2608
Sök

Volvo S60 T5:a omdöme!

57 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
Hej alla erfarna bilkännare!

Jag tänkte köpa en S60 T5:a från 2002 års modell.

Jag vill gärna veta allt det positiva och det negativa om denna bil samt (som slutsats) om de positiva faktorerna överstiger det negativa?

Tacksam för all svar.

Mvh
/D

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
9 november 2008
Jag skulle själv spontant försöka att få ta på en nyare. Gärna en 04:a eller sådär.
Det stämmer ju inte alltid, men de första årsmodellerna kan det ju finnas en del fel
på och sådär. Dessutom är ju 04:an uppdaterad. Och där efter även 05 och framåt.

I övrigt är det ju en riktigt bra bil ändå, tycker jag. T5:orna är farligt sköna också.
Även 2,5T går ju farligt bra. Det enda är ju det där att dom drar så förbannat med
bensin när det är dom där stora motorerna.

Jag var själv väldigt nära på att byta från min V70 till en S60 (2,5T nu då). Men det
blev inte riktigt av, då jag nog ändå behöver en kombi. Men som sagt. Prova gärna
och känn först. Titta gärna på alternativ. För ja... jag är inte alltid förtjust i modellerna
innan 04.

Vanliga fel då... det brukar väl väldigt ofta handlar om fjädrings-relaterade problem
som jag har fattat det (och ja, även jag har haft de problemen). Att det kommer
klonkande ljud från någon del av bilen. Krängningsarmar, bussningar o.s.v. Sedan
verkar det som att många får problem med bromsar och sådär också. .

Jag är ingen expert (eller "erfaren bilkännare", som du kallar det). Vill bara påpeka
det! Men det är ändå  min åsikt. Har kört väldigt mycket Volvo nämligen.

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 november 2008
-99an ska man akta sig för, vet att väldigt många haft el-problem med dom bilarna av den årsmodellen.

Annars kan du nog köpa vilken som. smile
Alla är automatare, tiptroniclåda, och vridmomentet i T6an räcker för att döda växellådan sägs det, men om det stämmer kan jag inte svara på.

Nog en trevlig bil. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 079 Inlägg
9 november 2008
Hexenhammer skrev:
Jag skulle själv spontant försöka att få ta på en nyare. Gärna en 04:a eller sådär.
Det stämmer ju inte alltid, men de första årsmodellerna kan det ju finnas en del fel
på och sådär. Dessutom är ju 04:an uppdaterad. Och där efter även 05 och framåt.

I övrigt är det ju en riktigt bra bil ändå, tycker jag. T5:orna är farligt sköna också.
Även 2,5T går ju farligt bra. Det enda är ju det där att dom drar så förbannat med
bensin när det är dom där stora motorerna.

Jag var själv väldigt nära på att byta från min V70 till en S60 (2,5T nu då). Men det
blev inte riktigt av, då jag nog ändå behöver en kombi. Men som sagt. Prova gärna
och känn först. Titta gärna på alternativ. För ja... jag är inte alltid förtjust i modellerna
innan 04.

Vanliga fel då... det brukar väl väldigt ofta handlar om fjädrings-relaterade problem
som jag har fattat det (och ja, även jag har haft de problemen). Att det kommer
klonkande ljud från någon del av bilen. Krängningsarmar, bussningar o.s.v. Sedan
verkar det som att många får problem med bromsar och sådär också. .

Jag är ingen expert (eller "erfaren bilkännare", som du kallar det). Vill bara påpeka
det! Men det är ändå  min åsikt. Har kört väldigt mycket Volvo nämligen.

Jadu, en del stämmer och en del stämmer inte. Har du råd - köp en så ny som möjligt, men vår V70n T5 -00 har vi haft ett tag nu och inga fel har vi upptäckt, utom spindellederna som det var glapp i (mindre kostnad på icke märknadsverkstad).  Men kolla så att gasspjället är utbytt mot ett Bosch, annars väntar en saftig kostnad (typ 8k).

Bränslekostnaden är acceptabel för 250 pållar. Vår T5 ligger blandad lite över litern, landsväg går det att pressa ner den till 0.8 ungefär. Men gasar man också använder alla hästarna så är det svårt att få den att gå under litern....

Men var beredd på, oavsett hur långt bilen gått, att du måste köpa ett väghållningskit. Vår har gått 11400 mil och har väghållning som en buss, så de ska på ett kit snart. Men för övrigt kolla så att det är bytt många delar i framvagnen (underdimensionerad) och testkör verkligen bilen (sväng som en galning) och känn om bussningar och sånt är fräscht.

Rekommenderar ett köp, de har ju blivigt så pissigt billiga numer.

1 079 Inlägg
9 november 2008
TurbOla skrev:
-99an ska man akta sig för, vet att väldigt många haft el-problem med dom bilarna av den årsmodellen.

Alla är automatare, tiptroniclåda, och vridmomentet i T6an räcker för att döda växellådan sägs det, men om det stämmer kan jag inte svara på.

Vad snackar du om? S80?

2 638 Inlägg
9 november 2008
TurbOla skrev:

Det var väl en s60 t5 han behövde råd om, inte s80 t6 som du verkar prata om.
Eller missuppfattar jag helt det du skriver? hmm

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 november 2008
Mitt fel, trodde han skrev S80 T6, men det är ju S60 T5 han menar. lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök