5384
Sök

Kylningssystemet.. ? problem

352 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
Hej!
Är så att jag har en ganska liten bil och då liten motor, sen när jag åker på landsväg så blir den skapligt högvarvig om jag vill åka någolunda fort fram.
Mitt problem är då att när jag åker med så pass högt varv längre stunder så verkar all kylarvätska "ånga" bort med tiden så jag får oftast fylla på om jag åkt längre sträckor.

Min kylare vet jag inte ser speciellt bra ut, alla lameller finns kvar men det är tjockt lager smuts längst ner på kylaren och jag vågar inte rengöra skiten då lamellerna fnasar sönder(gammal kylare).
Min fråga då till er, kan det vara möjligt att det är detta tjocka lager smuts som orsakar att den inte kyls ordenkligt och då "ångar" bort all vätska.. ?

den kokar aldrig över eller så förens vätskan börjar ta slut vill säga.

//MVH Polaren

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
9 november 2008
men våga byta kylare.. kostar typ nån hundring på skroten och sitter oftast bara med nån skruv eller plastklipps.... sen att vätskan försvinner kan ha och göra med att du har blåst topppakningen klegg på oljestickan? mycke vitrök ur avgas`?

2slow

352 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
Jo jag ska byta kylare men har inget ork till det just nu x) vill bara ha lite funderingar om problemet..
grejen är den att jag kan åka hur mycket som helst i stan o sådär utan att vätska försvinner men så fort jag åker under höga varv längre stunder dunstar vätska bort.
nej det är inge klegg eller så runt oljestickan eller mycket vitrök.

Sök