Funderar på en Honda Civic Type-R. Bra eller dålig?

Stefan Varberg Supraman
7 november 2008 · 2 300 Inlägg

köp en som e orörd samt en så sen årsmod som möjligt, då e många svagheter borta.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
TRYIT Teddan
7 november 2008 · 2 495 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
köp en som e orörd samt en så sen årsmod som möjligt, då e många svagheter borta.

ja köp en så sen som möjligt...
köp min den är bara 3månader gammal och har gått 250mil, den står bara å samlar damm ändåbig_smile

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
CrilleD
7 november 2008 · 831 Inlägg

Jag skulle aldrig köpa den senaste modellen av type-r (så länge den ser ut som den gör). Finns det några argument för att köpa den mer än att den är av senaste årsmodell? Allt du har finns ju i ep3an och sen ser den ju inte ut som ett rymdskepp.

Sedan kan jag instämma med tidigare talare om skön koppling. Vilken brutal skillnad det var mot A4an. Där var det ett spel som hette duga, den tog höööööögt upp som fasen också trots helt nybytt koppling och allt vad det innebar. Mördade körglädjen deluxe! EP3ans koppling har knappt något spel alls, sjukt skönt.

EDIT: Förresten jag glömde ett argument. Möjligtvis att den senaste har 1hk mer lol

Senast redigerat av CrilleD (7 november 2008)

weian Concordia res parvae crescent
7 november 2008 · 924 Inlägg

han e ju ute efter en EP3, helst 04-05 har han sagt.

men när man börjar snacka om att han ska köpa den faceliftade versionen så tror folk att man menar den NYA (rymdskeppet).
för dom som inte vet så kom Civic Type R 01-02 nånting å 04 så kom en förfinad version av samma bil mä dessa förändringar:

- annan front
- röda inlägg i inredningen istället fö svartgrå
- lättare svänghjul som kapade 0,2 sec på 0-100 tiden
- xenon strålkastare
- andra bakljus
- sidoblinkis i backspeglarna istället fö i framskärmarna.
- fler färger till lacken

har säker glömt nåt nu, men ja fick mä de mesta iaf

han e sugen på den gamla civic:en (EP3) men den faceliftade versionen, inte den nya som kom 06.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Eisenhut
7 november 2008 · 1 827 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
köp en som e orörd samt en så sen årsmod som möjligt, då e många svagheter borta.

Har aldrig hört om några barnsjukdomar på CTR... Sådana misstag kan man överlåta åt Volvo.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Axan Rally Knatte
7 november 2008 · 179 Inlägg

Felax skrev:
Finns en dålig sak med ctr big_smile svängradien är fan sämre än stena line färgans haha smile

hahaha stämmer det smile

-Axan-
KHRacing
7 november 2008 ·

Eisenhut skrev:

Stefan Varberg skrev:
köp en som e orörd samt en så sen årsmod som möjligt, då e många svagheter borta.

Har aldrig hört om några barnsjukdomar på CTR... Sådana misstag kan man överlåta åt Volvo.

Ne precis, Honda verkar med denna modellen skapat enav de mest felfria bilar som finns, trorts att det är en riktig busbil i full bemärkelse.

Bla... Honda som motortillverkare har aldrig någonsin hade en reklamation på deras V-Tec system

BMW´s Vanos om jämförelse, rasar för jämnan.roll

Takashi Got VTEC?
7 november 2008 · 1 593 Inlägg

JontaK skrev:

Takashi skrev:
Massa text.

Bästa inlägget jag läst på länge, ord och inga visor! Spot on! big_smile

^^

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
Pingi Avstängd
8 november 2008 · 77 Inlägg

Blir helt klart en CTR så fort jag sålt aset jag har nu big_smile

Pingi Avstängd
8 november 2008 · 77 Inlägg

svårt o sälja bilar nu va?

Takashi Got VTEC?
9 november 2008 · 1 593 Inlägg

Pingi skrev:
svårt o sälja bilar nu va?

Ja, tyvärr. Fast vissa går snabbt o sälja men majoriteten går väldigt trögt.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
weian Concordia res parvae crescent
9 november 2008 · 924 Inlägg

hittade min gamla "stora begboken" från 07.

här kommer det teknikens värld skrev om CTR (EP3) som man ska "se upp med".

- FÅ FEL
CTR har inga direkta typfel utan det är mest enfråga om att kolla upp de tidigare ägarna. CTR inbjuder till hårdkörning - men inte till misshandel, vilket somliga brukare inte kan skilja emellan. Många bilar är också "preppade" på ett eller annat sätt. Det gäller alltså att ha lite magkänsla och en del människokännedom när man tittar på en CTR.

- KLONK
Några bilar har drabbats av klonkande ljud framifrån. I regel har det varit stötdämparna som stått för detta ljud- som är mer irriterande än vad det är ohälsosamt för bilen.

- TRÖG
Några ägare har uppfattat växellådan som trögväxlad. Det kan vara innan den nått drifttemperatur och det finns ingen anledning att försöka åtgärda lådan. Däremot finns en sportigare växellåda med så kallad japanspec. Den har tätare utväxling 4:an, 5:an och 6:an. Lådan heter JDM och kostar 15000kr. Ring Rozenholtz på 08-31 00 10 så tar de hem lådan.

- MOTORN
Några motorer har skurit eftersom de körts med för lite olja. Varvar man ständigt uppåt 8000 r/min så drar motorn lite olja- vilket är helt normalt. Därför ska man ta för vana att kolla oljenivån regelbundet. Gör man det så håller manskinen- länge.

det var vad dom hade att skriva om EP3:an

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Clintan_86 Elektiker ;)
27 december 2008 · 403 Inlägg

Axan skrev:

Felax skrev:
Finns en dålig sak med ctr big_smile svängradien är fan sämre än stena line färgans haha smile

hahaha stämmer det smile

hahaha då har man äntligen fått de bekräftat att de inte bara är min ^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang