3627
Sök

Har man rätt att bära pistol på sig överallt om man har licens.

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
Undrar om man får ha med sig sin pistol överallt om man har licens på den.
När jag var yngre så var ja ute o sköt mkt ( 3 år ) på övningsbana och skulle gärna vilja börja igen.
Men min fråga är om man har licens på ett vapen, pistol i detta fall får man då bära det nästan överallt ?
Senast redigerat av Edvinoo (17 november 2008)

Inspiration comes standard

Muttley
17 november 2008
tror inte de är så populärt om du har en pistol i fickan när du går på banken eller handlar kläder. tror verkligen de kommer bli mycket problem.
men du får ju ta med dig vapnet till banan ju.

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
Men vill veta exakt, om man får ha den i bilen till exempel när man kör och så vidare.. nån som kan riktiga regler?

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
17 november 2008
ja du får transportera den i bilen hur du vill.. bara mekanismen är bortplockad och pistolen ligger avskilt från varandra!smile

tror det va nått i den stilen iaf

Team Insane Racing

Muttley
17 november 2008
Malm3n skrev:
ja du får transportera den i bilen hur du vill.. bara mekanismen är bortplockad och pistolen ligger avskilt från varandra!smile

tror det va nått i den stilen iaf

typ på ett ungefärligt sätt man ska ha sina bössor förvarade när man har de hemma ju. smile.

672 Inlägg
17 november 2008
Är väll olika regler för oliga typer av vapen... knappast att du får ha en Desert Eagle i hanskfacket smile Är de avgörande om du ska skjuta upp för licens elle? Inget du gör på en helg direkt...

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

stray dog
197 Inlägg
17 november 2008
o.0 Har du licens på grovkalibrigt fortfarande?
Såvitt jag vet måste du vara aktivt medlem i en klubb för att behålla din sportlicens.. Som dessutom måste förnyas vart 5e år. (eller hur är det nu)

Annars VET jag när det gäller cowbojsabössor (!) att, Om du ska ut och jaga, och måste lämna byssan i bilen för att tex betala bensinen på en mack, ska den vara väl dold, ej laddad, låst förvaring och vital del ska du ha med dig.
Har svårt att tro att det detsamma inte skulle gälla för pistol.

Men som sagt, du får inte ha med dig vapnet överallt. Du kan bli tagen för olaga hot eller nått.
OM du inte kan påvisa att du är på väg till en tävling så att säga. Men ja du fattar. Du får alltså inte gå och vifta med den smile

Vad för licens har du och vilken kaliber skjuter du med?

......... att jag ens orkar bry mig......

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 november 2008
Kör lite amerikansk stil med ett gevärsställ i bakrutan/på hatthyllan lol Kommer se tufft ut men du får nog förvänta dig en del uppmärksamhet från polisen roll
Senast redigerat av Rquired (18 november 2008)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
18 november 2008
Rquired skrev:
Kör lite amerikansk stil med ett gevärsställ i bakrutan/på hatthyllan lol Kommer se tufft ut men du får nog förvänta dig en del uppmärksamhet från polisen roll

men det är häftigt som faen big_smile

~Andy~

12 086 Inlägg
18 november 2008
Avkapat hagelgevär och lincens från kellogs är de ända rätta smile

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
"Efter den 1 juli 2000 utfärdas vapenlicenser för enhandsvapen och helautomatiska vapen med tidsbegränsning på högst 5 år. Det är upp till licensinnehavaren att se till att ha en godkänd licens för sitt vapen och att ansöka om ny licens i så god tid att den hinner behandlas. Underlåtenhet att se till att man fått en ny licens kan medföra ansvar för vapenbrott. Kraven är desamma som gäller när man ansöker om licens på ett vapen första gången. Det vill säga aktivt medlemskap i skytteförening minst sex månader samt intyg om skjutskicklighet."

men påpekar igen att fråga handlar om handpistol och vart man får ha med sig den.
det är en glock

Diktator
968 Inlägg
18 november 2008
varför vill man springa runt med ett riktigt pistol? ska man skjuta med den på övningsbana förvarar man väl den hemma och tar den med sig i en väska eller liknande? man springer ju inte runt och flashar den i byxbältet som en och annan gangster film från usa... förstår man inte själv vart man ska ha en pistol och icke ha en pistol med sig, kanske det är bäst att inte ens överväga skaffa en?

stray dog
197 Inlägg
18 november 2008
Edvinoo skrev:
"Efter den 1 juli 2000 utfärdas vapenlicenser för enhandsvapen och helautomatiska vapen med tidsbegränsning på högst 5 år. Det är upp till licensinnehavaren att se till att ha en godkänd licens för sitt vapen och att ansöka om ny licens i så god tid att den hinner behandlas. Underlåtenhet att se till att man fått en ny licens kan medföra ansvar för vapenbrott. Kraven är desamma som gäller när man ansöker om licens på ett vapen första gången. Det vill säga aktivt medlemskap i skytteförening minst sex månader samt intyg om skjutskicklighet."

men påpekar igen att fråga handlar om handpistol och vart man får ha med sig den.
det är en glock

Sedär, Du hittade lite lagar.

Tycker det är konstigt att du har fått ha kvar licensen eftersom den i normala fall dras tillbaka när du inte längre är aktiv i klubben.. "Bristande behov" heter det..

Hur som helst får du inte ha den med dig varsomhelst hursomhelst.
Den får aldrig vara laddad, och ska vara skymd. Vital del, som i ditt fall gäller pipan och slutstycket, ska vara bortplockad.
Det säger sig själv. Om du går omkring med ett skarpladdat vapen på allmän plats, bara för att. Så kan du ju räkna med att licensen ryker.

Eller ville du bara ha den i handsfacket och panga på dummingar?

stray dog
197 Inlägg
18 november 2008
För att förtydliga mig själv lite..

Läs
16 kap. Förvaring m.m. av skjutvapen och ammunition samt transport av skjutvapen¨
5 kap. Behov av skjutvapen för målskjutning

och sist men inte minst...
17 kap. Återkallelse av tillstånd m.m.

http://www.police.se/static/fap/FAP551_ … .pdf'

Happy hunting

www.maniacracing.se
494 Inlägg
18 november 2008
du kan ju Ringa till polisen och Fråga om saken Tror att du kommer att få ett mycket bättre svar av dom en har på garaget.. men jag tror inte att du får gå runt med att vapen på stan hur du vill även om du har licens på den
Annars så skulle ju alla göra det

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
För att förtydliga vissa saker. Jag har inte tänkt bära med mig ett laddat vapen på stan. Jag ville bara veta om nån visste vilka regler det är som gäller. Ska plugga till polis så kommer ju få gå me d på stan för lr senare :p ne men ja va bara nyfiken.

blacken
18 november 2008
Edvinoo skrev:
För att förtydliga vissa saker. Jag har inte tänkt bära med mig ett laddat vapen på stan. Jag ville bara veta om nån visste vilka regler det är som gäller. Ska plugga till polis så kommer ju få gå me d på stan för lr senare :p ne men ja va bara nyfiken.

teoretiskt sett så får du inte ens ha med puffran i din bil, enligt dom nya vapenlagarna som kom till för några år sedan, "man får ej inneha vapen på en allmän plats" säger den, och dom klassar ditt fordon som allmän plats. men det ställer ju till det för oss skyttar som ska färdas till och från tävlinger så det är en "liten" gråzon det hela. Sedan det dära med licens ska man nog inte dra för stora växlar på, för det är inte en licens i  sin "riktiga" bemärkelse utan det är ett tillstånd att inneha ett vapen för för en viss disciplin inom en viss eller vissa grenar av skytteverksamheten. och där så har du två "sorter" ett livstids och ett tidbsegränsat, livstids licenser finns inte längre (sådana som var utfärdade innan dom nya vapenlagarna trädde i kraft).
men för att kunna transportera sina puffror mellan tävlingar och träningar så måste man ha dom med sig och man är skyldig att hela tiden ha uppsikt över dom och ett godkänt sätt är att bära med sig dom i hölster, behöver inte vara strippade ifrån vital del, men får inte vara laddade, och det "gillar" inte länsman men är inte olagligt, man bör dock vara restrektiv och tänka sig för så att  man inte exponerar dom över allt, te:x du har varit och skvättit några bulor på banan och kommer på sedan att du  behöver köpa mjölk eller något annat så ska man åka hem med puffrorna innan man går in i affären och handlar, för affären är defenetivt allmän plats.

Generellt sett så kan du bära med dig dina puffror i ett hölster, men om länsman ser dig så får du kraftiga "problem". Så ta hellre dina vapen i en väska eller liknande, blir mindre trubbel då..
Senast redigerat av blacken (18 november 2008)

blacken
18 november 2008
ToBe skrev:
du kan ju Ringa till polisen och Fråga om saken Tror att du kommer att få ett mycket bättre svar av dom en har på garaget.. men jag tror inte att du får gå runt med att vapen på stan hur du vill även om du har licens på den
Annars så skulle ju alla göra det

Polisen är dom sista som man ska fråga om vapen för dom vill inte att några andra än dom ska få ha vapen, utan kolla vad vapenlagstiftningen säger, den gäller. Och vem som helst kan inte få licens, det är väldans svårt att få en, det ställs stora krav på individen om vandel och hederlighet samt att man inte är kriminell..

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
tack blacken för ett bra svar !

stray dog
197 Inlägg
18 november 2008
När var det den lagen trädde i kraft? 200?

För vad jag visste var att det lagligt att lämna vapnet i bilen under en kortare tid, under förutsättningarna att det är väl gömt och det är delat.
Har bara lite erfarenheter vad gäller bössor.
Men vem går in med ett vapen i en butik, fastän att den är oladdad och hölstrad..
Skapar lätt kalabalik om någon får syn på den, och då kommer farbror blå och frågar vad som står på.

Och ja, jag har hört och förstått att det är jäkligt svårt att få licens.. Kan ta hur lång tid som helst. Så gör inget dumt nu edvino, så att du förlorar det och kanske t.o.m. missar att komma in på polishögskolan.. yikes

Sök