5369
Sök

Kan någon förklara vad vissa saker betyder i lådberäkningsprogram?

733 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#1
Hallå.

Ja som sagt: Kan någon förklara vad vissa saker betyder i lådberäkningsprogram?
Vad är BL? PE? SD? Z?

Och en till fråga... vad ska man sikta på att få för QTC värde när man räknar ut en sluten låda?, förklara gärna varför det ska vara si och så..

Tack!

M.v.h. Emil

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
10 november 2008
#2
Z kan bara Z-led, XYZ, bredd höjd djup. Resten vet jag inte.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 november 2008
#3
Z är den nominella impendansen. Tex 4 ohm.
Pe är vad basen tål i nominell effekt. RMS....
Sd är effektiv konarea.

Ang qtc så varierar det. Beror på vad du vill ha ut av en bas. Men runt 0.7 är ett bra riktmärke då det är ett hyfsat riktmärke.

Här finns lite matnyttigt att hämta:
http://www.drkrupp.se/hifi/elementegenskaper.html

smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
10 november 2008
#4
BL är hur kraftig elektromagneten i högtalaren är.
Hög BLfaktor med lättare kon blir oftast en tajtare Disco bas men i gengäld behöver den lite större lådor snabbt förklarat.

MVH//Björn
www.dbakuten.se


733 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#5
tack så mycket för all info! går nog lite enklare att räkna ut lådor :p

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

R1 driver!
5 128 Inlägg
10 november 2008
#6
Hoppas att det är lugnt att jag lånar tråden till en liten fråga inom samma ämne?
På specarna för min bas står det "SPL dB 1w/1m: 93,5w", någon som kan förklara det lite för mig? smile Är med på inlärningsstadiet för baseriet smile


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
10 november 2008
#7
_DamnIt skrev:
Hoppas att det är lugnt att jag lånar tråden till en liten fråga inom samma ämne?
På specarna för min bas står det "SPL dB 1w/1m: 93,5w", någon som kan förklara det lite för mig? smile Är med på inlärningsstadiet för baseriet smile

Det betyder normalt sett att med 1W inmatad och mätt på 1m avstånd, med en 1kHz ton så spelar basen 93.5dB.

Men, tag dem där siffrorna med en nypa salt.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

R1 driver!
5 128 Inlägg
10 november 2008
#8
jonash skrev:
_DamnIt skrev:
Hoppas att det är lugnt att jag lånar tråden till en liten fråga inom samma ämne?
På specarna för min bas står det "SPL dB 1w/1m: 93,5w", någon som kan förklara det lite för mig? smile Är med på inlärningsstadiet för baseriet smile

Det betyder normalt sett att med 1W inmatad och mätt på 1m avstånd, med en 1kHz ton så spelar basen 93.5dB.

Men, tag dem där siffrorna med en nypa salt.

mvh Jonas

Okej, tror jag fick ihop det där smile Jo, men det ska man väl göra med det mesta? Enda som jag iaf vet är synd med dom basarna är att där är så kassa specifikationer så jag kan inte få ut alla parametrar så jag kan beräkna en bra låda sad


2 665 Inlägg
10 november 2008
#9
dbakuten skriver elektromagnet??? Vad jag vet har en högtalare permanent magnet. annars håller jag med.

Finns det någon som förstår vad sherlia svammlar om?? Z-led är det en lysdiod du menar, som skulle vara i en program för lådberäkningar??
Var skrev thulle om XYZ någonstans??

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 november 2008
#10
Rickard-v skrev:
dbakuten skriver elektromagnet??? Vad jag vet har en högtalare permanent magnet. annars håller jag med.

Finns det någon som förstår vad sherlia svammlar om?? Z-led är det en lysdiod du menar, som skulle vara i en program för lådberäkningar??
Var skrev thulle om XYZ någonstans??

Vad tror du händer när du skickar in ström genom spolen då? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

733 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
#11
När man använder Winisd Beta och räknar på lådor... är volymen plus portar och utrymme för basarna? sak man lägga till det efter eller?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

21 761 Inlägg
11 november 2008
#12
Vad jag vet så är det nettovolymer, dvs varken bas eller port är inräknade. Åtminstone på WinISD Alpha.

733 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Vad jag vet så är det nettovolymer, dvs varken bas eller port är inräknade. Åtminstone på WinISD Alpha.

okej men jag misstänkte det också, för gör man en port ex. 5 gånger så stor så borde ju avstämmningen förändras, med tanke på att lådans volym blev mindre för att trycka in 5X så stor port, men inget förändras oavsett hur stor port man testar..


Vad är skillnade på Alpha och Beta egentligen? om du har en aning...

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

457 Inlägg
12 november 2008
#14
Qts = 1 - 0,4=oändlig baffel (ex dörr), 0,8 - 0,3=Sluten låda <0,3 Basreflex.
Ju högre värde ju mindre kontroll har magnetsystemet jämfört med lådan.

Xmax vill man ha så mycket som möjligt av för att kunna spela låga frekvenser. Slaglängd är viktigare för djup bas än mycket.

Le spolverkan av talspolen vill man hålla så låg som möjligt för att ha ett bättre register uppåt i frekvens.

Bl, svår parameter eftersom den i sig är väldigt intressant man vill naturligtvis ha så mycket kraft som möjligt i sin högtalare, men än mer viktigt är att BL har en bra fördelning över slaglängden så att högtalaren inte tappar kontrollen när man drar på lite.

Mms är trevligt om den är låg eftersom det är mindre massa att flytta på och därför lätare att få följsam. Men det är oxå svårare att få till bra djupbas med en lätt kon.

Cms är ganska irrelevant om du inte skall konstruera högtalarelementet själv...

Sd, mer yta = mer ljudtryck vid samma konutslag.

Känslighet är den parameter som är sämst att jämföra med eftersom olika tillverkare mäter olika och det inte är specificerat vid vilken frekvens det handlar om så man kan inte jämföra.

Vas, den volym där man får Q-värdet på lådan lika stort som Qts-värdet på elementet. Inte heller så viktig som folk tror.

Fs resonansfrekvensen vill du helst ha lägre än det tänkta lägsta frekvensen som skall spelas eftersom elementet saknar kontroll under den frekvensen. För diskanter är tumregeln att använda dem från dubbla Fs för att de skall hålla ordentligt.

Saxat från nån sajjt för ett tag sen...

733 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#15
trevlig info det där också!

en till fråga har jag...det handlar om Z värde.... vad ska jag mata in? ex. med en bas med dubbla 2 ohms spolar ska jag då mata in Z som 2 ohm eller 2x2 ohm?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

457 Inlägg
12 november 2008
#16
är ju nominell impedans, borde väl va per spole va? eller tänker jag snett nu?

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
12 november 2008
#17
thulle1 skrev:
trevlig info det där också!

en till fråga har jag...det handlar om Z värde.... vad ska jag mata in? ex. med en bas med dubbla 2 ohms spolar ska jag då mata in Z som 2 ohm eller 2x2 ohm?

M.v.h. Emil

Det beror på hur du koppla. Det värde som du har på högtalarsladden ska du mata in i programet.
Hoppas du förstog.

MVH//Björn
www.dbakuten.se


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
12 november 2008
#18
dbakuten skrev:
thulle1 skrev:
trevlig info det där också!

en till fråga har jag...det handlar om Z värde.... vad ska jag mata in? ex. med en bas med dubbla 2 ohms spolar ska jag då mata in Z som 2 ohm eller 2x2 ohm?

M.v.h. Emil

Det beror på hur du koppla. Det värde som du har på högtalarsladden ska du mata in i programet.
Hoppas du förstog.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Njae får jag säga. Det beror på hur elementet är uppmätt!
/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
12 november 2008
#19
jonash skrev:
dbakuten skrev:
thulle1 skrev:
trevlig info det där också!

en till fråga har jag...det handlar om Z värde.... vad ska jag mata in? ex. med en bas med dubbla 2 ohms spolar ska jag då mata in Z som 2 ohm eller 2x2 ohm?

M.v.h. Emil

Det beror på hur du koppla. Det värde som du har på högtalarsladden ska du mata in i programet.
Hoppas du förstog.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Njae får jag säga. Det beror på hur elementet är uppmätt!
/Jonas

Utväckla?

MVH//Björn
www.dbakuten.se


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
12 november 2008
#20
dbakuten skrev:
jonash skrev:
dbakuten skrev:

Det beror på hur du koppla. Det värde som du har på högtalarsladden ska du mata in i programet.
Hoppas du förstog.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Njae får jag säga. Det beror på hur elementet är uppmätt!
/Jonas

Utväckla?

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Jo, det man måste veta om man har element med dubbla spolar och en massa T/S parametrar det är HUR de mätt när de kommit fram till värdena. Med spolarna i Serie eller Parallellt, eller endast en. Vissa parametrar ändras ju beroende på hur man konfigurerar spolarna och då måste man mata in värden så att det blir korrekt i förhållande till hur de mätt.   

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!


Sök