4085
Sök

850 t5 -94 över 30.000 mil, bra!?!

125 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
Tjenare folket! big_smile

som tråden lyder...är intresserad av en 850 t5 som har rullat över 30.000 mil.

Bytt motorn och växellåda och är omlackad och har s70 front och han har bytt ut alla slitdelar. o.s.v...

Är det något att ha?

Mvh
Senast redigerat av Xsport (31 oktober 2008)

1 079 Inlägg
31 oktober 2008
Hur många mil har motorn och vxl-lådan gått?

Om det mesta är utbytt är nog iallafall insidan original, så kolla så den är i gott skick. Annars är de bara att köpa.

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
31 oktober 2008
Åk och kolla skicket på den? Om det inte är för långt då hmm
En t5a över 30k mil är ju en del eftersom t5orna oftast blir buskörda.

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

125 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
Han säger att motorn har gått 20.000mil och lådan 18.000mil

Det är s70 inredning smile

Den är 32 mil bort så det är lite långt att åka bara för att kolla... därför jag skriver denna tråden smile

Mvh

1 142 Inlägg
31 oktober 2008
ål dit och provkörd den... så gasar du ur den på 1an2an3an så får du se om sen slirar eller så...

125 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
Är det något "vanligt" fel man skall kolla lite extra på när man köper en 850?

Har hört att det brukar läcka mellan motorn och växellådan, vilket kostar 8.000kr att laga hmm

Mvh

1 854 Inlägg
31 oktober 2008
Xsport skrev:
Är det något "vanligt" fel man skall kolla lite extra på när man köper en 850?

Har hört att det brukar läcka mellan motorn och växellådan, vilket kostar 8.000kr att laga hmm

Mvh

Som du säger kolla om det läcker där.

Prova och motorbromsa på 2ans växel se om växeln hoppar ur även växla snabbt till 3an kolla om det skorrar.

Ac brukar väl funka sådär

kolla även övre motorbussningen den synns när du lyfter huven, den brukar bli dålig (kostar 100kr)

rost på bagageluckan är oxå vanligt

Kolla även kylaren där slangarna går på, dom brukar spricka.

Gå inte efter miltalet gå efter skicket på bilen.

Min har gått 26000 mil det märks inte..

Lycka till

125 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
Okej tack så mycket onej84! Hjälpte mycket.

Hur länge brukar t5 motorerna hålla utan att man behöver renovera den? jag kommer ju köra lite ungdomligt ...det är ju min första bil... smile

håller vxl-lådorna för 300+ hk?

Mvh

Edit: jag har haft tjänstebil, så med förstabil menar jag att det är den första jag kan göra vad jag vill med. Trimma, gasa på lite extra...etc.

4 824 Inlägg
31 oktober 2008
Xsport skrev:

är den manuell? isåfall håller den för bra mycket mer så sålänge du inte håller på och leker genom att stå och spinna med 1 hjul för då bränner du diffen och då får du ett titthål i lådan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

70 Inlägg
31 oktober 2008
jag ska hämta min 855 t5 -94 imorgon 25000mil nybytt massa ska nog lämna in byta olja filter i automat lådan innan jag börjar gasa som fan då jag ska chippa den nästa vecka

Pain is temporary glory last forever

Reservdansk
6 271 Inlägg
31 oktober 2008
Xsport skrev:

Hur länge brukar t5 motorerna hålla utan att man behöver renovera den? jag kommer ju köra lite ungdomligt ...det är ju min första bil... smile

Mvh

Edit: jag har haft tjänstebil, så med förstabil menar jag att det är den första jag kan göra vad jag vill med. Trimma, gasa på lite extra...etc.

Växellådan håller för grymt mycket effekt om man kör vettigt. smile
Däremot håller originalkopplingen bara för ca 300hk.

Att byta packbox mellan motor och växellåda är egentligen fel att säga att det kostar 8000 att laga - själva packningen kostar typ 150kr.
Men man måste dela motor och växellåda för att lösa det, antingen släppa subframen på den sidan där växellådan sitter, eller lyfta ur motor och växellåda, det är det som kostar. smile

MVH

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 854 Inlägg
31 oktober 2008
TurbOla skrev:
Xsport skrev:

Mvh

Att byta packbox mellan motor och växellåda är egentligen fel att säga att det kostar 8000 att laga - själva packningen kostar typ 150kr.
Men man måste dela motor och växellåda för att lösa det, antingen släppa subframen på den sidan där växellådan sitter, eller lyfta ur motor och växellåda, det är det som kostar. smile

MVH

Alla växellåder kan gå sönder.
Men innan 96 är dom lite klenare, 300 klarar den även koppling.

går du över 320 så är det dags och byta vevstakar om man vill vara på den säkra sidan då bör du byta koppling oxå.

Reservdansk
6 271 Inlägg
31 oktober 2008
onej84 skrev:
Alla växellåder kan gå sönder.
Men innan 96 är dom lite klenare, 300 klarar den även koppling.

går du över 320 så är det dags och byta vevstakar om man vill vara på den säkra sidan då bör du byta koppling oxå.

Många bytar till -97 - -00 M56-lådorna, även om de använder en S60R motor eller en 850 T5 motor har jag sett.

Jag är på den säkra sidan, har H-profilstakar och förstärkt koppling. smile
Väntar bara på att tjäna ihop sista slantarna så att man får motorn byggd. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

125 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
TurbOla skrev:
Xsport skrev:

Mvh

MVH

Jag vet att packboxen kostar runt 100 kr, jag kan ju inte byta det själv så jag syftade på att det skulle kosta det om jag lämnade in den på verkstad smile

125 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
cyan69 skrev:
jag ska hämta min 855 t5 -94 imorgon 25000mil nybytt massa ska nog lämna in byta olja filter i automat lådan innan jag börjar gasa som fan då jag ska chippa den nästa vecka

Vill gärna se bilder på din nya skönhet cool

Sök