hjälp med inställning av svets

ralle_91
30 oktober 2008 · 254 Inlägg

hej! jag har köpt en svets nu och är en nybörjare hur ska jag ställa in den för de kommer bara droppar blir ingen gämn o fin svets fog.. kommer mest att svetsa i bil plåt men även lite tjockare... jag visste inte vilken kateguri jag skulle ta så fick bli här...

volvokrille12 Blyfot
30 oktober 2008 · 829 Inlägg

för de första vad är de för svets? sen är mycke beroende på material tjock lek osv.. Men även på en själv.. så är de viktigt att man gör rent där man ska svetsa

"bara en mor kan älska en sån son"
Sokrates Eliminator
30 oktober 2008 · 1 441 Inlägg

Droppar? Är det en 220 eller 380 volt svets?

Om tråden brinner av, öka trådmatningen, om det blir harskitar, öka strömmen, det är viktigt att ställa flödet på gasen om det är en migsvets.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
m3-lappis
30 oktober 2008 ·

det kan vara så mkt. för mkt trådmatning före lite trådmatning . för lite ström , för mkt ström , för lågt gastryck , för högt gastryck..

en gång fick jag höra av en lärare : om du svetsar halvautomat (mig/mag) så ska det låta som om du står å steker fläsk.
det skall fräsa. om du är vegitarian så vette fasen hur man ska förklara.

Senast redigerat av m3-lappis (30 oktober 2008)

ralle_91
30 oktober 2008 · 254 Inlägg

det är en mig svets till 230 volt från biltema den billiga sveten där kostar 1700

m3-lappis
30 oktober 2008 ·

hur många ampere är den på ? den heter säkert bla bla biltema gtx 150 eller 180 nånting?

Kamberg
30 oktober 2008 · 227 Inlägg

På billigare/mindre strömstarka svetsar är det bara köra på Max på allt och trådmatning runt 6m/minuten, sen är det "bara" och ställa ner den, testa om det blir bra, annars samma sak igen...

Hoppas du kör med gas och inte med flusstråd, för resultatet blir bra mycket bättre med gas.

Mvh

Kamberg

BMW 635 CSi "ABC Exclusive Widebody" (1985)
BMW 540i/6 "Manuell" (1995)
ralle_91
30 oktober 2008 · 254 Inlägg

45 till 90A

m3-lappis
30 oktober 2008 ·

lät lite. det är säkert en sån med flusstråd. alltså ingen gas ?

ralle_91
30 oktober 2008 · 254 Inlägg

precis

ralle_91
30 oktober 2008 · 254 Inlägg

blir de droppar då? kan ingenting om de

rickard10735 Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
30 oktober 2008 · 236 Inlägg

prova dig fram genom att svetsa på en lös plåt
starta svetsen ställ in den på "typ" 2 eller 3  på effekt läget. sen tar du och kör på en plåt och ha den andra handen på regulatorn som styr hur fort tråden matas fram vrid up eller ner på den tills du får ett fint fräsande ljud
för mycket trådmatning ger lite tuffande  ljud för lite så brukar det bränna fast i munstycket
när du fått fint ljud testa att lägga en fog då ska du få en fin fog på övre sidan med genombränning på undersidan
ingen genombränning öka effekten och justera trådmatningen.

ska du punkta två plåtar med varandra med en spalt så dra upp den lite extra på trådmatningen så bygger det på bättre  och OBS ta en liten bit itaget annars slår sig plåten rejält

Sedan finns det bara ett som hjälper  ÖVNING och åter ÖVNING  för att få ett bra resultat

Saab 99 "Custom Cab Version 2." (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 1" (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 3." (1969)
Kamberg
30 oktober 2008 · 227 Inlägg

Kan du koppla in gas så är det att rekomendera.

BMW 635 CSi "ABC Exclusive Widebody" (1985)
BMW 540i/6 "Manuell" (1995)
m3-lappis
30 oktober 2008 ·

det är lite svårare att få svetsen att gå "bra" dvs att det blir ett jämnt förhållande mellan tråd och ström. men det ska väl gå det med ? man får tänka på att det inte bara ska se bra ut på ovansidan. man vill ju att det ska "bränna igenom med" att svetsen tar i alla plåtar man svetsar i. det ser man på undersidan om det blir brännmärken. om det bränner igenom för mkt blir det stora "klumpar" på undersidan eller hål. det är bara att prova sig fram. bara att lägga två plåtbitar på varandra och börja träna. svetsa lite och vrid lite. till slut blir det bra

MeloveGolf Vw trimmare
30 oktober 2008 · 2 995 Inlägg

ralle_91 skrev:
blir de droppar då? kan ingenting om de

dropparna blir pga av att du antagligen kör för snabbt alt. för sakta du måste hålla en perfekt fart om du vill ha en fin svetsfog....övning ger färdighet...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
ralle_91
30 oktober 2008 · 254 Inlägg

finns bara två lägen på matningen men kan ställa in svets strömmen ju men de låter "tuffande" jag ahr nog ahft matningen på max finns bara min och max....

ralle_91
30 oktober 2008 · 254 Inlägg

men då bränner jag igenom om jag kör för sakta

ralle_91
30 oktober 2008 · 254 Inlägg

har jag för hög svetsström då eller??

Germax
30 oktober 2008 · 12 086 Inlägg

Svetsa med klena svetsar är ju skit bara det, kör du dessutom med flusstråd förstår jag att de är svårt.
Du bör hålla runt 10m med munstycket från biten. Mkt ström och lite mindre tråd, öka tråd och hastigheten på fogen om de brinner igenom.

Droppar? Du menar att de inte riktigt flyter ut? Då krämar du på för lite, maxa strömmen!

ralle_91
30 oktober 2008 · 254 Inlägg

ja de flyer inte ut kommer massa klumpar bara vad menar du med maxa strömmen ska jag höja svetsströmmen???

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang