Hjälp med topplockspacknings byte på ford mondeo 1.8l 16v

TheFinnishFlash Avstängd
4 november 2008 · 1 266 Inlägg

Tjaaaa håller på och hjälper min kompis med hans äckliga jävla skit bil, fyfan för den som har uppfunnit den där jävla skit motorn, vi har hållt på flera dagar bara för att få bort topplocket..man lär ju lossa på kamaxlarna å massa jävla skit..ja fyfan säger jag..nu till frågan, när vi tillslut fick bort toppen så ser jag att kolvarna inte är högst upp ? är det inte så i i dom motorerna eller ? jag är ganska säker på att vi la den i dödläge, kollade markeringarna som finns..och hade en pinne i tändstiftshålet..kolven längst fram, och längst bort var alltså högre upp än dom i mitten, men fortfarande inte högst upp på cylinderväggen :S
Sen undrar vi hur man mäter om en topp är plan ?

Senast redigerat av TheFinnishFlash (4 november 2008)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Germax
4 november 2008 · 12 086 Inlägg

Suck

TheFinnishFlash Avstängd
4 november 2008 · 1 266 Inlägg

JapMax skrev:
Suck

Vadå suck ? svara på frågan istället

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Jimm
4 november 2008 · 1 661 Inlägg

Antagligen har du ställt dem fel. Inte så stor chans att några stakar är lösa utan att det märks.
Att mäta om en topp är plan är nog lika bökigt som att plana den. kostar mellan 3-700 kr och är värt pengarna.
Förresten, sade du vilken bil det gäller?

TheFinnishFlash Avstängd
4 november 2008 · 1 266 Inlägg

Hardjim skrev:
Antagligen har du ställt dem fel. Inte så stor chans att några stakar är lösa utan att det märks.
Att mäta om en topp är plan är nog lika bökigt som att plana den. kostar mellan 3-700 kr och är värt pengarna.
Förresten, sade du vilken bil det gäller?

Okej ja det ståär i rubriken, jaha men va ihelvete hur fan kan dom stå fel..gorde som det stod i boken sad vad ska vi göra nu ? kasta motorn eller ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
busta_rhyme
4 november 2008 · 54 Inlägg

Jag är väldigt intresserad av fortsättningen i den här diskussionen faktiskt..

Dahlhjelm
4 november 2008 · 234 Inlägg

Snurra ett varv på motorn och se om du får kolvarna att gå högre upp. Dom ska gå upp jämsmed blocket.

Varför byter ni topplockspackning? läckte den vatten? Eller är någon ventil bränd?

När ni lämnar in toppen på planing så fråga om dom inte kan slipa in ventilerna också.

Det är det värt!

/Eric.

TheFinnishFlash Avstängd
4 november 2008 · 1 266 Inlägg

Dahlhjelm skrev:
Snurra ett varv på motorn och se om du får kolvarna att gå högre upp. Dom ska gå upp jämsmed blocket.

Varför byter ni topplockspackning? läckte den vatten? Eller är någon ventil bränd?

När ni lämnar in toppen på planing så fråga om dom inte kan slipa in ventilerna också.

Det är det värt!

/Eric.

nej vi bytte topplockspackning pg att  den var trasig..och tog in vatten i oljen och tvärtom
okej ska prova snurra motorn så dom går länmgre upp

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang