5084
Sök

Startproblem Golf årsmodell 2000

6 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
Hej allihop

Jag har en Golf TDI (diesel) 1.9 årsmodell 2000. Häromdan när jag var på väg hem började plötsligt instrumentbelysningen att bli svargare och svagare och jag märkte även att strålkastarna inte lös lika starkt längre. Sedan började airbag indikatorn att lysa följt av ABS indikatorn och slutligen broms symbolen (en cirkel med ett utropstecken), tror dock att den sistnämnda blinkade snarare än lös konstant. Efter att ha stängt av motorn kunde jag inte starta den igen från stillastående utan fick göra en rullande start.

Jag har testat följande:

1) Startkablar. Funkade inte, märkte ingen skillnad jämfört med att försöka starta från egen batteri.

2) Tog ut batteriet och tog det till en affär som kunde testa ett batteriet var ok, vilket det var. Dock var det urladdat så just nu har jag det på laddning över natten.

Bilen borde väl starta med ett fullt batteri imorgon, men det som oroar mig är att generatorn inte verkar ladda batteriet, annars skulle väl inte detta ha hänt när jag körde bilen (tror dock inte att batterisymbolen lös). Det var rätt kallt här (för att vara Irland) dvs ett fåtal minusgrader och jag hade kört full fläkt med full värme direkt när jag startade bilen, kanske att det att det bidrog?

Har ni några tips på vad som kan vara fel? Det förbryllar mig verkligen att det inte gick att starta med kablarna. Jag vet ju hur de skall kopplas.

Vore jättetacksam för lite ideer. Vore också kanon om ni vet de engelska orden för evetuella tekniska termer. Slutligen, tack för att ni orkade läsa ända till slutet, blev lite väl långt!

Mvh
Mattias

4 554 Inlägg
31 oktober 2008
låter som om den inte laddar, du får nog kika på generatorn och dess kablar och kontakter

6 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
Tack för svaret loudness. Det kan mycket väl vara generatorn. Men förklarar det att jag inte kunde starta med startkablar?

Jag vet inte vidare värst mycket om bilar.

Mvh
Mattias

21 761 Inlägg
31 oktober 2008
Vad hände när du försökte starta med hjälp av startkablar, snurrade startmotorn alls?
Vart satte du minusstartkabeln på din bil, på batteriet eller motorblocket?

6 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vad hände när du försökte starta med hjälp av startkablar, snurrade startmotorn alls?
Vart satte du minusstartkabeln på din bil, på batteriet eller motorblocket?

Jag kopplade minus till motorblocket och startmotorn gjorde ett trött försök, precis som det låter när batteriet är nästan helt tomt. Det var ingen skillnad jämfört med utan kablarna. Gjorde ett par försök eftersom jag först trodde att kablarna inte satt helt rätt men det blev ingen skillnad. Jag märkte även att det slog lite gnistor när jag fäste minuskablen till motorblocket (!)

/Mattias

21 761 Inlägg
1 november 2008
Det ska fungera med startkablar även fast det handlar om en dieselbil med urladdat batteri, antingen var det väldigt klena startkablar eller så blev det inte tillräcklig kontakt ändå. smile
Eftersom du satte minuskabeln på motorblocket (vilket är helt rätt och brukar stå i anvisningarna) så kan det ibland vara svårt att få tillräckligt bra kontakt.

Så länge det inte rör sig om att försöka hjälpa en dieselbil vid en riktig kallstart i temperaturer under 20-25 minusgrader så ska det funka med hyffsat grova kablar, i det här fallet så var ju din motor redan varm och då går det mycket lättare för startmotorn.

Att det blev lite gnistor när du satte fast minuskabeln beror mest troligt på att ditt batteri var urladdat, den hjälpande bilens spänning var ju antagligen några volt högre och då uppstod lite gnistor pga strömrusning.

En av orsakerna till att batterilampan inte lyste kan vara att laddkabeln från generatorn glappar eller är dålig, eller kanske eventuell jordkabel/fläta mellan motorblock och kaross som är dålig. Då ger ju generatorn ut rätt spänning, men spänningen kommer inte fram till batteriet vilket gör att det blir urladdat.

6 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Så länge det inte rör sig om att försöka hjälpa en dieselbil vid en riktig kallstart i temperaturer under 20-25 minusgrader så ska det funka med hyffsat grova kablar, i det här fallet så var ju din motor redan varm och då går det mycket lättare för startmotorn.

Tack för svaret! Motorn var dock inte varm eftersom jag inte hade några kablar när det hela inträffade Fick åka och köpa ett par vilket jag gjorde ett par dagar senare. Kablarna jag köpte var Heavy Duty och skall klara upp till 3500cc för dieselmotorer. Den andra bilen som jag tog hjälp av var en 1.6 bensinbil och det var plusgrader när jag försökte.

Drönitrettab skrev:
En av orsakerna till att batterilampan inte lyste kan vara att laddkabeln från generatorn glappar eller är dålig, eller kanske eventuell jordkabel/fläta mellan motorblock och kaross som är dålig. Då ger ju generatorn ut rätt spänning, men spänningen kommer inte fram till batteriet vilket gör att det blir urladdat.

Intressant. Mitt enda och stora problem är att jag inte vet vart dessa delar sitter. Jag är den typen som tyckte att garagelektionen på körskolan var givande. lol
Hursomhelst, skall se om bilen startar nu när jag laddat batteriet, och i såfall får jag försöka ta den till en mekaniker.

Tack återigen

/Mattias

6 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
Bara lite info för den som är intresserad:

Felet är att the regulator (regulatorn?) på/i the alternator (generatorn?) ger för låg spänning. Den ger 12.nånting men det skall vara 13.6V tydligen.

Så jag tänker nu låta en mekaniker fixa detta.

Tack till er som gav mig tips.

Mvh
Mattias

21 761 Inlägg
1 november 2008
Då får man anta att mekanikern även kollar så att allting fungerar ordentligt när han har bytt regulatorn, så att det inte är något annat fel också. smile
Laddspänningen ska förresten helst vara runt 14-14,4V. Är den 13,6V så får inte batteriet en bra laddning.

Men fortfarande tycker jag att det skulle ha fungerat med starthjälpen, dels eftersom temperaturen inte var så väldigt låg och dels eftersom du använde hyffsat grova startkablar.

6 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Men fortfarande tycker jag att det skulle ha fungerat med starthjälpen, dels eftersom temperaturen inte var så väldigt låg och dels eftersom du använde hyffsat grova startkablar.

Ja det är lite skumt. Kanske kablarna inte fick ordentlig kontakt trots allt. Det var svårt att fästa en såpass grov kabel vid min pluspol så jag är inte 100% säker att jag fick till det helt korrekt.

Följ strömmen..
233 Inlägg
3 november 2008
Om du har ett urladdat batteri kan det i vissa fall "slå ut" flera andra batterier som man ska hjälpstarta med. De går inte sönder på något sätt men startkapaciteten räcker inte eftersom det blir en strömrusning till det tomma batteriet och således räcker inte strömmen till startmotorn. I vissa fall räcker inte ens ett lastbils batteri som är fulladdat.

En annan sak som är värd att nämna är att det inte går till 100% att mäta ett tomt batteri. Bäst är om man laddar upp batteriet, låter det stå i minst 4 timmar och sedan mäter det.

Till sist, med dagens moderna bilar är det viktigt att ta reda på vilket typ av batteri man har då alla kräver olika spänningar. Fords gel batteri ska ha en spänning på 13.5V med toppar på 16-17V, kalcium-kalcium batterier ska ha runt 15V osv.

Sök