CO-halt förjöhd tomgång, för hög, Golf III

frewib
8 november 2008 · 31 Inlägg

TJenare, var och besiktade min bil här i veckan och fick nedslag för CO-halt förhöjd tomgång för hög, Lambda-väde förhöjd tomgång felaktigt.

Värdena
CO         0,3 (0,5)            HC         007 (100)
CO2500  2,2 (0,3)            LAMBDA 0,96 (0,97-1,03)


Vet inte vad felet kan vara?! Har bytt tändstift rotor och fördelarlock ganska nyligen samt oljebyte för 2 veckor sedan. Bilen går väldigt ojämt på tomgång, hela bilen står typ och gungar fast motorn pendlar inte någonting i varvtalet. Kan tillägga att bilen går bra vid gaspådrag, enbart tomgången den går ojämt.  Hade dragit 1.2 liter milen senaste tankningen och de är bra mycket högre än vanligt.

Vad föreslår ni att jag ska göra?

Kan det vara lamdan,katalysatorn, luftmassemätaren eller någon vakumslang som har spruckigt kanske?
Vad tror ni det mest troliga det kan vara som det är fel på?

Tack på förhand!smile

engolf
8 november 2008 · 3 235 Inlägg

Går den på alla burkar?

Kan vara lamdan (eller kanske har du två?) som tackat för sig.

frewib
8 november 2008 · 31 Inlägg

Har inte hunnit kolla upp någonting än, ska försöka hinna med det i helgen. Det kan ju faktiskt vara så att den inte tänder på alla cylindrar, ska kolla upp det! Vet inte om jag har en eller två stycken lamda mätare faktiskt.. Hoppas på att det bara är en om det nu är dem de är fel på.

Senast redigerat av frewib (8 november 2008)

volvokrille12 Blyfot
8 november 2008 · 829 Inlägg

lamda

"bara en mor kan älska en sån son"
frewib
8 november 2008 · 31 Inlägg

Tror du att de kan vara lamda eller syftar du på min felstavning i förra innlägget? roll

bmw_mannen
8 november 2008 · 68 Inlägg

k-sprit 0.5liter på 20 liter bensin!

mrbuggy Entreprenör
8 november 2008 · 1 784 Inlägg

frewib skrev:
TJenare, var och besiktade min bil här i veckan och fick nedslag för CO-halt förhöjd tomgång för hög, Lambda-väde förhöjd tomgång felaktigt.

Värdena
CO         0,3 (0,5)            HC         007 (100)
CO2500  2,2 (0,3)            LAMBDA 0,96 (0,97-1,03)


Vet inte vad felet kan vara?! Har bytt tändstift rotor och fördelarlock ganska nyligen samt oljebyte för 2 veckor sedan. Bilen går väldigt ojämt på tomgång, hela bilen står typ och gungar fast motorn pendlar inte någonting i varvtalet. Kan tillägga att bilen går bra vid gaspådrag, enbart tomgången den går ojämt.  Hade dragit 1.2 liter milen senaste tankningen och de är bra mycket högre än vanligt.

Vad föreslår ni att jag ska göra?

Kan det vara lamdan,katalysatorn, luftmassemätaren eller någon vakumslang som har spruckigt kanske?
Vad tror ni det mest troliga det kan vara som det är fel på?

Tack på förhand!smile

Katten tar nog inte bort sååå mycket ...så jag tror på lambdan...prova också 25% e-75...(samma effekt som K-sprit )

unpatterned
8 november 2008 · 294 Inlägg

Alla dina värden tyder på att motorn går för fett, så nånting är fel,

Nånting under huven stämmer inte på din bil, vilket fel det är vet jag inte, men för att få mer tid på dig att åtgärda det så kan du tanka i ca 10% E85 innan bes. slå inte i nått dyrt "k-sprit" eller liknande, varför betala 500kr litern för nått du kan få i pumpen för 9,69 idag??

Lycka till

Senast redigerat av unpatterned (8 november 2008)

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
frewib
8 november 2008 · 31 Inlägg

Har nu efter några timmars letande lyckats hitta och reparera ett fel som gjorde att bilen gick som den ska igen! Var en slang till insuget som hade spruckigt, tog in tjuvluft där med andra ord. Vet ju dock fortfarande inte om det här kan ha varit lösningen på alla problemen. Vad tror ni? Det visar sig vid ombesiktningen om inte annat! Tack så mycket för alla snabba tips iaf! wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang