3627
Sök

Har man rätt att bära pistol på sig överallt om man har licens.

blacken
18 november 2008
Soulweeper skrev:
När var det den lagen trädde i kraft? 200?

För vad jag visste var att det lagligt att lämna vapnet i bilen under en kortare tid, under förutsättningarna att det är väl gömt och det är delat.
Har bara lite erfarenheter vad gäller bössor.
Men vem går in med ett vapen i en butik, fastän att den är oladdad och hölstrad..
Skapar lätt kalabalik om någon får syn på den, och då kommer farbror blå och frågar vad som står på.

Och ja, jag har hört och förstått att det är jäkligt svårt att få licens.. Kan ta hur lång tid som helst. Så gör inget dumt nu edvino, så att du förlorar det och kanske t.o.m. missar att komma in på polishögskolan.. yikes

Det har aldrig varit tillåtet att lämna ett vapen utan tillsyn. Enda alternativet  är godkänt vapenskåp, Att ha delat vapen är att anse som en "kompromiss" som nu mera inte "gills. Och en bil anses inte som "godkänd" vapenförvaring, dessutom så får man inte förvara dom delade vapendelarna på samma plats utan vital del skall antingen bäras med sig eller förvaras i godkänt vapenskåp eller likvärdigt..

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
asså som sagt detta är inget jag planerat att göra utan ville bara veta om vilka regler det är som gäller. Tack för alla svar men ge gärna fler om det är nån som vet mer

Inspiration comes standard

blacken
18 november 2008
Edvinoo skrev:
asså som sagt detta är inget jag planerat att göra utan ville bara veta om vilka regler det är som gäller. Tack för alla svar men ge gärna fler om det är nån som vet mer

Om du lyckas att "tigga" till dig en s:k "skyddslicens" så får du bära vapen med dig ute i samhället.  Bör väl tilläggas att det är lättare att hitta en påse hönständer än att få en sådan licens..smile

stray dog
197 Inlägg
18 november 2008
blacken skrev:
Det har aldrig varit tillåtet att lämna ett vapen utan tillsyn. Enda alternativet  är godkänt vapenskåp, Att ha delat vapen är att anse som en "kompromiss" som nu mera inte "gills. Och en bil anses inte som "godkänd" vapenförvaring, dessutom så får man inte förvara dom delade vapendelarna på samma plats utan vital del skall antingen bäras med sig eller förvaras i godkänt vapenskåp eller likvärdigt..

Nej, jag var lite otydlig där kanske cool
Det är ju förstås att delarna inte ska förvaras på samma plats.

Men numera får man alltså inte ens dela vapnet, övertäcka det väl, låsa lådan, ta med vital del, låsa bilen och gå och betala bensinen i kassa?

En bil klassas väl som tillfällig förvaring och är såklart inte godkända att förvara vapen i en längre tid. Vapenskåp måste ju dessutom vara bultade i marken.

Svamlar jag bara nu :S
Senast redigerat av Soulweeper (18 november 2008)

......... att jag ens orkar bry mig......

Mästare
2 947 Inlägg
18 november 2008
blacken skrev:
Edvinoo skrev:

Om du lyckas att "tigga" till dig en s:k "skyddslicens" så får du bära vapen med dig ute i samhället.  Bör väl tilläggas att det är lättare att hitta en påse hönständer än att få en sådan licens..smile

Skyddslicens? Berätta mer!

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

stray dog
197 Inlägg
18 november 2008
Ur Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om vapenlagstiftningen

Vapen för skyddsändamål

Allmänna råd

Tillstånd att inneha pistol, revolver eller dylikt vapen för
skyddsändamål bör meddelas endast när ett oundgängligt behov
föreligger. Ett sådant tillstånd bör undantagsvis kunna beviljas den
om för sin personliga säkerhet har ett särskilt stort behov av vapen.
Behov av pistol kan också finnas för en väktare med särskilt
kvalificerade bevakningsuppgifter. Enligt 2 kap. 3 § d vapenlagen
(1996:67) får auktoriserade bevakningsföretag meddelas tillstånd till
innehav av skjutvapen eller ammunition, för utlåning till väktare som
har meddelats tillstånd att som lån inneha ett sådant vapen. I sådana
fall bör bevakningsföretaget beviljas tillstånd till innehav av det antal
vapen som behövs för utlåning till företagets väktare.
Den berörde väktaren meddelas ett personligt tillståndsbevis, en
s.k. lånelicens. I detta bevis bör anges bevakningsföretagets namn
samt att ändamålet med innehavet är skydd. Tillståndet bör
tidsbegränsas till den tid som anställningen i företaget varar. Enligt
Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (FAP 579-2) till
lagen (1974:191) om bevakningsföretag och förordningen (1989:149)
om bevakningsföretag får tillstånd dock inte meddelas i andra fall än
där väktaren har fyllt 20 år, innehar fast anställning i ett auktoriserat
bevakningsföretag och får vara utrustad med skjutvapen.
En förutsättning för tillstånd till innehav av vapen för
skyddsändamål bör vara att sökanden styrker sin förmåga att hantera
vapnet.
Även tillståndsgivning beträffande gaspistol eller likartat vapen,
som t.ex. spray, bör vara mycket restriktiv och tillstånd bör beviljas
endast undantagsvis, när ett synnerligen starkt behov föreligger.

Lycka till med hönständerna! wink
Senast redigerat av Soulweeper (18 november 2008)

......... att jag ens orkar bry mig......

blacken
18 november 2008
Soulweeper skrev:
blacken skrev:

Nej, jag var lite otydlig där kanske cool
Det är ju förstås att delarna inte ska förvaras på samma plats.

Men numera får man alltså inte ens dela vapnet, övertäcka det väl, låsa lådan, ta med vital del, låsa bilen och gå och betala bensinen i kassa?

En bil klassas väl som tillfällig förvaring och är såklart inte godkända att förvara vapen i en längre tid. Vapenskåp måste ju dessutom vara bultade i marken.

Svamlar jag bara nu :S

Teoretiskt sett så kan man lämna puffran i bilen, låsa den och knalla iväg och pröjsa bensinen, under förutsikt att du kan se bilen hela tiden, (uppsikt) men det är lite "gråzon" där enligt dom nya bestämmelserna, skulle det bli något "krackel" typ en pundartyp lyckas att sno puffrorna när du är inne på macken så ligger man djäkligt pyrt till, vill det sig som lagstiftarna har tänkt sig så kan du få upp till två års fängelse. Och enligt dom nya vapenlagarna så är en bensinstation allmän plats.

Så hur man än gör så är "arslet bak" som det heter, vapen får inte "vistas" på allmän plats.
Som jag har uppfattat det så är mycket upp till den enskilde polismannen och åklagaren vilket humör som dom har vid aktuellt tillfälle, dom kan både fria eller fälla vilket som, men ska dom följa vad lagen säger så ska man nitas för något sådant "stunt"..

Sök