Ja men det bevisar ju att det är samma sak. Man brukar säga slaglängd men den tekniska termen är Xmax.
Det du kallar för slaglängd kallar högtalarbranchen för Xmax p-p (peak to peak) (utan p-p blir det åt det ena hållet)som du skriver.
Sedan har vi det du kallar Xmax.
Xmax linjär p-p (eller utan p-p för rörelse åt ena hållet.)
Den linjära angivelsen avser hur långt den kan röra sig innan den kommer utanför magnet fältet.
Och den andra angivelsen anger hur långt den kan röra sig innan det mekaniskt tar stopp.
Varför ska man inte använda ordet vid linjär?? det är ju det som är mest intressant.
Senast redigerat av Rickard-v (16 november 2008)