5632
Sök

olika "sorters" watt !

101 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
Om ett bas elements olika watt beskrivningar är:

400 Watt RMS
800Watt musik
1600wWatt max

Hur mycket watt ska man kräma på med för att de ens ska röra på sig, hur mkt watt för att de ska låta bra och hur mkt watt klarar den innan den går sönder??

Skulle man kunna använda runt 1000 watt på ett sånt element utan att behöva oroa sig att de inte ska palla med!!! 

Visst så beror de på många fler faktorer än just watten, så som hur mycket gain o.s.v man vrider upp!!!

Watt rms och peak o så har man ju läst lite om på forum här, men "watt musik" har ja inte sett någon kunnig person förklara vad som menas med!?  smile

733 Inlägg
16 november 2008
den ska tåla 400 watt kontinuerligt så 400 är en bra början men du kan säkerligen ge den avsevärt mer.. vad för steg kommer du använda? vad för bas är det?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

101 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
thulle1 skrev:
den ska tåla 400 watt kontinuerligt så 400 är en bra början men du kan säkerligen ge den avsevärt mer.. vad för steg kommer du använda? vad för bas är det?

M.v.h. Emil

jag har mutant steget 1500.1xxx och två 12"xxx basar,men ska köpa ny bil snart och ska då även bättra på ljudet! så funderar på att docka ihop två sånna steg!!!

733 Inlägg
16 november 2008
ztoffe88 skrev:
thulle1 skrev:

M.v.h. Emil

jag har mutant steget 1500.1xxx och två 12"xxx basar,men ska köpa ny bil snart och ska då även bättra på ljudet! så funderar på att docka ihop två sånna steg!!!

dbakuten gav sina xxx 15" 1500 mutantwatt så du ska nog inte ha några problem med detta...det är bara att trycka på så mycket effekt steget orkar! :p

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

1 661 Inlägg
16 november 2008
Hehe, har du en Watt mätare på steget? Annars är det ju bara att börja med låg volym och höja tills det distar/låter illa.

733 Inlägg
16 november 2008
Hardjim skrev:
Hehe, har du en Watt mätare på steget? Annars är det ju bara att börja med låg volym och höja tills det distar/låter illa.

En bas låter inte illa för att den får för "mycket" watt så det blir ganska svårt att höra om den får för mycket watt men däremot kan man höra om den distar! En bas distar oftast inte för den får för mycket effekt, snarare oren signal.

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

733 Inlägg
16 november 2008
steget ger ca. 1000 watt rms vid 2 ohm? och med två basar så kan du koppla det till 2 ohm och då blir det 500 watt/st men jag hade inte räknat med att du får ut 500 watt rms per bas för man får nästan aldrig ut full effekt ur slutsteg, det klarar inte strömmen/generatorn av.

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

101 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
vw_johan skrev:
Den kommer ju prestera som bäst vid ca 400 watt (rms är ju medel värde) utan distorsion...

så om jag skulle köra den basen me 1000 watt,eller 500 watt skulle inte va märkbart?  eller vaddå att den spelar bäst me 400 watt? smile

101 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
thulle1 skrev:
steget ger ca. 1000 watt rms vid 2 ohm? och med två basar så kan du koppla det till 2 ohm och då blir det 500 watt/st men jag hade inte räknat med att du får ut 500 watt rms per bas för man får nästan aldrig ut full effekt ur slutsteg, det klarar inte strömmen/generatorn av.

M.v.h. Emil

mm så har jag ju nu,, kört i 2ohm!  men brände två likadana basar för nån månad sen, p.g.a att ja skruvat med" bassboost"!  För blev inte riktigt nöjd me , ville liksom har mer baaaas tongue!

så tänkte om jag kör ett till steg o har "extra effekt" så kan ja spela högt utan att vrida upp nått på bassboost!

101 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
thulle1 skrev:

M.v.h. Emil

skulle tex ett extra batteri och/eller kondensater kunna driva steget fullt ut istället för två steg?(med extra batteri förstårs då)

21 761 Inlägg
16 november 2008
Bassboost ska man vara försiktig med, den funktionen kan lätt orsaka att steget ger ut en dålig signal och därmed bränner sönder talspolen. Eftersom funktionen innebär en förstärkning av vissa frekvenser så betyder det att steget får jobba extra hårt vid just dessa frekvenser, då är också risken för dålig signal stor. smile

733 Inlägg
16 november 2008
ztoffe88 skrev:
thulle1 skrev:

M.v.h. Emil

mm så har jag ju nu,, kört i 2ohm!  men brände två likadana basar för nån månad sen, p.g.a att ja skruvat med" bassboost"!  För blev inte riktigt nöjd me , ville liksom har mer baaaas tongue!

så tänkte om jag kör ett till steg o har "extra effekt" så kan ja spela högt utan att vrida upp nått på bassboost!

Man ska inte använda basboost, bara om man vill pajja prylarna :p jag använder ALDRIG basboost och tror inte att många som tävlar inom billjud använder det...det blir mer dist än nytta.. kör hellre ett till steg om du inte är nöjd eller byta basarna till bättre basar

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

101 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
vw_johan skrev:
ztoffe88 skrev:
vw_johan skrev:
Den kommer ju prestera som bäst vid ca 400 watt (rms är ju medel värde) utan distorsion...

så om jag skulle köra den basen me 1000 watt,eller 500 watt skulle inte va märkbart?  eller vaddå att den spelar bäst me 400 watt? smile

Det är den rimliga nivån, max/peak effekten klarar bara en högtalare av i korta stunder.
man skall inte stirra sig blind på peak/max effekten...

klar man märker skilnad om du matar på, men man för ju sämmre ljud mer distortion

men när de står 800watt musik då?  för rms watten ligger på 400w!

733 Inlägg
16 november 2008
vw_johan skrev:
thulle1 skrev:
Hardjim skrev:

En bas låter inte illa för att den får för "mycket" watt så det blir ganska svårt att höra om den får för mycket watt men däremot kan man höra om den distar! En bas distar oftast inte för den får för mycket effekt, snarare oren signal.

M.v.h. Emil

Har man för "starkt" slutsteg i förhållande till högtalarna  kan man spela sönder prylarna om man drar på bra....

Och du har gjort det någon gång? enda gången jag har bränt en bas var en julabas som tålde 200 wrms och den fick smaka på 750 wrms istället, den basen levde i 60 sek! man bränner sällan basar för att man har för mycket kräm, snarare för lite kräm så försöker man spela högre än vad slutsteget klarar så går basen/basarna sönder..

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

101 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Bassboost ska man vara försiktig med, den funktionen kan lätt orsaka att steget ger ut en dålig signal och därmed bränner sönder talspolen. Eftersom funktionen innebär en förstärkning av vissa frekvenser så betyder det att steget får jobba extra hårt vid just dessa frekvenser, då är också risken för dålig signal stor. smile

jo vart rätt snopen när de helt plötsligt vart tyst!men får väl skylla mig själv,när ja är okunnig och borde inte pyssla med det överhuvudtaget!
men nu me dom nya basarna(likadana) så har jag ingen bassboost, och är verkligen inte nöjd med ljudet, går liksom inte jämföra trycket i basen som när ja hade baseboost påskruvat!!
Senast redigerat av ztoffe88 (16 november 2008)

733 Inlägg
16 november 2008
du skulle köpt rejälare basar :p så hade du inte behövt köpa fler för att få tryck :p vad för låda sitter basarna i?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

1 727 Inlägg
16 november 2008
Läs Rickards inlägg på: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 20&p=1

Ta till er det där, watt är långt ifrån allt.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

101 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
thulle1 skrev:
du skulle köpt rejälare basar :p så hade du inte behövt köpa fler för att få tryck :p vad för låda sitter basarna i?

M.v.h. Emil

sitter i en egenbyggd låda, basreflex....felbyggd,men ska byggas om när ja köper ny bil,vilket blir snart!!!

felet är att ja byggde efter mutants eget förslag på storlek på lådan och portar,men gick nog lite fort till där så glömde lägga till vad basarna och portarna tar upp i volym,och de blir ju ett par liter sammanlagt!

329 Inlägg
17 november 2008
vw_johan skrev:
thulle1 skrev:
Hardjim skrev:

M.v.h. Emil

Har man för "starkt" slutsteg i förhållande till högtalarna  kan man spela sönder prylarna om man drar på bra....

det är lättare att spela sönder en bas med ett för litet steg än tvärt om.. för så länge det är ren effekt så brukar du kunna mata in mycket mer än vad det står.. för oftast har du ett litet steg så skruvar du upp det för mycket och det börjar dista och skicka oren singnal och då så brinner det upp..

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 november 2008

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök