4844
Sök

Startproblem Renault Clio 2.0

945 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
Har stora problem med bilen. I fredags skulle jag starta den men den vägrade hoppa igång. Tillslut så var den stendöd och jag misstänker att batteriet sjunger på sin sista vers. Men grejen är att den inte går igång med startkablar heller.
Vad kan vara felet?
Den har med största sannolikhet körts helt tom på bensin av tjejen men jag har tankat i 15 liter. Så nu finns det bensin.

Skulle uppskatta svar!

21 761 Inlägg
2 november 2008
Sir_x skrev:
Men grejen är att den inte går igång med startkablar heller.

Menar du att startmotorn snurrar, men motorn startar inte?

När man kör helt slut på bensinen så finns det alltid risk att något skräp på botten kan följa med och täppa till i en bränsleledning eller bränslefilter. Ladda först upp batteriet, sedan kan du börja felsöka. En bra början är då att se ifall det kommer fram soppa till motorn.

945 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Sir_x skrev:
Men grejen är att den inte går igång med startkablar heller.

Menar du att startmotorn snurrar, men motorn startar inte?

När man kör helt slut på bensinen så finns det alltid risk att något skräp på botten kan följa med och täppa till i en bränsleledning eller bränslefilter. Ladda först upp batteriet, sedan kan du börja felsöka. En bra början är då att se ifall det kommer fram soppa till motorn.

Tack, tack. Batteriet laddas i detta nu. Får hoppas att det löser sig.

945 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
Problemet kvarstår efter laddat batteri.
Den lixom hoppar inte igång. Verkar inte få bensin...
Vart fan ska man börja kolla? Bränslefiler eller vad?

Usch, fan. Köp bilen av mig istället. Jag HATAR bilar.

21 761 Inlägg
3 november 2008
Kolla att pumpen går som den ska, ifall den gör det så kan du ta loss bränsleslangen där den går in i filtret och se om det kommer fram bensin när startmotorn körs i någon sekund eller när tändningen är påslagen. Om det inte kommer soppa där så får du kolla vid tanken (eventuell tankpump) så att det kommer soppa där.

Det är bäst att vara två vid såna här felsökningar och dessutom får man vara försiktig eftersom det kan vara högt tryck i bränsleslangarna, speciellt ifall det är stopp någonstans. När en slang tas loss så ska man ha en flaska eller liknande som slangen stoppas ner i, det ska räcka med tanke på att man bara behöver "testköra" sakerna i några sekunder.

Jag har aldrig skruvat i en Renault, jag ger bara generella förslag.
Senast redigerat av Drönirettab (3 november 2008)

945 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Kolla att pumpen går som den ska, ifall den gör det så kan du ta loss bränsleslangen där den går in i filtret och se om det kommer fram bensin när startmotorn körs i någon sekund eller när tändningen är påslagen. Om det inte kommer soppa där så får du kolla vid tanken (eventuell tankpump) så att det kommer soppa där.

Det är bäst att vara två vid såna här felsökningar och dessutom får man vara försiktig eftersom det kan vara högt tryck i bränsleslangarna, speciellt ifall det är stopp någonstans. När en slang tas loss så ska man ha en flaska eller liknande som slangen stoppas ner i, det ska räcka med tanke på att man bara behöver "testköra" sakerna i några sekunder.

Jag har aldrig skruvat i en Renault, jag ger bara generella förslag.

Tack, det är guld värt. Antar att det blir lite felsökning till helgen.

Sök