Hur tänker försäkringsbolag egentligen...

celica_salle Alltiallomekaniker
28 oktober 2008 · 60 Inlägg

Var ute för en liten incident i sommras då ja och en vän var ute och åkte lite nere i Falkenberg. Nu har det gått 3 månader och har fått svar att dom anser att jag är skyldig till olyckan. Här är lite kort hur det gick till:

Körde på en 30väg som gick över till Gårdsgata (7km), körde lugnt å stillsamt och skulle svänga höger in på en liten parkering, var då tvungen att korsa en gång/cykelbana. Blinkade höger, kontrollerade alla speglar även bakåt, och såg inget så ja svängde in.
När jag var en bit över på cykelbanan smäller 2st mopedister in i mig. Den ena i höger framdörr, och den andre snett bakifrån höger. Vilket jag då stänger av bilen fort å flyger ut för att kolla vad som har hänt. Förarna av mopederna klarade sig undan skador, förutom nått litet skrubbsår. Och ingen av dom 2 mopederna hade vidare större skador, enstaka repa och en sprucken kåpa.
Bilen min hade fått buckla på höger framskärm, bucklig och repig dörr, sprucken sidokjol, repor på bagageluckan, bakspoilern och skev bagagelucka.

Det första killarna sa var att ja inte skulle ringa polisen då deras mopeder var trimmade, men polis kontaktades ändå, fast dom kom aldrig till platsen då dom ansåg att det inte var viktigt nog... Men ungarnas föräldrar kom till platsen och vi diskuterade vad som hade hänt. Även ett vittne kikade fram som hade sett det hela.

Nu i efterhand har ja fått reda på av försäkringsbolaget hur det ligger till:

Ungarna på mopederna har gjort följande fel:
Trimmade mopeder.
Körde på cykelbana (där dom inte får köra!)
Körde alldeles för fort.
Angivit olika historier för försäkringsbolaget.
Inte varit uppmärksamma nog i trafiken.

Mitt fel :

Ej väjt för mopedisterna.

Den som är skyldig till hela olycklan är enligtförsäkringsbolagen MIG???..Hur har försäkringsbolaget egentligen tänkt här?, jovisst vet ja att man har skyldighet till att väja för gång och cykeltrafikanter, det är en väldigt hård regel, men i detta fallet, skulle ja då behövt att ställa mig utanför bilen i 10min för att kolla så att det inte kom någon. Hur anser ni om detta, och vems fel det är?

Lalle87
28 oktober 2008 · 262 Inlägg

Det är ju billigare för försäkringsbolaget att säga att det var ditt fel. Men jag tycker helt klart att det var deras fel!

Senast redigerat av Lalle87 (28 oktober 2008)

DoT Häst
28 oktober 2008 · 1 099 Inlägg

Det där verkar ju helt åt helvete! yikes
Jag anser att det är helt och hållet mopedisternas fel. hmm

Än är inte den sista idioten född..
Larzan Herr
28 oktober 2008 · 285 Inlägg

Högerregeln gäller. Bit i det sura äpplet.

FL3JM Inga konstigheter
28 oktober 2008 · 2 064 Inlägg

Larzan skrev:
Högerregeln gäller. Bit i det sura äpplet.

Vadå så om jag kommer i 300 på en 50-väg med en lambo och smäller rätt in i dig från höger så är det ditt fel för du inte släppte förbi mig?
Man är ju knappast beredd på att en moppe som egentligen går i max 45km/h kommer i högre hastighet än så, mopparna var ju klart trimmade och körde förmodligen bra mycket fortare än 45, annars hade dom lätt hunnit stanna.

Snacka med försäkringsbolaget igen fan.

Senast redigerat av FL3JM (28 oktober 2008)

DoT Häst
28 oktober 2008 · 1 099 Inlägg

FL3JM skrev:

Larzan skrev:
Högerregeln gäller. Bit i det sura äpplet.

Vadå så om jag kommer i 300 med en lambo och smäller rätt in i dig från höger så är det ditt fel för du inte släppte förbi mig?..

Precis!
Vissa lagar/regler borde ju "ta ut" varandra när sådant här händer. hmm

Senast redigerat av DoT (28 oktober 2008)

Än är inte den sista idioten född..
onej84
28 oktober 2008 · 1 854 Inlägg

Det är ju det som är sämst när man kör bil, typ alltid bilistens fel.
I princip kan jag kuta in i din bil och det e ditt fel..

Vet själv hur man körde moppe och det är ju ett under att man aldrig krocka..

Moppedister e fan farliga, speciellt dom nyare som nästan alla går i över 80 blås..

Svenning Stridis
28 oktober 2008 · 80 Inlägg

Låter som mopedisterna fel tycker jag!!

Men för att göra dig glad så tänk ifall vi hade bott i USA. Man är sjuk/skadad men försäkringsbolaget vill inte betala sjukförsäkringen för att just den olyckan var du inte försäkrad mot.. Så då ligger man där.. dålig tröst men men..

"Ifall du går i nåns fotspår kommer du aldrig förbi" - Mig
Volvo C30 "Momentum" (2009)
m_benz
28 oktober 2008 · 50 Inlägg

Känns inte som högerregeln borde tillämpas alls, blir ju jätteknepigt...
Man har ju väjningsplikt mot fotgängare, cyklister, mopedister osv vid cykel/gångbana, men om det befinner sig fordon som egentligen inte hör hemma där så vet jag ju inte vad man ska tro...

Det kunde ju tydligen lika gärna vart en annan bil som färdades på gångbanan.... hade det vart ditt fel då också???

Håller med om att försäkringsbolagen tänker lite fel här...
Stå på dej!

Larzan Herr
28 oktober 2008 · 285 Inlägg

FL3JM skrev:

Larzan skrev:
Högerregeln gäller. Bit i det sura äpplet.

Vadå så om jag kommer i 300 på en 50-väg med en lambo och smäller rätt in i dig från höger så är det ditt fel för du inte släppte förbi mig?
Man är ju knappast beredd på att en moppe som egentligen går i max 45km/h kommer i högre hastighet än så, mopparna var ju klart trimmade och körde förmodligen bra mycket fortare än 45, annars hade dom lätt hunnit stanna.

Snacka med försäkringsbolaget igen fan.

Man skulle ha lämnat företräde till mopedisterna helt enkelt.
Att föraren av bilen har dålig uppsikt bakåt (döda vinkeln) är ju inget som man kan beskylla försäkringsbolaget för.
Det ligger på bilförarens ansvar i detta fallet. "Inte störst går först, här kommer jag... "
Försäkringsbolaget har gjort en helt korrekt bedömning.

celica_salle Alltiallomekaniker
28 oktober 2008 · 60 Inlägg

Jo ja vet att den regeln är stenhård, men fan... nånstans tycker man att lagar borde ta ut varandra. Finns ju säkert många idiotsituationer som denna som har uppstått. Har iaf. överklagat detta så får se vart det leder, ska iaf inte ge upp!

MagneticNorth Aktad Medlem
28 oktober 2008 · 301 Inlägg

Är det inte så att de försöker få alla parter vållande = bra affär för dem

MagneticNorth Aktad Medlem
28 oktober 2008 · 301 Inlägg

http://www.vv.se/templates/page3____1311.aspx

"Cykelöverfart
Cykelöverfarter ska användas av cyklister eller förare av moped klass II för att korsa en väg eller en cykelbana. Det finns både bevakade och obevakade cykelöverfarter.

Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg även om det finns en obevakad cykelöverfart.

Bilister ska anpassa hastigheten vid en obevakad cykelöverfart så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelöverfarten."

Senast redigerat av morganevelina (28 oktober 2008)

celica_salle Alltiallomekaniker
28 oktober 2008 · 60 Inlägg

Jag korsade deras cykelbana, överfart är väll "övergångsställe" ? .Det var inga klass 2 mopeder utan klass 1 (EU) som inte får framföras där.

Senast redigerat av celica_salle (28 oktober 2008)

MagneticNorth Aktad Medlem
28 oktober 2008 · 301 Inlägg

Mkay... materialvalet på cykelbana kan visst ha betydelse.. Är det tydligt med linjer eller annan beläggning är du vållande.

"Om du är på väg att korsa en genomgående gång- eller
cykelbana ska du sänka hastigheten och lämna
både gående och cyklister på gång- och cykelbanan
företräde."

Definition:

"Korsande gång- och cykelbana
En korsande gång- eller cykelbana är tydligt
genomgående tvärs gatans körbana. Det kan
den anses vara om den
• är upphöjd,
• är i samma material som gångeller
cykelbanan i övrigt,
• avgränsas tydligt mot beläggningen
i körbanan, och om den
• inte avskiljs med kantsten eller liknande
från övriga gång- eller cykelbanan.

MEN______________________

Om dessa kriterier inte uppfylls, t ex om passagen
är upphöjd men inte är i samma material
som gång- och cykelbanan i övrigt, så
är passagen en del av körbanan och inte en
del av en gång- eller cykelbana. Och då gäller
de regler som finns för när man färdas eller
går ut på en körbana från en gång- eller
cykelbana, d v s cyklister och gående har i
detta fall väjningsplikt."

Källa: http://www.kristianstad.se/upload/%C3%9 … 7n6s10.pdf    (Lite Iffy kan vara felaktigt)



Jag tror jag ska klippa mitt körkort och byta hobby...

Topper Gillar stora förgasare
30 oktober 2008 · 342 Inlägg

Tänk på att han är inne på en gårdgata. Där är de extra känsliga. Tyvärr tror jag inte att du kommer någonstans i detta ärende. Det gäller att du är saklig, annars röker de dig direkt!

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
cyan69
31 oktober 2008 · 70 Inlägg

du får ej ringa va darrig på rösten du får slå näven i bordet och låta din pojkvän eller pappa ringa ge mig numret ska dom fan få veta... även om du kollar döda vinkeln och sen åker så hinner 2 mopeder som e trimmade komma utanför din döda vinkel på 1 sekund då du får köra max 7km/h så vad gymsnubben säger tycker jag e helt galet stå på dig och förklara ta gärna bild där det hände så man ser hur det ser ut från höger så kan vi bedöma mer big_smile

Pain is temporary glory last forever
discokapten Kapten på disco!
31 oktober 2008 · 1 729 Inlägg

Eftersom dom inte hade något där att göra för det första och att dom är klassade som lätt MC så kommer du kunna ta det till ting utan att bli svettig. Ring upp, var cool och säg att om dom inte omprövar sitt beslut omgående så har dom en tingsrättsförhandling att inställa sig till.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
cyan69
31 oktober 2008 · 70 Inlägg

bra sagt discokapten är du bara iskall ej skakig på rösten och säger som det är dom hade trimmade moppar inget där att göra du kollade döda vinkeln sen kör du framåt du kommer ej upp i 7km/h direkt och mopparna som är trimmade kommer ju fram 50-100 meter i ett svisch så helt klart deras fel säg du pratat med en advokat och sagt hur det gått till och att han tyckte du skulle ringa dom och pröva dom ej om beslutet så skulle du ta det till rätten så blir det ännu dyrare för dom big_smile

Pain is temporary glory last forever
-Kotten- www.drcljusdal.se
31 oktober 2008 · 679 Inlägg

tycker att det skall va frittfram att få köra på moppedister ;D

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang