31 oktober 2008
Trådstartare
Hej allihop
Jag har en Golf TDI (diesel) 1.9 årsmodell 2000. Häromdan när jag var på väg hem började plötsligt instrumentbelysningen att bli svargare och svagare och jag märkte även att strålkastarna inte lös lika starkt längre. Sedan började airbag indikatorn att lysa följt av ABS indikatorn och slutligen broms symbolen (en cirkel med ett utropstecken), tror dock att den sistnämnda blinkade snarare än lös konstant. Efter att ha stängt av motorn kunde jag inte starta den igen från stillastående utan fick göra en rullande start.
Jag har testat följande:
1) Startkablar. Funkade inte, märkte ingen skillnad jämfört med att försöka starta från egen batteri.
2) Tog ut batteriet och tog det till en affär som kunde testa ett batteriet var ok, vilket det var. Dock var det urladdat så just nu har jag det på laddning över natten.
Bilen borde väl starta med ett fullt batteri imorgon, men det som oroar mig är att generatorn inte verkar ladda batteriet, annars skulle väl inte detta ha hänt när jag körde bilen (tror dock inte att batterisymbolen lös). Det var rätt kallt här (för att vara Irland) dvs ett fåtal minusgrader och jag hade kört full fläkt med full värme direkt när jag startade bilen, kanske att det att det bidrog?
Har ni några tips på vad som kan vara fel? Det förbryllar mig verkligen att det inte gick att starta med kablarna. Jag vet ju hur de skall kopplas.
Vore jättetacksam för lite ideer. Vore också kanon om ni vet de engelska orden för evetuella tekniska termer. Slutligen, tack för att ni orkade läsa ända till slutet, blev lite väl långt!
Mvh
Mattias