5487
Sök

hk saab 9000 2,3

hbxservice.com
1 471 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
hej .
skulle vilja veta vad ca en motor jag ska bygga under vintern ligger på i hk.
saker som ska göras:
¤nyrenoverat( lager och ringar).
¤portat och planat(0,8mm).
¤mekaniskt sprut från volvo b23.
¤ trimmkammar (ky22,268dur,9,65lyft).
¤extraktorrör.
¤egentillverkat insug med dubbla orginalspjäll.
¤2,5" simons sportsystem
ca 150hk orginail vad kan den ligga på efter att allt e gjort?smile
svara gärna!!!
Senast redigerat av saablover_1 (28 oktober 2008)

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
27 oktober 2008
Mellan 130 och 200 beroende på hur man gör...
Får du till sprutet bra (varför man nu ska ha ett meksprut på en 9000?!) och portningen inte bara är ett stort hål i kanalen så kanske man kan närma sig 170...

Nästan helt omöjligt att svara på egentligen...

hbxservice.com
1 471 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
ska sätta på mekaniskt för att kunna ställa brännslemängden och få bort varvstoppen

hbxservice.com
1 471 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
Vad skulle jag kunna göra mer för att öka hk utan att turbokonvertera?

1 019 Inlägg
27 oktober 2008
Klippa balansaxelkedjan kan ju vara ett alternativ om du ändå har motorn nerskruvat och känner att du klarar dej utan den.

1 062 Inlägg
28 oktober 2008
K-jet ser jag som en nackdel... men kan väl gå om man kan det bra.
Istället för att plana toppen så är det bättre att höja kompet med andra kolvar! Sätt i kolvar från 9000 2,0i så har du ett komp på ca 11,5:1, de passar om du har en -90-93:a. Har du en senare 2,3i får du byta vevstakarna om de ska passa. Kolvkylningsmunstycken sitter nog orginal men annars så sätt i sånna från turbo.
Insug hade jag satsat på ett lite kortat men portat orginal 2,3i insug med större spjälhus (Volvo -960?) och grovt inrör i mjuka böjar till ett lämpligt filter i innerskärmen .
Har du motor från -93 eller tidgare så skadar det inte med ett byte till -94 och framåt.
Bättre grenrör än vad som vanligtvis sitter orginal kan du ta från 9000i -86 med Pulsair (ovanligt) eller 900 2,3i -94 som ser mycket trevligt ut. Om du nu inte ska bygge ett riktigt "X-rör by the book"
Kan kanske bli en 180-190hk med lite värre kammarna om du får till bränsle och tändning bra.
Håller själv på med ett snik 2,3i E85 motorbygge till pendlarbilen så jag har forskat lite...

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (28 oktober 2008)

2 164 Inlägg
28 oktober 2008
ilken årsmodell är de på bilen??
De jag skulle göra om de va innan -94 är att ta och sätta på kort topp, bort med balansaxel kedjan och INTE sätta på mekansikskt sprut.
Du kan inte få samma exakta förbrännen med de som elektriskt.
Sen ett chip från Speedparts och sport filter med moddad luftbox inne i skärmen.
Då borde du komma över 170 hk.
Har du en trionic motor från -94 och nyare är de betydligt lättare.
Då är de en idiot om du sätter på mekaniskt sprut. Bättre att fixa ett litet chip från maptun eller nordic för dom kan dom programmen.
Kostar lite men de blir bättre. Ta även då bort balansaxelkedjan och moddad luftbox i innerskärmen med sport filter.
Blir kallast luft då. Samma som innan över 170 hk utan problem.

MVH

F

1 062 Inlägg
28 oktober 2008
Fredrik-79 skrev:
ilken årsmodell är de på bilen??

Har du en trionic motor från -94 och nyare är de betydligt lättare.
Då är de en idiot om du sätter på mekaniskt sprut. Bättre att fixa ett litet chip från maptun eller nordic för dom kan dom programmen.

F

Fast till kortmotorn 2,3i finns inga trimprogram till försäljning.
Bara till 2,3i -90-93 som med sportfilter ska ge 10hk.
Nej, ska effekten ökas mera så måste man ha ett sprut som man kan programera eller justera själv. Eller förgasare. Killen har ju LH i sin bil ser det ut som så kör med K-jet då från nån turbo utan katalysator.
Då finns ju soppa för 40-50hk till iaf.

M.V.H.

2 164 Inlägg
28 oktober 2008
Nordic eller maptun kan säkert fixa även till kort motorn då den använder trionic som alla andra motorer i 9000 från -94a.
Men de kostar nog lite då men då är de ju bara tändningen och lite annat man måste justeras men de är inte omöjligt.

MVH

F

864 Inlägg
28 oktober 2008
Eller så försöker du få tag på chipmats, han finns nog på stcs eller saab9000klubben..han har bra koll på dom äldre motorerna och tar fram egna program som tydligen ska fungera bra...

1 062 Inlägg
28 oktober 2008
Tror inte han har gjort så mycket chip till en 2,3i med klart vassare kammar än orginal som killen ska ha.
Så det blir ju inge bra.
Mappa i bromsbänk eller köra K-jet och justera och gå på lambda är nog bättre då.

M.V.H.

864 Inlägg
28 oktober 2008
Du kanske har rätt...Känns så synd att slänga på volvosprut på en saab bara..

1 062 Inlägg
28 oktober 2008
Ähh, det är ju vanliga Bosch-grejer smile Fast jag hade nog tagit från 900 T8...

M.V.H.

hbxservice.com
1 471 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
tänkte ta volvons sprut för att saabens luftmängdmätare e så liten i jämnförelse me volvons;)

hbxservice.com
1 471 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
hur mycke skulle jag få upp den i med 2 weber 45or på i stället för sprutet???

1 062 Inlägg
1 november 2008
saablover_1 skrev:
hur mycke skulle jag få upp den i med 2 weber 45or på i stället för sprutet???

Rätt inställda går det att plocka MYCKET effekt med ett par vettiga förgasare också! Inte långt ifrån vad man kommer med ett bra sprut men man tappar som jag har förstått en del låglast/lågvarvegenskaper.

M.V.H.

hbxservice.com
1 471 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
ok va skulle du sattsa på???

hbxservice.com
1 471 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
menar du att du tycker att ja ska använda sprut eller förgasare???

1 062 Inlägg
1 november 2008
Ta det du tror dig ha bäst chans att få rätt injusterat. Är du eller någon du känner en fena på Weber så kör på de! Jag hade no kört på insprutning men det beror väl mest på att jag är mera hemma på det området.
Sen beror det ju mycket på vad bilen ska användas till?

M.V.H.

Egenföretagare
999 Inlägg
1 november 2008
Istället för att besudla bilen med ett gammalt K-jet system, kan man inte ta och sätta dit större spridare bara, och matcha med större LMM. Räknar man med ca 30% effekthöjning kanske man kan höfta till med 30% större spridare? Sedan finjustera bränslet med hjälp av bränsletrycket, en justerbar BTR kostar inte så mycket.
Hamnar man någorlunda rätt har ju bilens insprutningssystem ett visst reglerområde med hjälp av lambdan.

I vilket fall, ta kontakt med chip-mats och se vad han har som skulle gå och använda till din setup.

Sök