Funderar på en Honda Civic Type-R. Bra eller dålig?

Thiger_84
5 november 2008 · 509 Inlägg



Ett litet klipp på hur v-tec funkar.

Pingi Avstängd
5 november 2008 · 77 Inlägg

Thiger_84 skrev:
Honda type r är riktigt roliga bilar, hade en integra type r innan å den va riktigt kul på kurviga vägar. Kolla på integra med om du vill ha en bil till bankörning, sitter även diffbroms i dom orginal.
Visst drar dom lite olja om man pressar dom hårt men de e ingen fara så länge du fyller på vid behov å byter oljan med jämna mellanrum. Har ett videoklipp på integran på min sida som du kan kolla om du vill, så får du en liten uppfattning om hur dom går..

kollade på din integra. Den gick som den skulle:)
Lät ju riktigt härligt alltsåsmile
jag är ju som sagt amatör..så vad är det som e bättre med diffbroms?roll

JontaK
5 november 2008 · 174 Inlägg

Pingi skrev:
jag är ju som sagt amatör..så vad är det som e bättre med diffbroms?roll

För att uttrycka det monstruöst enkelt så kan man säga att den förbättrar greppet avsevärt.
Finns ingen större anledning att gå in på detaljer runt det tycker jag. big_smile

Finns, som jag skrev innan, riktigt bra diffar att köpa till Civicen också.
Men Integran är brutal, en av världens främsta serietillverkade FWD-bil vad det gäller väghållning...

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
weian Concordia res parvae crescent
5 november 2008 · 924 Inlägg

nån skrev att de kunde vara en bra idé mä ett chip, snälla gö inte de.
en polare till mig som är hondamekaniker tog mig till sitt jobb å visade mig tre motorer.
alla hade samma fel, dom hade rasat å dom hade chip.

han visade mig dom när han fått hära att ja va sugen på ett chip.
så ja ger dig ett litet varningens finger.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
weian Concordia res parvae crescent
5 november 2008 · 924 Inlägg

de där mä oljeåtgången behöver du nog inte vara så jätte orolig över. det beror helt å hållet
på hur du kör.
min gamla astra 1,6 från 99 drog ganska mycke olja, tack vara att ja körde som en stolle mä den.
så e de ju mä alla bilar nästan. ju högre varv du har å desto hårdare du kör, ju mer olja dricker bilen.

ja gör som många som kör CTR, service (på verkstad) var 1000:e mil å ett eget litet oljebyte 500 mil efter dom servicarna där ja byter olja å filter själv.
i boken tror ja de e 2000 mil mellan varje service. men om du använder mycket v-tech så tycker ja att man kan göra de minst var 1000:e mil. då har du en skottsäker motor.

styling:
buddyclub.com
buddyclub2.com (kolla min sida)
mugen.???
dessa märken gör helt klart den snyggaste stylingen till CTR EP3.

fälgar:
OZ superlegera
tenzoracingsports.com (kolla min sida)

trim:
CAI (cold air intake = luftfilterkit)
AEM
INJEN
KN (har jag)

avgassystem:
SRS (har jag, tycker de e helt kanon.)
INVIDA
BUDDYCLUB
m,m

kolla runt lite på olika CTR:er här på GORG så ser du va som e populärt.

jag tror att ja ska ha några länkar en bit ner på min sida där de finns massa honda grejor.
have fun!!!!!!!!!!!!!

Senast redigerat av Ablazed (5 november 2008)

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Masaru hater
5 november 2008 · 656 Inlägg

Chip o chip. Det är väll inte så konstigt iom att man ändrar motorkomponenterna att gå efter något motorn inte är kapabel till. Pratar vi däremot om ett K-pro som också är ett chip så mappas den ju efter hand som man lägger på trim.

Angående om ett köp av CTR så lär du inte bli missnöjd, skitrolig bil helt enkelt och går som ett as även om Volvo/Saab ägare vill ha tillbaka sitt turbolagg ^^

Passa på o köpa min också tongue

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...
weian Concordia res parvae crescent
5 november 2008 · 924 Inlägg

ja K-pro säger ja inget om men dom snackade om it´s fun chip.
de va just de chipet dom tre motorerna hade haft.

man måste ju veta vilka grejor som man ska leta efter så man inte ryker på en nit.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Ejan
5 november 2008 · 648 Inlägg

En CTR drar inte mycket Olja ,,det är ju en ny VTEC motor...visst drar den en slurk men inte alls lika farligt som dom äldre VTEC motorerna..och NEJ köp inget jäkla it´s fun chip mycket bättre att satsa på ett bra grenrör och avgas + luftfilter kit.

och JA en orginal CTR kör garanterat ifrån din passat i alla hastighetsintervaller.

ska du ha bra accerlation så är det höga varv som gäller som med alla VTEC hondor...över 6000rpm är ett måste och motorn klarar av väldigt mycket pisk då den är byggd för att klara 8000rpm utan några problem.

BeCe
5 november 2008 · 364 Inlägg

CTR-Jante skrev:

Pingi skrev:

Anubis skrev:
Kolla oljan varje gång du tankar bara så är de lungt smile

Va??? måste jag kolla varje gång jag tankar typ?
Drar den så inni helvete? Det hamna ju på minus sidan.
Har ju ingen raffinaderi i trädgården. tongue

Det är ingen fara med oljan..
JAg har fylt på max en halv liter på tre år med min..
Men kör du bana så bör du kolla olja efter vaje gång.. men det bör du ju göra med alla bilar..

kört bana 2 gånger i år och vanligt ute på vägarna och behövt fylla på oljan 1 gång och tror det var
4 DL olja, som sagt den dricker inte mycket olja så du behöver itne kolla vid varje tankning! men safety first=)

Senast redigerat av LilD (5 november 2008)

Saab 9-5 2.0T "-Blacked Out-" (2006)
Pingi Avstängd
5 november 2008 · 77 Inlägg

tackar för all info smile lutar ju åt en CTR alltså.smile
Om jag vill testa lite på bana.nåt som kan gå sönder som måste bytas mot nåt värre?
Ni som kan tongue

lär ju kännas pirrigt o varva 8000rpm första gången tongue

Pingi Avstängd
5 november 2008 · 77 Inlägg

min passat hänger ju på en saab 9-3 steg 3 trimmad på nordic för övrigt så fortfarande osäker på om
CTRen drar den tonguelol

weian Concordia res parvae crescent
5 november 2008 · 924 Inlägg

som sagt, du ska inte vänta dig några mirakel när de gäller fart.
men när de gäller körglädje så är man i sjunde himlen.

om du ska köra bana så kolla hur dina bromsar ser ut, kanske satsa på ett par bättre belägg å lite senare stålomspunna bromsslangar.

fixa basic saker som CAI å ett catbacksystem till att börja mä. å om du har tillgång så kan du göra en mappning mä dessa saker mä.

lite senare i framtiden så kanske du har skaffat coilovers å
främre å bakre fjäderbensstag. man har ju stag under bilen å dom finns även i större doningar.
sen så skaffar man K-pro å lite smått å gott till motorn från TODA.

när man har dessa saker så har man en bil som går som ett skott å
ligger bättre än ett strykjärn på vägen.

med lite smått å gott utav trimet här över så kanske man kan hamna runt 250 hk.
men de som e surt, de kostar lite att trimma en sugmotor.
men vet man va man ska leta så kan kanska man kommer lite billigare undan.

har du gott om pengar så finns de ju turbo  å kompressorkit fö typ r:en.
men dom kostar många kronor. men då hamnar man runt 300 hk.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Takashi Got VTEC?
6 november 2008 · 1 593 Inlägg

Sir_x skrev:

Takashi skrev:
Bra banbilar, billiga i drift osv, vissa trimdelar/coilovers/bromsar osv är dyra, andra inte, beror på vad man är ute efter och hur mycket effekt man vill ha. Fixa ett CAI, cat-back, coilovers, nya bromsar och du är redo för banan. Sen får de andra delarna såsom grenrör, rbc-insug osv komma i efterhand, det viktigaste att uppgradera innan du ska köra bana är fjädringen och bromsarna iallafall.

Orkar inte skriva något mer då jag har skrivit i waaaay too many trådar som den här, som handlar om samma sak, samma bil, sök runt på forumet. wink

Regga dig på HPC annars (Hondaklubben) och läs mer där, de har all info du vill ha.

Så värst billiga i drift är dom ju knappast.
Jag lyckades aldrig köra min på under litern. Då körde jag ofta ganska lugnt.

I övrigt så är det underbara bilar, men det är ljudet som är det mest fantastiska. Effekten är knappast brutal och om man jämför min Clio sport så är inte Ctr jättemycket mycket snabbare.

Hmm, jag tycker att de är rätt billiga i drift, går ju från CTR till CTR o förare till förare också, men så mycket bensin ska den väll inte sluka original?

T5-Gajjan skrev:
04an! är riktigt snygg,, men att alla säger att den gör 0-100 6,6sek stämmer ej! stod i en tidning att enligt många tester kom dom aldrig under 7sek

Ren dynga.

Pingi skrev:
jag har en årsmodell 97. en sedan. den rör på sig rätt bra. chippad och laddar 1,2. pinnar iväg rätt bra i början.smile
Men va är det med det här vtec nu då. Har sätt på filmer att dom varvar CTRen rätt duktigt.
8000rpm typ. Är det så nyttigt för motorn? Kan jag varva så passa mycket utan att motorn tar skada?
Vill ju inte att det ska rasa en dag..

Lutar åt en CTR iaf. måste bara få passaten min såld:)

8500rpm faktiskt ^^ VTEC motorerna är byggda för att varva mycket men du ska ju inte ligga o pressa sönder den på varvstoppet varje dag, men du ska veta att de är byggda för att varva mycket så det är lugnt.

J3lv4n skrev:
Bara en liten fråga, har du kollat över Corolla T-sport? Den drar ju CTR och eftersom du verkar vara ute efter lite mos så är väl den ett bättre alternativ. Inte lika vanlig heller. Och sen är det ju en toyota wink Var riktigt nöjd med min!

Nej, den drar inte CTR.

yesbox- skrev:
köp en saab eller volvo med turbo. Varför köpa en bil utan större potential? Om du dessutom ska börja åka bana och inte vill lägga en förmögenhet på bilen.

Hahah, dagens skämt eller? "utan större potential" "volvo/saab är bättre på bana än CTR" Hahah, du vet ju verkligen vad du snackar om..

Meanstreaker skrev:
Om man vill trimma en Type R så är en "itsfun-chippning" en bra början...

effekt:  +26.3 hk 
vridmoment:  18.3 Nm 

För 5900:-

Du kan ju kolla själv på www.itsfun.nu

Nytt filter och avgas till en sådan kan man hitta på www.streetpower.se m.fl...

Lite tips om vad och var man kan leta.

Köp verkligen inte ett It's Fun Chip, bland det sämsta man kan investera till i en CTR. Ett stort varningstecken!

Pingi skrev:
Men o byta grenrör o till öppet kostar det Massa pengar?

Men CTRen original då? Duger det för mig som kört turbo innan? smile

Byt till CAI, grenrör, avgas m.m själv, vet att det inte ska va så jättesvårt.

Jadå, sedan när du har bytt till bara CAI och cat-back så kommer det duga mer än väl, sedan byter man till grenrör, coilisar, fjäderbensstag, K-Pro osv. Då jävlar wink

terazzi skrev:
Hade satsat på S2a ist för type-R wink
Körde en sån och upplevde dem ovanligt slöa ändå faktiskt..

Du körde ju FN2'an, helt annan sak. smile

Pingi skrev:
okej CTR är värd varenda krona alltså?smile
enda dåliga är väl att det bara är ac oxå va?
Finns inga CTR med taklucka? tongue

Jo, men inte i Sverige, finns i Amerika. smile


Oj, blev kanske en del många quotes, men var ju tvungen o svara på lite saker ^^

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
Pingi Avstängd
6 november 2008 · 77 Inlägg

Har fått höra att Mitsu Colt ska va rätt bra drag i oxå. har ju även turbo.
Om man ställer dom jämter varann och kör 0-100km/h.
Vem kommer dit först? Vilken har bäst acce?
finns det mycket trim och sttyling till Colt oxå?

Ejan
6 november 2008 · 648 Inlägg

Colten åker på spö..den är slö men går säkert att få rätt rapp om man lägger några kronor på trim.

CrilleD
6 november 2008 · 831 Inlägg

Fasen vad en del överdriver om oljan. Låter som om den skulle dricka som bensin. Kör du hårt och tokpiskar den bör man kolla oljan mer än normalt givetvis. Men vid varje tankning är bara överdrivet. Detta gäller ju alla bilar och inte bara denna.

I övrigt kan jag säga att jag inte varit mer nöjd än vad jag är med min Type-R. Hade en A4 1,8ts innan och dom två går inte att jämföra. Nu var visserligen inte min A4 chippad och det ska vara stor skillnad på chippad och ochippad, men om jag relaterar till den kan jag inte säga annat än att A4an var en så jävla tråkig bil jag någonsin ägt. Fy fan.

Vill du sitta och åka med ett bredare register köp inte någon varvvillig bil i form av Type-r. Men ett leende på läpparna kommer du garanterat få varje gång vtecen slår in och bilen skriker som en hoj. Vidare med driftsäkerheten är ju Honda kända för att bygga bra motorer och jag har nog inte läst om en enda som haft något stort och tråkigt problem hittills. Några barnsjukdommar tror jag mig inte heller veta av eller läst om? Driftsäkra utan tvekan.

Helt ärligt känns det som om Type-R:en är en bil som bara går och går och håller i ur och skur. A4an hade jag i ett halvår och fick reparera den för över 20 000:- på skitsaker, jävla skitbil! Jag är fortfarande sjukt bitter på den.

Senast redigerat av CrilleD (7 november 2008)

JontaK
6 november 2008 · 174 Inlägg

Takashi skrev:
Massa text.

Bästa inlägget jag läst på länge, ord och inga visor! Spot on! big_smile

Pingi skrev:
Har fått höra att Mitsu Colt ska va rätt bra drag i oxå. har ju även turbo.
Om man ställer dom jämter varann och kör 0-100km/h.
Vem kommer dit först? Vilken har bäst acce?
finns det mycket trim och sttyling till Colt oxå?

Colt CZT har inte EN ENDA SUCK mot en CTR EP3. Vare sig rakt fram eller på bana.
Även om du kör Hyndan helt fel så ska du dra Colten, iallafall om det svänger.

Colten fick inte alls det genomslaget som fräck ungdomsbil som Mitsubishi hade hoppats på, således är det dåligt med eftermarknadsprylar till den.
Det är en helt annan körupplevelse än CTR.
Colten är visserligen småkvick men mjuk i chassit, för tyst i kupén (vad gäller motorljud), tråkig karaktär på motorn och totalt ofokuserad för en bil i GTi/hot hatch-klassen.

Hondan är mer än småkvick för en bil i klassen, otroligt vägkänsla. Väghållningen är knivskarp.
Känslan i låda, koppling, styrning och bromsar är klockren i en fräsch bil.
Den är relativt opraktisk (jämfört med större bilar iallfall), låter fan i kupén i högre fart och är stötig vid färd på lite sämre väg, PRECIS som en busbil ska vara.

Detta är bara mina åsikter men det går inte jämföra CTR med CZT.
Tycker heller inte det går att jämföra CTR med t.e.x Golfar, Corolla T-Sport och dom andra. Det är bekväma bilar som visserligen är hyfsat snabba men har inte hälften av den körkänslan som Hondan har.
Och ja, jag har faktiskt kört alla bilar jag skriver om, inget fantasisnack som ibland kan förekomma i liknande trådar...
Återigen personliga åsikter men jag tror dom flesta som kan vara objektiva håller med till stor del(alltså inte dom som kör någon av "konkurrenterna").

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
Sir_x
6 november 2008 · 945 Inlägg

Pingi skrev:
Har fått höra att Mitsu Colt ska va rätt bra drag i oxå. har ju även turbo.
Om man ställer dom jämter varann och kör 0-100km/h.
Vem kommer dit först? Vilken har bäst acce?
finns det mycket trim och sttyling till Colt oxå?

Ska du kolla på en Colt kan du likagärna köpa min.
172hk på 1100kg, då är förare inräknat!

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
weian Concordia res parvae crescent
6 november 2008 · 924 Inlägg

nu tror ja du har fått nog mä info.

tror att du har tillräkligt mä kött på benen fö att göra ditt val, det rätta valet.

KÖP EN CTR!!!!!!1

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Felax
7 november 2008 · 1 963 Inlägg

Finns en dålig sak med ctr big_smile svängradien är fan sämre än stena line färgans haha smile

Men are not born - Men are made
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang