4842
Sök

Släcka CHECK ENGINE på Saab 9000 2,0T 1996

77 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
Nån som kan hjälpa mig kanske. är inte så insatt på SAAB.
Har iallafall en 9000 CS 2,0 Turbo 1996. Den har tidigare haft fel på Lambda-sonden som är bytt
och fungerar som den ska. Dock är CHECK ENGINE lampan tänd. Har haft bilen kopplad till datan som visa att Lamdan var fel, den är numera bytt och alla värden är OK enligt diagnos.
Dock går det inte och släcka CHECK ENGINE lampan med datan.
Någon som har ett förslag på vad som kan göras? Tror att den har Trionic 5.5 system om jag kommer ihåg rätt!

Tack på förhand!

"men bara min åsikt.."

1 867 Inlägg
16 november 2008
Tog ni bort felkoden när ni kollade med datorn?
Du kan laga alla fel du vill, men tas inte felkoden bort så lyser lampan likt förbannat.
Om ni tog bort felkoden och lampan började lysa direkt igen så är det fortfarande nåt som är fel.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

2 164 Inlägg
16 november 2008
Lyft bort ena batteri polen och gå 3 varv runt bilen.
Tänds lampan igen kan de vara så enkelt att de är nått fel med programmet i boxen.
Är den trimmad?
Vad köpte du för lamda sond till din bil?

MVH

F

77 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
Ska försöka svara alla: Först är det bara CHECK ENGINE som e tänd inte radiator.

Ja felkoderna är raderade med datan men blir inte av med lampan. Anledningen att den tändes var att förra ägaren rasa turbon så det gick olja i avgaset. därav paja tydligen lambdan. Lambdan byttes och diagnosen kördes igen och kom fram till att allt är ok. sedan raderades felkoden men lampan är fortfarande tänd. Han som gjorde det med datan trodde att hans progam kanske var för nytt och att det kanske var därför den inte försvann.

har inte provat ta bort batteriet. ska nog prova det då. funkade på en annan 9000 jag hade, men det var en äldre modell. Bilen är inte "trimmad" mer än att laddet är uppställt till ca 0,5. Lambdan är en org dito, ingen BILTEMA!!

"men bara min åsikt.."

Sök