5108
Sök

Dumpventil på en Saab 900 t8 88:a

1 944 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
Hejsan ! undrar vad jag ska ha för dumpventil på en saab 900 t8 88ans årsmodell.

har hört snack om en hybrid dump, återcirkulerande. men kan jag inte köra med en vanlig ? eller öppen ? eller förlorar jag för mycket prestanda osv.

tacksam om någon kunnig skulle kunna höra av sig. är själv helt ny på turbo fronten så tongue

Mvh Andreas

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

Avstängd
653 Inlägg
9 november 2008
b0nd3n skrev:
Hejsan ! undrar vad jag ska ha för dumpventil på en saab 900 t8 88ans årsmodell.

har hört snack om en hybrid dump, återcirkulerande. men kan jag inte köra med en vanlig ? eller öppen ? eller förlorar jag för mycket prestanda osv.

tacksam om någon kunnig skulle kunna höra av sig. är själv helt ny på turbo fronten så tongue

Mvh Andreas

Hej, innan alla börjar snacka som inte vet nåt i praktiken så ska jag berätta lite smile
Du har en t8, alltså mekaninskt sprut, ingen LMM. Du kan ha vilken dumpventil du vill, du förlorar absolut ingen prestanda om du sätter dit en öppen dump, så det är helt upp till dig vad du är ute efter,
Vill du inte skryta så mycket så skaffar du givetvis en återcirkulerande som funkar precis lika bra smile

Jag har rätt i vad jag än säger.

1 062 Inlägg
10 november 2008
Bilen har ingen LuftMassaMätaren men väl en mätskiva som mäter luftMängden så lite mätfel kan det ju bli.
Prova att dra upp oljestickan med motorn igång. Då dör den om jag inte mins fel. För att den mäter fel!

Fast en pypass/dump som håller helt tätt på tomgång/låglast kan säkert fungera bra.

M.V.H.

465 Inlägg
10 november 2008
att folk inte tröttnar p att förklara om  och om igen ,

2 164 Inlägg
10 november 2008
Ingen fara skulle jag säga på den bilen.
Lite mät fel har inte jätte stor betydelse så de inte är nån höjdarsprut från början.

MVH

F

1 944 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
laaantz skrev:
att folk inte tröttnar p att förklara om  och om igen ,

sökte på sökfunktionen men hittade inget om t8:an .. så därför frågade jag.

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

1 944 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
airflow skrev:
b0nd3n skrev:

Mvh Andreas

Hej, innan alla börjar snacka som inte vet nåt i praktiken så ska jag berätta lite smile
Du har en t8, alltså mekaninskt sprut, ingen LMM. Du kan ha vilken dumpventil du vill, du förlorar absolut ingen prestanda om du sätter dit en öppen dump, så det är helt upp till dig vad du är ute efter,
Vill du inte skryta så mycket så skaffar du givetvis en återcirkulerande som funkar precis lika bra smile

Tack så hemskt mycket för svar smile nu är man lite klokare på turbo-fronten iaf smile

Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

Sök