5320
Sök

Tillverka egen dumpventil?

258 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
Har skaffat en Greddy Type-s kopia som jag dela idag, var inte speciellt imponerad av kvalliten o kom fram till att jag (med hjälp av gamlingen) kan tillverka en bättre, men vill veta lite om vilka material man ska/inte ska använda. Dumpen ska vara återcirkulerande om det har någon skillnad.
Har funderat på att göra botten av rostfritt för att det inte ska slitas så hårt och sedan toppen (där fjädern sitter) i alu..Kanske har finare namn än toppen o botten?
In och utgångarna ska ha samma diameter, vilken diameter är mest optimal?
fjädern tänkte jag jämföra med den från greddy dumpen samt avståndet mellan membranet och toppen.
Finns det nån olja eller liknande man ska smörja in dumpen med eller ska den gå torr?
Räcker det med o-ringar som tätningar eller finns det något bättre?

Hoppas ni kan svara på några av frågorna o kom gärna med tips

Mvh Tim

Det omöjliga tar bara lite längre tid....

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
28 oktober 2008
Du kan göra både "kroppen" och "toppen" i alu smile Kolven kan du göra i telfon, mässing eller något liknande. Och O-ringar duger bra som tätningar.
Du kan smörja O-ringarna med lite olja och kolven också, sen ska du inte behöva smörja något.
De flesta dumparna har 25mm in och utgångar, så det kanske ses som det mest optimala? Vissa kör ju monster-dumpar som har 50mm, men det är onödigt om bilen inte är toktrimmad.
Mvh

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

258 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
Mäki skrev:
Du kan göra både "kroppen" och "toppen" i alu smile Kolven kan du göra i telfon, mässing eller något liknande. Och O-ringar duger bra som tätningar.
Du kan smörja O-ringarna med lite olja och kolven också, sen ska du inte behöva smörja något.
De flesta dumparna har 25mm in och utgångar, så det kanske ses som det mest optimala? Vissa kör ju monster-dumpar som har 50mm, men det är onödigt om bilen inte är toktrimmad.
Mvh

Tack smile Får se om man börjar cadda lite imorgon

Det omöjliga tar bara lite längre tid....

Sök