5371
Sök

Vinande ljud i högtalarna

106 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#1
Jag är inte så bra på ljud biten ännu.
Jag tycker mig ha testat det mesta men det låter fortfarande i högtalarna.
Jag har testat att lägga lågnivå kabel genom bilen och testat att dra högtalarkabel utanför bilen men det låter ändå.
När jag startar fläkten så går den igenom och låter i högtalarna också.
Stereon är helt ny och det är även steg och högtalare.
Ström kabeln är på 50mm2 och är dragen på vänster sida. Högtalar kabel och lågnivå kablarna är dragna på höger sida.
Hoppas att någon kan hjälp mig med detta problem.

Livet är en dans på rosor, Taggigt och jävligt.

Random Hero
4 047 Inlägg
16 november 2008
#2
dålig jord, bränd signaljord i stereon  ? finns många trådar om de här. läs igenom dom så hittar du felet

Dog food lid. Backwards

106 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#3
DusanMandick skrev:
dålig jord, bränd signaljord i stereon  ? finns många trådar om de här. läs igenom dom så hittar du felet

Stegen är jordade i karossen och renslipad plåt. som jag sa innan så är stereon helt ny och det lät från första stunden som jag monterade in den.

Livet är en dans på rosor, Taggigt och jävligt.

Random Hero
4 047 Inlägg
16 november 2008
#4
spelar ingen roll hur nytt det är, koppla du plusen före jorden var i så har du bränt signaljorden, om lågnivåkablarna var i då

Dog food lid. Backwards

7 283 Inlägg
16 november 2008
#5
Om du jordar ytterdelen av rca kontakterna på stereon, slutar det då?
Isåfall är signaljorden av.


1 Inlägg
16 november 2008
#6
Jag har samma problem. Men det kom när jag kopplade in en ny förstärkare (är tillsammans två inkopplade).
Drar jag ur rca-kontakterna till nya steget så slutar det låta.
Jordfel? eller måste jag köpa mig ett störningsfilter?

Saab 900 Aero t16 -84, Saab 900 t8 -81, Honda Mt5 70cc, Gräsklippstraktor 50km/h 70-tal

106 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#7
Brains skrev:
Om du jordar ytterdelen av rca kontakterna på stereon, slutar det då?
Isåfall är signaljorden av.

Jag har provat att extra jorda rca kablarna och det låter ändå.
hur kan jag testa signaljorden?

Livet är en dans på rosor, Taggigt och jävligt.

106 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#8
Det viner en massa även när jag bara har tänningen på och när jag drar ner steget så sänks det och det gör ju givetvis volymen också.

Livet är en dans på rosor, Taggigt och jävligt.

106 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
#9
Är det så illa att jag måste köpa en jordisolator

Livet är en dans på rosor, Taggigt och jävligt.

7 283 Inlägg
17 november 2008
#10
Så det viner med bilen avstängd och enbart tändningen igång? :S
Har du provat andra lågnivåkablar?


106 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
#11
Brains skrev:
Så det viner med bilen avstängd och enbart tändningen igång? :S
Har du provat andra lågnivåkablar?

Jag har provat att dra en kabel genom bilen och då låter det likadant. jag va iväg och fixade ett störningsfilter och satte det på den kabeln som går till 4 kanalsteget och det sitter en split på den men det blev inte mycket bättre. vad ska jag ta mig till.

Livet är en dans på rosor, Taggigt och jävligt.

7 283 Inlägg
17 november 2008
#12
Är det flera steg?
Låter det ifrån bägge?
Vad är det för stereo?

Har du möjlighet att låna någon annans stereo?


Visst ja! Har du orginalstereon med en adapter på?
Inte säker på vilka modeller detta gäller.
Har för mig att jag läste på saabturboclub att den ger ut balanserade utgångar och dom flesta stegen använder oblanserade utgångar, vet ej skillnaden själv men någon annan kanske kan hjälpa.
Ska tydligen gå att köpa en slags jordisolator ifrån elfa, tror jag det var, som man kopplar in på lågnivåerna.

Om det är så, prova sök på jordisolator eller gör en tråd på http://forum.saabturboclub.com/.
Senast redigerat av Brains (17 november 2008)


1 400 Inlägg
17 november 2008
#13
Du kan prova att linda in lågnivåkabeln i aluminiumfolie det har fungerat i bland.
Hur högt har du gain uppskruvat. Det är ingen volym kontroll.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

106 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
#14
Brains skrev:
Är det flera steg?
Låter det ifrån bägge?
Vad är det för stereo?

Har du möjlighet att låna någon annans stereo?


Visst ja! Har du orginalstereon med en adapter på?
Inte säker på vilka modeller detta gäller.
Har för mig att jag läste på saabturboclub att den ger ut balanserade utgångar och dom flesta stegen använder oblanserade utgångar, vet ej skillnaden själv men någon annan kanske kan hjälpa.
Ska tydligen gå att köpa en slags jordisolator ifrån elfa, tror jag det var, som man kopplar in på lågnivåerna.

Om det är så, prova sök på jordisolator eller gör en tråd på http://forum.saabturboclub.com/.

Jag har 4 steg men det låter mest i 4 kanalsteget som går till 2 6,5" kit.
Stereon är en Pioneer FH-80BT.
Jag va iväg och fixade en jordisolator men det hjälpte bara lite grann.

Livet är en dans på rosor, Taggigt och jävligt.

106 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
#15
micke7406 skrev:
Du kan prova att linda in lågnivåkabeln i aluminiumfolie det har fungerat i bland.
Hur högt har du gain uppskruvat. Det är ingen volym kontroll.

Jag har inte testat folie men jag ska göra det nu när du sa det. Gain är det samma som level???

Livet är en dans på rosor, Taggigt och jävligt.

7 283 Inlägg
17 november 2008
#16
Ja det sista jag kan tänka på är en ny jord till stereon...


106 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
#17
Brains skrev:
Ja det sista jag kan tänka på är en ny jord till stereon...

Jag får ta och testa det och be en stilla bön till Saab guden att det skall funka smile

Livet är en dans på rosor, Taggigt och jävligt.

1 400 Inlägg
17 november 2008
#18
joker02 skrev:
micke7406 skrev:
Du kan prova att linda in lågnivåkabeln i aluminiumfolie det har fungerat i bland.
Hur högt har du gain uppskruvat. Det är ingen volym kontroll.

Jag har inte testat folie men jag ska göra det nu när du sa det. Gain är det samma som level???

Öh.. ja Gain och level är samma sak och min fråga var hur högt du har ställt den ?
Jag misstänker att du kan ha den lite för högt ställd. Försvinner vinandet om du minskar Gain,level"n?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

106 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
#19
micke7406 skrev:
joker02 skrev:
micke7406 skrev:
Du kan prova att linda in lågnivåkabeln i aluminiumfolie det har fungerat i bland.
Hur högt har du gain uppskruvat. Det är ingen volym kontroll.

Jag har inte testat folie men jag ska göra det nu när du sa det. Gain är det samma som level???

Öh.. ja Gain och level är samma sak och min fråga var hur högt du har ställt den ?
Jag misstänker att du kan ha den lite för högt ställd. Försvinner vinandet om du minskar Gain,level"n?

Ursäkta den dumma frågan men jag är helt ny på detta med billjud.
Jag va ute och drog ner den och då försvann ljudet. äntligen.
Nu är det nästa att ställa in stegen så att dom låter bra men det är ju en annan sak smile

Livet är en dans på rosor, Taggigt och jävligt.

1 400 Inlägg
17 november 2008
#20
Det är väldigt vanligt att folk drar upp gainer alldeles för högt. Men det är ju tur att det finns forum som denna så att man kan få hjälp. Lycka till med forsatt bygge.    Micke.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com


Sök