5371
Sök

Kan någon förklara vad vissa saker betyder i lådberäkningsprogram?

21 761 Inlägg
16 november 2008
#41
X-max innebär den linjära talspolerörelsen åt ett håll.

Slaglängd är (åtminstone enligt en av de förklaringar som jag sett) den maximala talspolerörelsen åt båda hållen, kan även vara den maximala rörelsen åt ett håll. "Peak" eller "peak to peak" alltså.

Min teori är att ordet slaglängd använd på felaktigt sätt ibland, det ska egentligen inte användas när det handlar om den linjära talspolerörelsen. smile

2 665 Inlägg
16 november 2008
#42
Ja men det bevisar ju att det är samma sak. Man brukar säga slaglängd men den tekniska termen är Xmax.

Det du kallar för slaglängd kallar högtalarbranchen för Xmax p-p (peak to peak) (utan p-p blir det åt det ena hållet)som du skriver.
Sedan har vi det du kallar Xmax.
Xmax linjär p-p (eller utan p-p för rörelse åt ena hållet.)

Den linjära angivelsen avser hur långt den kan röra sig innan den kommer utanför magnet fältet.
Och den andra angivelsen anger hur långt den kan röra sig innan det mekaniskt tar stopp.

Varför ska man inte använda ordet vid linjär?? det är ju det som är mest intressant.
Senast redigerat av Rickard-v (16 november 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

457 Inlägg
16 november 2008
#43
apoteket00 skrev:
Rickard-v skrev:
Bas nisse först skriver du om Xmax o sedan om slaglängd men det är ju samma sak!!!! Vad menar du??

Visst är slag längden viktigt för djupbas. Men om man har 15mm istället för 5mm då är det för att kunna spela högre.

Ok nu förstår jag dig lonefox. För om det skulle sitta elektromagneter i bilen så måste du ju koppla en spänning till alla magneter som bas mellan o diskant.

det blev fel i citeringen. jag citerade ett inlägg. där skrivaren hävdade att en fet x-max gjorde så man spelade djupbas. och inte att lådan sätter förutsättningen för vilken typ avbasljud.

jo de som menades med mitt inlägg är att xmax i sig är viktigare för att producera djupbas än att få basen att spela högt.

21 761 Inlägg
16 november 2008
#44
Rickard-v skrev:
Ja men det bevisar ju att det är samma sak. Man brukar säga slaglängd men den tekniska termen är Xmax.

Varför ska man inte använda ordet vid linjär?? det är ju det som är mest intressant.

Jo, jag håller med om att man bör använda den linjära rörelsen i beräkningarna eftersom förvrängningen är acceptabel då.

Saken är ju den att det finns butiker som skriver (bara ett exempel) "hela 60 mm slaglängd" och då tror man som köpare att detta är X-max, men i själva verket menade tillverkaren kanske talspolens mekaniska rörelse åt båda hållen. Då blir man ganska lurad av dessa "fantastiska" siffror.

Det är det jag menar med att man (i detta fall butiken) använder ordet slaglängd felaktigt. smile
Senast redigerat av Drönirettab (16 november 2008)

457 Inlägg
16 november 2008
#45
aa som MDS brukde göra med sina APX basar, "Hela 74mm slaglängd!" :S

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
17 november 2008
#46
Rickard-v skrev:
Ja men det bevisar ju att det är samma sak. Man brukar säga slaglängd men den tekniska termen är Xmax.

Det du kallar för slaglängd kallar högtalarbranchen för Xmax p-p (peak to peak) (utan p-p blir det åt det ena hållet)som du skriver.
Sedan har vi det du kallar Xmax.
Xmax linjär p-p (eller utan p-p för rörelse åt ena hållet.)

Den linjära angivelsen avser hur långt den kan röra sig innan den kommer utanför magnet fältet.
Och den andra angivelsen anger hur långt den kan röra sig innan det mekaniskt tar stopp.

Varför ska man inte använda ordet vid linjär?? det är ju det som är mest intressant.

När man pratar om Xmax, så ÄR det den "linjära" distansen som konan kan röra sig. Och, med LINJÄR menas konstant BL.

Ett Xmax på 30mm kommer INTE kunna spela bättre djupbas, eller lägre djupbas än en bas med Xmax 5mm. Xmax har ingenting med det tonala att göra. Däremot hur högt du kan spela med bibehållen kontroll.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 november 2008
#47
jonash skrev:
Rickard-v skrev:
Ja men det bevisar ju att det är samma sak. Man brukar säga slaglängd men den tekniska termen är Xmax.

Det du kallar för slaglängd kallar högtalarbranchen för Xmax p-p (peak to peak) (utan p-p blir det åt det ena hållet)som du skriver.
Sedan har vi det du kallar Xmax.
Xmax linjär p-p (eller utan p-p för rörelse åt ena hållet.)

Den linjära angivelsen avser hur långt den kan röra sig innan den kommer utanför magnet fältet.
Och den andra angivelsen anger hur långt den kan röra sig innan det mekaniskt tar stopp.

Varför ska man inte använda ordet vid linjär?? det är ju det som är mest intressant.

När man pratar om Xmax, så ÄR det den "linjära" distansen som konan kan röra sig. Och, med LINJÄR menas konstant BL.

Ett Xmax på 30mm kommer INTE kunna spela bättre djupbas, eller lägre djupbas än en bas med Xmax 5mm. Xmax har ingenting med det tonala att göra. Däremot hur högt du kan spela med bibehållen kontroll.

Sedan har vi Xmech...kort sagt där högtalaren fysiskt bottnar. Du kan säkert ge en djupare förklaring Jonas wink Finns ju en del högtalare som har Xmech UTAN att talspolen tar i ngnstans med så....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök