3261
Sök

Motorbyte i en amazon?

Byggbas
117 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Hej! Jag funderar på att byta motor i min volvo amazon-63!

Motorn jag funderar på är en saab 9000 150 hk motor, tror ni att det blir svårt med en sådan motor att få ner den? är bytet svårt? tack på förhand

Weber frälst!
223 Inlägg
6 november 2008
Phenylamine skrev:

Motorn jag funderar på är en saab 9000 150 hk motor, tror ni att det blir svårt med en sådan motor att få ner den? är bytet svårt? tack på förhand

fan så trött jag e på dessa motorbytes trådar, för det första är det en framhjulsdriven motor från typ 80-90-talet? som du vill stoppa i en bakhjulsdriven bil från 60-talet, liksom inte direkt bolt on och du lär behöva kapa o svetsa o bygga om en del....

Byggbas
117 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
_Rydberg skrev:
Phenylamine skrev:

fan så trött jag e på dessa motorbytes trådar, för det första är det en framhjulsdriven motor från typ 80-90-talet? som du vill stoppa i en bakhjulsdriven bil från 60-talet, liksom inte direkt bolt on och du lär behöva kapa o svetsa o bygga om en del....

Så vad anser du att jag borde byta till för motor då?
eller anser du att 90 hk räcker?

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 november 2008
Varför vill du åka fort? Jag minns att Amazonen var en bil man inte ville åka så fort i. Släng du på lite tidsenligt trim typ weber och K-kam så ska du se att det blir fart på gamla bettan. Glöm inte att du har trummor fram, eller har du en sport eftersom du skriver 90 hk. Då borde du skjutas med saltskott som vill sätta SAAB-motor i bilen och därigenom förstöra en sport.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Weber frälst!
223 Inlägg
6 november 2008
Tkr du ska trimma upp b20n, börjar bli såpass ovanligt...Weber 45 steg 3/4topp vass kam extraktor kommer du jävligt långt på, ca. 170-190hk.....Men vad du en gör, turbo konvertera INTE b20n!
Senast redigerat av _Rydberg (6 november 2008)

Byggbas
117 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
caromania skrev:
Varför vill du åka fort? Jag minns att Amazonen var en bil man inte ville åka så fort i. Släng du på lite tidsenligt trim typ weber och K-kam så ska du se att det blir fart på gamla bettan. Glöm inte att du har trummor fram, eller har du en sport eftersom du skriver 90 hk. Då borde du skjutas med saltskott som vill sätta SAAB-motor i bilen och därigenom förstöra en sport.

Jo, det är en sport..
Men problemet är att sådant trim är så himla dyrt, inte för att vara så, men jag tycker om volvo mer än saab. Men SAABs motorer är mycket roligare anser jag, bara något jag har fått för mig kanske?..

Byggbas
117 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
_Rydberg skrev:
Tkr du ska trimma upp b20n, börjar bli såpass ovanligt...Weber 45 steg 3/4topp vass kam extraktor kommer du jävligt långt på, ca. 170-190hk.....Men vad du en gör, turbo konvertera INTE b20n!

Det är en b18, så tyvär det går inte så bra

Hillbilly
206 Inlägg
6 november 2008
nja snabel motor i en amazon.. nää bättre o slänga på lite gamla goda grejer på b20'n.

Living my life sideways!

Byggbas
117 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
skalman1 skrev:
Phenylamine skrev:
_Rydberg skrev:

Så vad anser du att jag borde byta till för motor då?
eller anser du att 90 hk räcker?

om du inte klarar att köra en bil med 90 hk så får du nog ta körlektioner.   lollollol

Haha, roligt du! Jag anser att det är för svagt, vill ha en bil som har en chans mot en buss om man säger så

Byggbas
117 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
i_like_beer skrev:
nja snabel motor i en amazon.. nää bättre o slänga på lite gamla goda grejer på b20'n.

Det är en b18;)

Byggbas
117 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
skalman1 skrev:
jo men du borde ju iaf dra gamla vw bussar. skämt och sido så tycker jag att du bör lägga pengarna på att trimma originalmotorn. dom blir jävligt rappa med rätt trim. stryktåliga som få är dom också.

Men vad tycker du att jag ska inhandla för att hamna runt en 130-150 hästar då? Det ska inte vara allt för dyrt heller och jag vill kunna återställa den senare till orginal!

527 Inlägg
6 november 2008
Phenylamine skrev:
Jo, det är en sport..
Men problemet är att sådant trim är så himla dyrt, inte för att vara så, men jag tycker om volvo mer än saab. Men SAABs motorer är mycket roligare anser jag, bara något jag har fått för mig kanske?..

Tror nog att det blir mycket dyrare att stoppa i en saabsnurra och besikta med den än att trimma originalmotorn.

jag vill inte uttrycka mig på något drastiskt sätt, men jag gör det ändå

SKÅNING
1 215 Inlägg
6 november 2008
Phenylamine skrev:
skalman1 skrev:
jo men du borde ju iaf dra gamla vw bussar. skämt och sido så tycker jag att du bör lägga pengarna på att trimma originalmotorn. dom blir jävligt rappa med rätt trim. stryktåliga som få är dom också.

Men vad tycker du att jag ska inhandla för att hamna runt en 130-150 hästar då? Det ska inte vara allt för dyrt heller och jag vill kunna återställa den senare till orginal!

plana porta toppen, dubbla su duger fint, lättat svänghjul kostar ca 1000 och typ K-kam och vips så har du ca 130 friska pollar

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

Försöker iaf
1 998 Inlägg
6 november 2008
Kör med rakställd saabmotor. Vore riktigt grymt. En b18 är inte mycke å hänga i granen.
Vet fler folk som tänker på å sätta saabmotor i volvo eller liknande. Inge fel med de?

Men till topic.

Ska du köra rwd eller fwd? Tror nästan fwd ä uteslutet på en amazon. Blir för brett mä de.

Men svetsa ihop 2 sprängkåpor så du får en konverter, Framvagnsbalken får nog göras om lite. Alfrig testat med saabmotor wink

All el ä väl de jobbigaste enligt mig iaf.

Men kör på detta big_smile

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Byggbas
117 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
skalman1 skrev:
som tidigare nämnts, portad topp, roligare förgasare, trimkam ( helst R ), extraktor och lite smått som bättre tändning så kommer du väl upp i det utan problem. dessutom så är det ju bara att skruva dit originaldelarna om du ångrar dig, vilket är lite svårt om du bygger om bilen för en saab motor.

När jag läser på kgtrimning.com så  säger skriver de att man ska byta topp när man bytar kam? Behövs verkligen detta?

SKÅNING
1 215 Inlägg
6 november 2008
nej men det är ju att föredra eller att man iallafall planar och portar toppen

Försöker iaf
1 998 Inlägg
6 november 2008
Läste mer i tråden nu. De ä alltså en sport. 123?
Du ville kunna återsälla till original. Köp en b20 å trimma. Ha i den å rör inte b18.

GLÖM DE JA SKREV FÖRUT yikes

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

SKÅNING
1 215 Inlägg
6 november 2008
http://www.garaget.org/?car=36428 visst det är en b20 men om du gör liknande trimmning så landar du på ca 130-140 hk

Byggbas
117 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Boostrider skrev:
Läste mer i tråden nu. De ä alltså en sport. 123?
Du ville kunna återsälla till original. Köp en b20 å trimma. Ha i den å rör inte b18.

GLÖM DE JA SKREV FÖRUT yikes

Men att köpa en b20 innebär att man fortfarande har en tråkig motor, isåfall skulle en t4a sitta bättre! Men det är väll bara att drömma om!

Sök