Volvo 142 T5. / Senaste nytt: SÅLD!

JME-Andersson
17 december 2008 · 188 Inlägg

mickey skrev:
Ser sjukt fint ut, kommer nog bolla lite ideér med dig när jag börjar montera ihop min sen. En fråga som kom direkt är urtagningen på torpeden, fungerar det inte ändå att få ner spisen? Tänkte skippa hela kylar/IC paketet och leta på något smidigare alternativ och stoppa in dom mer mot "grillen". Tror du detta går eller är det kapning av torped som gäller. Kommer köra med kortat 960 tråg är det tänkt.

God jul !

Skulle man ha haft en t5:a med fördelarlöst system så skulle det säker funka. För andra här på garaget har ju lyckats. smile

BMW 325i (2008)
mickey
18 december 2008 · 247 Inlägg

Revolvolution skrev:

mickey skrev:
Ser sjukt fint ut, kommer nog bolla lite ideér med dig när jag börjar montera ihop min sen. En fråga som kom direkt är urtagningen på torpeden, fungerar det inte ändå att få ner spisen? Tänkte skippa hela kylar/IC paketet och leta på något smidigare alternativ och stoppa in dom mer mot "grillen". Tror du detta går eller är det kapning av torped som gäller. Kommer köra med kortat 960 tråg är det tänkt.

God jul !

Skulle man ha haft en t5:a med fördelarlöst system så skulle det säker funka. För andra här på garaget har ju lyckats. smile

Finns modifierade fördelarlock, jag tänkte satsa på ett sånt eller fördelarlöst, men fördelarlöst kostar en hel del pengar. Satte samma budget som dig när jag startade projektet men när allt ska göras så pass noggrant som jag gör det så drar det iväg lite roll

Senast redigerat av mickey (18 december 2008)

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
Wolle
18 december 2008 · 141 Inlägg

mickey skrev:

Revolvolution skrev:

mickey skrev:
Ser sjukt fint ut, kommer nog bolla lite ideér med dig när jag börjar montera ihop min sen. En fråga som kom direkt är urtagningen på torpeden, fungerar det inte ändå att få ner spisen? Tänkte skippa hela kylar/IC paketet och leta på något smidigare alternativ och stoppa in dom mer mot "grillen". Tror du detta går eller är det kapning av torped som gäller. Kommer köra med kortat 960 tråg är det tänkt.

God jul !

Skulle man ha haft en t5:a med fördelarlöst system så skulle det säker funka. För andra här på garaget har ju lyckats. smile

Finns modifierade fördelarlock, jag tänkte satsa på ett sånt eller brytarlöst, med brytarlöst kostar en hel del pengar. Satte samma budget som dig när jag startade projektet men när allt ska göras så pass noggrant som jag gör det så drar det iväg lite roll

hoppas du menar fördelar löst tongue för brytar löst e de nog me fördelare också wink riktigt nice bygge mvh niclas

Volvo 765 turbo "16v turbo" (1989)
mickey
18 december 2008 · 247 Inlägg

Doh! La en edit på det där, ska inte hålla på och tänka före lunch, då blir det bara tok!

Ho Ho Ho!

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
JME-Andersson
22 december 2008 · 188 Inlägg

Har varit nere i garaget idag, har länge funderat på att ha vajer i stället för slavcylinder till kopplingen. Och idag vart det värklighet. Idén kom från min fars huvud, så han tänkte och jag byggde. smile

Passade också på att svetsa om min växellådsbalk. Vart mycket bättre nu, än vad det var för ut. Och jag vann cirka 2-3cm i markfrigång. big_smile

http://i478.photobucket.com/albums/rr141/Revolvolution/pryl.jpg
Låt mig kalla den "den hemma gjorda prylen" smile

http://i478.photobucket.com/albums/rr141/Revolvolution/koppling.jpg
La ner prylen, armen och uttrampningslagret. Sedan markera jag vart jag skulle borra hållet.

http://i478.photobucket.com/albums/rr141/Revolvolution/skruv.jpg
Vips nu sitter "prylen" fast, och jag har numera en fungerande koppling! Tjuu-huu! smile

http://i478.photobucket.com/albums/rr141/Revolvolution/vxelldsbalk.jpg
Och så den nya växellådsbalken, design by my self! smile

http://i478.photobucket.com/albums/rr141/Revolvolution/Vippps.jpg
Och så här vart det!



Och nu önskar jag er en riktigt God Jul. För nu blir det nog inga mer uppdateringar förän efter jul.

Senast redigerat av Revolvolution (22 december 2008)

BMW 325i (2008)
PMPerformance
22 december 2008 · 2 266 Inlägg

hur långt bak har du satt motorn för på bilderna ser de ut som den sitter inne i kupen? jag har funderingar på att montera en t5 med i min. borde de inte gå att få motorn längre fram?

svetsdiff !!!
JME-Andersson
22 december 2008 · 188 Inlägg

PMPerformance skrev:
hur långt bak har du satt motorn för på bilderna ser de ut som den sitter inne i kupen? jag har funderingar på att montera en t5 med i min. borde de inte gå att få motorn längre fram?

Jodå, jag gjorde det mest för att få kardan och de gamla motorfäste hålen på framvagsbalken att passa bra. Men har man en t5:a med fördelarlöst system så ska det inte vara några större problem skulle jag tro.. smile

BMW 325i (2008)
TurbOla Reservdansk
22 december 2008 · 6 271 Inlägg

Blir det inte mycket mer tungtrampat med vajerkoppling än hydraulisk?

Tycker hydraulisk koppling inte är så avancerad, bara oljebehållare, huvudcylinder, rör och slavcylinder som trycker på kopplingsarmen. tongue

Förresten, du ska inte ha mittmotor på 142an? wink

Senast redigerat av TurbOla (22 december 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
rehborG Driftmeister
22 december 2008 · 218 Inlägg

sjukt nice projekt!! smile kommer följas! god jul roll

Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!
JME-Andersson
22 december 2008 · 188 Inlägg

TurbOla skrev:
Blir det inte mycket mer tungtrampat med vajerkoppling än hydraulisk?

Tycker hydraulisk koppling inte är så avancerad, bara oljebehållare, huvudcylinder, rör och slavcylinder som trycker på kopplingsarmen. tongue

Förresten, du ska inte ha mittmotor på 142an? wink

Anledningen att jag byggde vajer var att jag inte hade någon slavcylinder, men så ville jag framförallt ha kvar den gamla segtrampade så man riktigt får sparka ner skiten. big_smile

Senast redigerat av Revolvolution (22 december 2008)

BMW 325i (2008)
TurbOla Reservdansk
22 december 2008 · 6 271 Inlägg

Då behöver du ju inte ha något värmepaket, det är bara att vänta på att motorn går varm. big_smile

Men motorn hamnar bakom framaxeln eller?

Usch, du kan väl typ leta upp en slavcylinder på vilken skrot som helst, vet inte hur segtrampad en vajerkoppling är, tyckte min slirande koppling på 245an var rätt lättrampad, jämfört med 850n som är rätt segjobbad med förstärkt tryckplatta. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
oggy_swe utbildad klant
22 december 2008 · 2 197 Inlägg

heeh ser bra ut vem vill inte ha en t5 a i knätwink

Mvh O.Frankeståhl
JME-Andersson
22 december 2008 · 188 Inlägg

TurbOla skrev:
Då behöver du ju inte ha något värmepaket, det är bara att vänta på att motorn går varm. big_smile

Men motorn hamnar bakom framaxeln eller?

Usch, du kan väl typ leta upp en slavcylinder på vilken skrot som helst, vet inte hur segtrampad en vajerkoppling är, tyckte min slirande koppling på 245an var rätt lättrampad, jämfört med 850n som är rätt segjobbad med förstärkt tryckplatta. tongue

Visst, det går ju inte jämföra med en slavcylinder. Men det vart acceptabelt tungt, funkar. Är nog inget man tänker på när man åker o leker i alla fall. smile

Jo, värmepaketet exesterar inte längre, men ska bara köras juni, juli och augusti sen är det besiktning. sad

Ja, motorn hamnar nästintill bakom framvagnsbalken. smile

Senast redigerat av Revolvolution (22 december 2008)

BMW 325i (2008)
JME-Andersson
22 december 2008 · 188 Inlägg

oggy_swe skrev:
heeh ser bra ut vem vill inte ha en t5 a i knätwink

Dom morrar gött! wink

Senast redigerat av Revolvolution (22 december 2008)

BMW 325i (2008)
JonasHalt
22 december 2008 · 699 Inlägg

TurbOla skrev:
Då behöver du ju inte ha något värmepaket, det är bara att vänta på att motorn går varm. big_smile

Men motorn hamnar bakom framaxeln eller?

Usch, du kan väl typ leta upp en slavcylinder på vilken skrot som helst, vet inte hur segtrampad en vajerkoppling är, tyckte min slirande koppling på 245an var rätt lättrampad, jämfört med 850n som är rätt segjobbad med förstärkt tryckplatta. tongue

Borde Man inte kunna bygga om pedalen lite annars? Så det blir mer hävarm typ?

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
oggy_swe utbildad klant
23 december 2008 · 2 197 Inlägg

jo men alltså seriöst så trögt borde det inte vara å koppla somd et är nu? bara att prova? i värsta fall går det inte. du borde haft kvar värmepaketet:P tänk omd et regnar endag? när du leker. då immar det gott:P

Mvh O.Frankeståhl
TurbOla Reservdansk
23 december 2008 · 6 271 Inlägg

JonasHalt skrev:

TurbOla skrev:
Då behöver du ju inte ha något värmepaket, det är bara att vänta på att motorn går varm. big_smile

Men motorn hamnar bakom framaxeln eller?

Usch, du kan väl typ leta upp en slavcylinder på vilken skrot som helst, vet inte hur segtrampad en vajerkoppling är, tyckte min slirande koppling på 245an var rätt lättrampad, jämfört med 850n som är rätt segjobbad med förstärkt tryckplatta. tongue

Borde Man inte kunna bygga om pedalen lite annars? Så det blir mer hävarm typ?

Ja, det är ju bara att förlänga pedalen... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
beemern .......
23 december 2008 · 2 655 Inlägg

nu har jag ju inte läst igenom precis allt och kanske missat något, men varför monterade du inte motorn å långt mot kylaren de bara va möjligt och sen monterade en elfläkt på andra sidan kylaren?, då hade du väl sluppit kapa sönder väggen så mycke?.

JME-Andersson
23 december 2008 · 188 Inlägg

JonasHalt skrev:

TurbOla skrev:
Då behöver du ju inte ha något värmepaket, det är bara att vänta på att motorn går varm. big_smile

Men motorn hamnar bakom framaxeln eller?

Usch, du kan väl typ leta upp en slavcylinder på vilken skrot som helst, vet inte hur segtrampad en vajerkoppling är, tyckte min slirande koppling på 245an var rätt lättrampad, jämfört med 850n som är rätt segjobbad med förstärkt tryckplatta. tongue

Borde Man inte kunna bygga om pedalen lite annars? Så det blir mer hävarm typ?

Jo, det går ju. smile

BMW 325i (2008)
primer
24 december 2008 · 11 Inlägg

häftigt projekt skulle åxå vilja bygga nåt liknande men min toyota tar för mycket tid!
lycka till med byggandet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang