Vad tjänar du i månaden? Vilket jobb har du?

caromania Forummoderator
31 maj 2017 · 9 296 Inlägg

SportPilot skrev:

caromania skrev:
Får jag tipsa om att bli lärare. Vi behöver helt klart fler lärare och lönen är inte så kass längre. I storstäderna kan man plocka hem 35-40k som nyutexad.

Ett bra tips ! Har själv länge funderat på just läraryrket, till hösten blir det antingen lärarhögskola eller någon form av högskoleingenjör smile

Figurerar mycket inom skolan och gillar att arbeta med barn så hjärtat säger lärare, men hjärnan säger ingenjör så vi får se vart det landar smile

Om jag fått rätt för mig så arbetar du som lärare ? Får man fråga vad för typ av lärare du är ?

Helt missat att du frågade, ber om ursäkt för det!
Ja, sedan 20 år tillbaka, mest på mellanstadie som klasslärare/mentor, behörig i alla ämnen utom slöjd/bild och engelska (tror jag). Givande kneg. Och som sagt, bra pröjs på rätt ställe även om det är tuffare än många vill inse.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
h0cke
31 maj 2017 · 18 Inlägg

Tjänar 35 k / månad brutto, jobbar inom verkstad (inom industrin). Trivts med det flexibelt med tider och bra kollegor. Men man försöker att komma upp sig även här och få något mer inför framtiden.

svempus
30 januari 2018 · 409 Inlägg

Bytt jobb från att sitta och pressa trailer mellan Örebro och Göteborg dagligen så kör jag ut potatis till matbutiker i södra Örebro län och i Sörmland. Får ut 23 k/mån brutto vilket är lika som jag hade innan men med betydligt mindre stress..

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
Richard-R
30 januari 2018 · 340 Inlägg

skaderäknare 26k/mån brutto provanställning

SportPilot Ubåtsingenjör
30 januari 2018 · 7 232 Inlägg

ca 2 900:- i månaden, student

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
zeg CNC-operatör
31 januari 2018 · 39 Inlägg

En uppdatering sen sist jag skrev.
2017 tjänade jag ett snitt på ca 38500kr före skatt men jag låg ganska lågt av dom på jobbet p.g.a. frånvaro, endast 2-skift och mindre bonus p.g.a frånvaron. Dom som låg högst med samma jobb snitta ca 41500kr.
Jobbar som CNC-operatör. Ingen färdig gymnasieutbildning men har gått en yrkesutbildning efter.

Senast redigerat av zeg (31 januari 2018)

BMW 745i Turbo "Bensinarn" (1981)
BMW 535d "Dieseln" (2008)
Bosse-buss
31 januari 2018 · 210 Inlägg

28 000 kr brutto som busschaufför I Skåne.

panda666
31 januari 2018 · 4 250 Inlägg

Bosse-buss skrev:
28 000 kr brutto som busschaufför I Skåne.

fan det är inte alls dåligt? undrar vad dom tjänar i stockholm?

Bosse-buss
31 januari 2018 · 210 Inlägg

panda666 skrev:

Bosse-buss skrev:
28 000 kr brutto som busschaufför I Skåne.

fan det är inte alls dåligt? undrar vad dom tjänar i stockholm?

28 000 är också utan Ob-tillägg då jag valt att enbart jobba mån-fre. Vilket å andra sidan innebär 13 timmars ramtid varje vardag med 4-5 timmars uppehåll från 9-10 till 14-15 men jag har valt detta just för att slippa kvällar och helger.

En typisk arbetsdag är 6 till 10 och 14 till 18. Netto kring 20 till 21 000. Överbetald är jag ju inte efter 33 år i yrket men jag klagar inte. Jag klarar mig bra.

Senast redigerat av Bosse-buss (31 januari 2018)

Meaganeowner
31 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Började 86 som lärare. Blev kvar tills i höst.
Kommer förmodligen aldrig mer att ta ett fast jobb. Tiden är för dyrbar.

Går i pension om några år.

En sak är viktig... Ta helst endast jobb hos arbetsgivare som betalar in tjänstepension!
Har stor betydelse senare i livet.


Och, jag har ett jobb. Ett pyttelitet.
30 min / mån. En timmes betald restid och reseersättning.
Betalningen är 800 kr. Räcker ju till pilsner.

Tanken svindlar... Tänk om det vore 160 timmar i månaden.
Men nej... så mycket vill jag inte jobba, för det tar för mycket tid.

Senast redigerat av Meaganeowner (2 februari 2018)

Utmarks-Loke
31 januari 2018 · 5 841 Inlägg

Samma för mig, aldrig mer ett fast jobb. Jag jobbar projekt via bemanningsfirmor istället, då är det lätt att hoppa på ett intressant projekt och hoppa av igen när man tröttnar. Vara ledig till pengarna tar slut och hoppa på något nytt då. Bra betalt och inget ansvar, när det kör ihop sig går man vidare. Fast nu har jag blivit kvar länge på senaste stället, över ett år, och det bara fortsätter... Jobbigt läge när man både trivs på jobbet och vill vara ledig

Janneutanb
1 februari 2018 · 7 271 Inlägg

Har strax över 28 i brutto samt fri diesel och får jobba hur mycket / lite jag vill.
Brukar bli mellan 28-35 netto..

Richard-R
1 februari 2018 · 340 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Samma för mig, aldrig mer ett fast jobb. Jag jobbar projekt via bemanningsfirmor istället, då är det lätt att hoppa på ett intressant projekt och hoppa av igen när man tröttnar. Vara ledig till pengarna tar slut och hoppa på något nytt då. Bra betalt och inget ansvar, när det kör ihop sig går man vidare. Fast nu har jag blivit kvar länge på senaste stället, över ett år, och det bara fortsätter... Jobbigt läge när man både trivs på jobbet och vill vara ledig

välkommen till verkligheten

Djo
1 februari 2018 · 10 157 Inlägg

Janneutanb skrev:
Har strax över 28 i brutto samt fri diesel och får jobba hur mycket / lite jag vill.
Brukar bli mellan 28-35 netto..

Lastbilschauför ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Soulman
1 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Började 86 som lärare. Blev kvar tills i höst.
Kommer förmodligen aldrig mer att ta ett fast jobb. Tiden är för dyrbar.

Går i pension om några år.

En sak är viktig... Ta helst endast jobb his arbetsgivare som betalar in tjänstepension!
Har stor betydelse senare i livet.


Och, jag har ett jobb. Ett pyttelitet.
30 min / mån. En timmes betald restid och reseersättning.
Betalningen är 800 kr. Räcker ju till pilsner.

Tanken svindlar... Tänk om det vore 160 timmar i månaden.
Men nej... så mycket vill jag inte jobba, för det tar för mycket tid.

Det låter ju som en dröm. Men när du vaknar upp och ser att du inte kan leva på din pension?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
1 februari 2018 ·

Soulman skrev:

Meaganeowner skrev:
Började 86 som lärare. Blev kvar tills i höst.
Kommer förmodligen aldrig mer att ta ett fast jobb. Tiden är för dyrbar.

Går i pension om några år.

En sak är viktig... Ta helst endast jobb his arbetsgivare som betalar in tjänstepension!
Har stor betydelse senare i livet.


Och, jag har ett jobb. Ett pyttelitet.
30 min / mån. En timmes betald restid och reseersättning.
Betalningen är 800 kr. Räcker ju till pilsner.

Tanken svindlar... Tänk om det vore 160 timmar i månaden.
Men nej... så mycket vill jag inte jobba, för det tar för mycket tid.

Det låter ju som en dröm. Men när du vaknar upp och ser att du inte kan leva på din pension?

Sådant hoppas man ju att de är genomtänkt så man har eget sparande wink   60 siktar jag på som senast.

Meaganeowner
2 februari 2018 · 2 250 Inlägg

O T.

Min plan för framtiden ligger fast och är helt genomtänkt.

Inget pensionssparande. Betalar av huset i stället. Får väl sälja runt 70, om det kärvar sig.
Tar ut IPR temporärt (allt) innan jag går i pension. Sätter in på eget konto.
All tjänstepension ska vara uttagen innan 75, för sen får man förmoda att omkostnaderna blir mindre.

Får väl njuta, kan njuta och fritt planera dagarna nu... Har hälsan i behåll.

Bara gött. Dock inte pensionär än.

Sen vet man ju inte hur länge man får vara med, så det gäller att ligga i och göra det man verkligen vill, innan det kärvar ihop sig.

Skoteråkande i dag och två månader till, segling på Vänern sex månader, jakt, sommarstugan, fiske året runt, tältning
o s v.
Gör bara sånt jag har råd med. Budgeten är klart begränsad.
Väljer med omsorg. För priset av en tvåveckors utomlandsresa eller skidsemester på nån fjällsluttning med helpension och liftkort, håller jag igång mina sysslor många månader.

Har inte så noga koll längre på veckodagarna. De som tidigare var inrutade i jobbdagar och ledigdagar.

Senast redigerat av Meaganeowner (2 februari 2018)

Utmarks-Loke
2 februari 2018 · 5 841 Inlägg

Min plan var att bara jobba på vintern och vara ledig från mitten av april till oktober kanske, eller november. Kanske jobba några veckor i juni när det är stressigt på byggena inför semestrarna. Ekonomiskt inga problem men man bli ju fast på jobbet, man blir för involverad. Men nuvarande plan är ledighet från mitten av sommaren och framåt, till det blir kallt. Men faktum är att jag skulle kunna vara ledig tio år och leva på besparingar eftersom jag bor nästan gratis och lever billigt. Men som sagt, inga utlandssemestrar eller skidresor till Åre då.

Meaganeowner
2 februari 2018 · 2 250 Inlägg

En till som prioriterar att leva smile

Evildan
2 februari 2018 ·

Böt bana på försommaren och köpte hus, ett renoveringsobjekt.
Jobbade med detta ca 450h efter två månaders semester from början av augusti och överlät det precis innan julhelgen.
Jag behöver ekonomiskt sett inte arbeta det här året pga överskottet efter vinstskatt och omkostnader.
Överväger givetvis att köpa ett objekthus till när något vettigt dyker upp. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang