5321
Sök

Startgas som lustgas? (stubba-race)

* Klåpare
1 718 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
Som sagt.. Om man grenar på en slang på insug eller vacuumkretsen och har en burk startgas kopplad på andra änden... Ger det något extra i jakt på en extra häst, eller åtminstone ponnykraft, i en trött bils sista timmar på ett stubba-race..? Eller gör det bara mer skada än "nytta" ?

Jag vet.. Vilken fråga.. roll Men om det inte skadar motorn (onödigt mycket) så kan ju 40 spänn göra bilen lite roligare i sina sista timmar. Eller? big_smile

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Reparatör
630 Inlägg
28 oktober 2008
Gulmun skrev:
Som sagt.. Om man grenar på en slang på insug eller vacuumkretsen och har en burk startgas kopplad på andra änden... Ger det något extra i jakt på en extra häst, eller åtminstone ponnykraft, i en trött bils sista timmar på ett stubba-race..? Eller gör det bara mer skada än "nytta" ?

Jag vet.. Vilken fråga.. roll Men om det inte skadar motorn (onödigt mycket) så kan ju 40 spänn göra bilen lite roligare i sina sista timmar. Eller? big_smile

ja vill med köra stubbarace ju wink

Mästare
2 947 Inlägg
28 oktober 2008
Det är väl skit samma om det tar skada när du ändå ska köra ihjäl bilen ändå?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

1 004 Inlägg
28 oktober 2008
satsa på fäste i stället ger så mycke mer än effekt på stubben... prova med fulldubbat det drar fint smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Har alltid rätt!
689 Inlägg
28 oktober 2008
Ja hade exakt samma tankar med min moppe för några år sen. funkade skit bra uppe på pallbockarna, vågade aldrig köra nå sträcka med den dock.. 

De e bara testa o se smile  men satsa på fästet också.

Livet är ett helvete, du är bjuden!

* Klåpare
1 718 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
Ja du mektrollet, häng med upp till Lindesberg och kör lite, avrundar kvällen med bärs. Just ja, du ska ju utomlands då... Synd, hehe.. wink

Kim, jo det är sant att den ändå ska rasa. Men den ska ju helst rasa av vansinneskörning och inte av startgasen efter några få minuter. smile

262turbo, vi får se vilka hjul som ödas. De sämsta som ligger och skräpar brukar gå först. wink

Låter ju lovande pampers138. big_smile Synd att du inte provade att köra med det, men motorn tog inte nåt märkbart stryk av det i efterhand eller?

Lutar ju åt att prova ändå. cool
Senast redigerat av Gulmun (28 oktober 2008)

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
28 oktober 2008
Kör på Etanol istället och vrid upp tändningen.
Skall du ha hästarna ner i backen svetsa fast motorn så att den inte sviktar tjänar man mycket på!

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

* Klåpare
1 718 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
Etanol - givet. big_smile Svetsa fast motorn, det var smart! Blir till att rota lite skrothögen efter lämpliga stag.

Vad tror du om gasen då? Vore ju en kul bara-för-att om inte annat.

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
28 oktober 2008
Jag tror inte att det ger någon effekt för att du måste ju komprimissa med tändingen iom att det är mer lättantändligt.

Så frågan är om du skulle frikoppla så spränger du skiten, man får ju en vanlig tomgång på 4000-5000 varv.

Full gas sparar tid!

4 506 Inlägg
28 oktober 2008
Om det ska ge någon märkbar effekt så tror jag att du måste få in mer gas & snabbare än vad du kan få med en burk.

Dvs om det enns funkar big_smile haha fråga Torpis!

Kan du andas kan du dö.

* Klåpare
1 718 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
Topper skrev:
Jag tror inte att det ger någon effekt för att du måste ju komprimissa med tändingen iom att det är mer lättantändligt.

Så frågan är om du skulle frikoppla så spränger du skiten, man får ju en vanlig tomgång på 4000-5000 varv.

Frikoppla..? wink

Skämt åsido så var detta ett bra svar! Målet är ju inte att fördärva motorn på tomgång, utan att ge lite extra vid pådrag. Och det ska ju (naturligtvis) inte bli någon seriösare inkoppling med ventiler, knappar o sånt, så... Risken är kanske stor att det blir som du säger.
Jag är ju ingen professor på motorer direkt, därav denna dumma fråga.. tongue

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
29 oktober 2008
Finns inga dumma frågor bara dumma svar?

Sedan är frågan om du pystar in gas och den börjar dra när du vill typ motorbromsa.
Håller den i sig är det inge roligt.

Tänk bara på som jag sa innan till de som skulle annordna att du åker oförsäkrad på stubbrace.

Full gas sparar tid!

1 217 Inlägg
29 oktober 2008
ska du börja fundera i dom tankarna så köp lustgaspatroner och punktera tills du har en full sopsäck som du sedan har i bilen. koppla en slang med kran på mellan insug och säcken.. vrid på kranen när du vill ha typ 1 häst extra (placebo, men ändå).. haha big_smile

* Klåpare
1 718 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
_Wallis_ skrev:
Om det ska ge någon märkbar effekt så tror jag att du måste få in mer gas & snabbare än vad du kan få med en burk.

Dvs om det enns funkar big_smile haha fråga Torpis!

Nja, det kanske är bra om det inte kommer in så mycket på en gång. Det bästa resultatet jag har i huvudet är att varvtalet lyfts typ 1000rpm så länge burken räcker.

Topper skrev:
Finns inga dumma frågor bara dumma svar?

Sedan är frågan om du pystar in gas och den börjar dra när du vill typ motorbromsa.
Håller den i sig är det inge roligt.

Tänk bara på som jag sa innan till de som skulle annordna att du åker oförsäkrad på stubbrace.

Så sant så sant.. Ja jag vet inte hörni, vissa saker kanske ligger bäst orörda. Tack ska ni ha för bra svar i alla fall. smile

Ksj skrev:
ska du börja fundera i dom tankarna så köp lustgaspatroner och punktera tills du har en full sopsäck som du sedan har i bilen. koppla en slang med kran på mellan insug och säcken.. vrid på kranen när du vill ha typ 1 häst extra (placebo, men ändå).. haha big_smile

Ja, och sen kompletteras detta med enorm tratt på taket att koppla till insuget för optimal "kompressor effekt". wink

Mästare
2 947 Inlägg
29 oktober 2008
Släng på en smog-pump! Annars kan du ju bygga någon liten anordning så att du sprutar in lite startgas bara? Etanol är ju ett sätt också. Ram-air system kanske? Dammsugarslang till insuget big_smile lol
Edit: Du hade redan nämnt det med Ram-air system, Du verkar däremot inte tro på det;) Men det funkar Suzuki hade tillexempel det på Gt 125:an!
Senast redigerat av KimVsWorld (29 oktober 2008)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

4 506 Inlägg
29 oktober 2008
Montera ner en svets.
Koppla på munstycke i insuget, Dra en slang in till kupen
med till en regulator som du har monterat på en Acetylenflaska
och kör big_smile

Med viss risk för att spränga hela åkern dock big_smile

Delarna du behöver:
Regulator. Så kan du testa dig fram smile
http://www.corema.se/pics/katalog/tillbehor/sid86-4.jpg

Flaska av valfri storlek (Ju större ju bättre!)
http://cylinderrecyclers.com/images/acetylen%20cylinders.jpg

Någon meter slang av valfri färg!
http://www.corema.se/pics/katalog/tillbehor/sid78-1.jpg

En sådan här att borra ner i insuget o ansluta slangen till.
Förslagsvis nr sju (Störst ÄR bäst big_smile )
http://www.corema.se/pics/katalog/tillbehor/sid79-1.jpg

Och om du e lite rädd av dig så kan du ju ta en backslagsvetil ochså smile
http://www.corema.se/pics/katalog/tillbehor/sid80-4.jpg

http://www.corema.se/php/pt.php?db=hm-3 … msearch=no
Ovan har du en Webbsida med alla delar o artikel nr. bara att beställa!
Senast redigerat av _Wallis_ (29 oktober 2008)

Kan du andas kan du dö.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
29 oktober 2008
Ahahahha Wallis har koll på läget

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

* Klåpare
1 718 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
Ja, jag skulle ju kunna dra in slangen och burken i kupén och ha en klämma på slangen... Men det verkar ju inte heller så säkert om något skulle hända. hmm

Vågar inte såga Ram-air som princip. Det fungerar nog, men jag har hört både gott och ont om det. Men Suzuki hade i alla fall inte startgas monterat, så något måste det ju betyda. wink

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 oktober 2008
Kan du inte ha en vanlig Ballofix-ventil till gasen då? smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

* Klåpare
1 718 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
Oj, vad det ramlade in grejer när jag skrev! Hehe, point taken _Wallis_ detta var nog ingen idé att ta på allvar. big_smile

Sök