoppa ner femmor i 240, 740, 940. Tyvärr är ju Volvos utvecklaravdelning strypt av Ford, så det finns inte mycket de kan göra. En hel del folk som jobbar på Volvo hänger här bl.a. och ser hur saker och ting utvecklas.
Dock har du rätt i det om att bilarna är dyra, men det är också en biprodukt av Ford.
Eftersom Ford fick överproduktion på sina fabriker i England, och underskott av folk, så var dom tvungna att flytta över stora delar av Volvos motortillverkning till England. Och det sker givetvis med Fords grejer, vilket resulterar i att Volvo måste "volvofiera" sina egna motorer efter att de tillverkats, vilket ger en totalkostnad per motor som är 3ggr så hög jämfört med om motorerna byggts i Skövde, där de alltid byggts förr. Visst sker tillverkning där fortfarande, men inte i samma omfattning längre... Källa: http://www.va.se/nyheter/2008/10/16/ford-volvos-olycka/
Vilket innebär att Volvo dras med många omkostnader som Ford påtvingat dom.
Senast redigerat av TurbOla (29 oktober 2008)
En del komponenter är redan made in china eller liknande...
Tror att om BMW skulle köpa Volvo så skulle det bli som det blev med mini - helt ny bil, eller Land Rover - 10-20 miles förlust men LR överlevde o bygger fina bilar idag. BMW samarbetar med Fiat o vill samarbeta med MB sp det känns som dom vill behålla konkurensen eller har nåt annat skumt på g...
Än så länge är väl detta enbart rykten? Man kan ju alltid hoppas att finanskrisen drabbar ford hårdare än bmw så de "tvingas" sälja ut. Skulle verkligen vilja se att bmw tar tag i volvo och lyfter utvecklingen så att man, när det väl är dags för villa volvo vovve , får en bil med hela paketet och den premiumstatus som volvo i dagsläget saknar.
Måste dock säga att ford inte gjort ett dåligt jobb med volvo, däremot tror jag bmw har mer att erbjuda när det gäller att öka statusen på märket.