3834
Sök

Tänka på när man ska sälja sin bil?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
Vad ska man tänka på om man ska sälja sin bil? smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Meister
6 763 Inlägg
Muttley
18 november 2008
ju renare bilen är och mer välputsad ju mer lättsålt brukar de ju vara.
även lättare att sälja bilen för dig när personer väl står där och tittar att du har talat om de felen som är uppenbara att hitta vid en provkörning.

att helt enkelt vara ärlig tycker jag är en bra säljare.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
http://www.blocket.se/vi/19156374.htm?ca=23_11_s

Min annons!

Prata nyss med en, han fråga mig om det fanns något fel. Då sa ja som det va att kopplingen kan låta lite vid dragläge och så smile så sa han, ja men kommer ner o kollar på den imorgon!smile

...!!!???
257 Inlägg
18 november 2008
emijl skrev:
http://www.blocket.se/vi/19156374.htm?ca=23_11_s

Min annons!

Prata nyss med en, han fråga mig om det fanns något fel. Då sa ja som det va att kopplingen kan låta lite vid dragläge och så smile så sa han, ja men kommer ner o kollar på den imorgon!smile

Lycka till med försäljningen! big_smile

Trätekniker
387 Inlägg
18 november 2008
Du har glömt skriva vad det är för motor, annars bra!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
oleg skrev:
Du har glömt skriva vad det är för motor, annars bra!

Taack tongue men tror nog att dom flesta fattar att Saab e turbo tongue

587 Inlägg
18 november 2008
en intressant bil / mc annons innehåller följande:
mil , info om skatt  + bes , servicebok, pris,vilket motoralternativ det är , skick ( är ju iofs relativt ... ) s-o-v däck osv med andra ord sånt som verkligen är av intresse.

en usel annons innehåller:
massa trams o försök till skämt, hur fort den går , smileys - fy f*n vad jag hatar smileys -  det passar på Lunarstorm o andra ställen där folk under 15 uppehåller sej. Jag har faktiskt flera ggr slutat läsa om jag ser en smiley för då brukar det bara vara trams ändå som står.

Bilder: bra bilder som är tagna med vettig kamera så man ser vad det är för nåt .en bild på varje sida är att föredra så man kan se ev. rost o bucklor , inredningsbilder o gärna en bild på motorutrymmet.

till sist: skriva sitt riktiga namn . kan man inte vara ärlig ens med det så är man inte mkt till försäljare anser jag.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
19 november 2008
den borde funka är de intresserade kollar de ju på bilen så=D

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
19 november 2008
Nej, det är inte självklart att det folk förstår vad det är för motor, skriv inte ut att du bara ägt den i fyra månader, luktar kattlåda om det då i folks ögon.
Sen kollar visserligen en del upp det, men den stunden den sorgen.
Skatt/Bes? Servad senast?
Och du är medveten om att vad du har skrivit inbjuder till tokprutning? "Han måste sälja den säger han, jag bjuder 12k"...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Raggarmuffin
138 Inlägg
19 november 2008
om bilen är nyrekondad, skriv att den istället är välvårdad eller liknande.
bra bild på bilen är viktigt.
POSTA PAPPRER SJÄLV ELLER TILLSAMMANS EFTER SÄLJ!
undvik personer som prutar i telefon, brukar bara vara jobbiga köpare.
Senast redigerat av _Grynet_ (19 november 2008)

"Många vet hur en banan ser ut, men få vet hur den ska användas"
Flickor kör turbo. Kvinnor kör V8.

8 921 Inlägg
19 november 2008
Du sriver att du har dålig ekonomi och måste sälja..
Big no-no att ha det i en annons, en köpare är inte intreserad av din ekonomi.
Det ger även en köpare anledning att pruta rejält..

Fotograf på Tierp iDag

Trucker
2 710 Inlägg
19 november 2008
Hamilton skrev:
Du sriver att du har dålig ekonomi och måste sälja..
Big no-no att ha det i en annons, en köpare är inte intreserad av din ekonomi.
Det ger även en köpare anledning att pruta rejält..

Håller med dig till 100%
Vi vet ju alla att Saab är allmänt billiga, och om du nu måste få bort den så varför inte sätta 25k istället för 30..

Lycka till iaf wink

Fart missbrukare

1 948 Inlägg
19 november 2008
som någon skrivit ovan SKRIV MED ALLA FELEN alt. berätta om dom på telefon.

vet själv när jag varit och kollat på bilar och det första man sett är bland annat att det varit mindre parkeringsskador på dom, el hissar som inte funkat osv osv men när man frågat om det på telefon har dom sagt "ne det e inga fel på den".

hade dom sagt det på telefon hade jag fortfarande kunnat varit intresserad... men när dom ljugit om sånna uppenbara fel... hur många dolda fel borde det inte finnas då? så var ärlig.

sen det gamla vanliga säljtricket. verka ointresserad av att sälja. när dom ringer och vill komma överens om en tid att titta på bilen börja inte säg typ "jo men jag kan när som helt... tar ledig från jobbet om det är så" visst gör det men säg inte det till spekulanten.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
19 november 2008
Det jag tittar på, när jag är ute och kollar efter bilar, det är att det finns gott om info och
bilder. På Blocket kan man ju se om det finns fler än en bild på produkten i fråga. Jag bryr mig
inte ens om att titta på bilar som bara har en bild. Jag har gjort för många misstag på det.

Ta fram information som är viktig; är den besiktigad, avställd, skattad o.s.v. Skriv eventuella
skador och sådär. För man vill inte komma och titta på en bil som sägs ska vara i bra skick, så
är den sedan inte det.

Ha i åtanke att du kanske får gå ner i pris. På min förra bil (Volvo 855 T5) fick jag t.ex gå ner
nästan 10.000kr i pris, bara för att jag ville bli av med den så fort som möjligt. Självklart ska
man inte behöva går ner för mycket. Men det är alltid bra att veta att det kan bli så att man får
gå ner i pris. Jag själv brukar alltid nämna i annonsen att bilen kan bli billigare vid snabb affär.

Men det där med bilderna är nog viktigast. Information kan man fråga om. Bilder säger oftast
väldigt mycket. Men se då till att bilderna är bra/tydliga, att det finns bilder både utvändigt och
invändigt, att det finns bilder på sådant som folk vill se o.s.v.

Själv har jag faktiskt aldrig haft problem med att sälja bilar på nätet. Alla de bilar jag har haft
tidigare har sålts efter några få dagar, trots att det inte har varit något speciellt. Det bästa av
allt var nog när jag sålde min krockskadade Volvo 240 för 10.000kr. Bra deal!

Avstängd
232 Inlägg
19 november 2008
einherjer skrev:
en intressant bil / mc annons innehåller följande:
mil , info om skatt  + bes , servicebok, pris,vilket motoralternativ det är , skick ( är ju iofs relativt ... ) s-o-v däck osv med andra ord sånt som verkligen är av intresse.

en usel annons innehåller:
massa trams o försök till skämt, hur fort den går , smileys - fy f*n vad jag hatar smileys -  det passar på Lunarstorm o andra ställen där folk under 15 uppehåller sej. Jag har faktiskt flera ggr slutat läsa om jag ser en smiley för då brukar det bara vara trams ändå som står.

Bilder: bra bilder som är tagna med vettig kamera så man ser vad det är för nåt .en bild på varje sida är att föredra så man kan se ev. rost o bucklor , inredningsbilder o gärna en bild på motorutrymmet.

till sist: skriva sitt riktiga namn . kan man inte vara ärlig ens med det så är man inte mkt till försäljare anser jag.

det du skriver om bilder håller jag med om till 100% MEN du kan itne ta en bild framifrån, en bakifrån, en på varje sida, en på varje eventuell rostfläck eller bula, man får ju bara lägga in 5 bilder på blocket.

1 874 Inlägg
19 november 2008
tkd_rille skrev:
även lättare att sälja bilen för dig när personer väl står där och tittar att du har talat om de felen som är uppenbara att hitta vid en provkörning.

Japp! Där har du en farligt bra poäng. Har märkt själv på några köpare som tittade på någon gammal
bil som jag hade... Det märktes väldigt tydligt att köpet sjönk rätt bra på deras lista, när dom hittade
saker som jag inte hade nämnt (faktum var att jag själv inte visste om det just då, men ändå).

Så en ärlig säljare är väldigt viktigt. T.ex så åkte jag över halva landet för att titta på en Volvo 850 som
verkade förbannat trevlig. När vi kom dit så insåg vid att det var Muhammed som sålde bilen. Visst, inget
fel i det, men man har ju hört lite. Motorn var tydligen bytt, det saknades en massa kåpor och lock till
väldigt känsliga ställen i motorn, bilen tog in vatten, kopplingen slirade som fasen, det var en massa
felmeddelanden på bilen o.s.v, o.s.v. Sånt vill man gärna veta innan man åker så långt. Som tur var
hade jag en reservbil i det fallet, efter en tidigare incident....

....Den gången åkte jag också mer eller mindre över halva landet för att titta på en fin bil. Jag hade då
ringt innan och frågat om bilens skick och sådär. Ja, den skulle ju vara i fint skick. Ingen rost, allt skulle
funka som den skulle och sådär. När jag kom ner såg det ut som att någon hade kört in med en gaffeltruck
i sidan på ena dörren. I princip hela bilen hade luftbubblor under lacken, det fanns oerhört mycket rost,
AC:n funkade inte alls, förarstolen såg ut som att den hade blivit sönderskuren med en stor kniv etc. Men
självklart hade säljaren bara tagit kort på den delen som såg bra ut. Och det är just därför jag aldrig
ens bryr mig om att kolla på bilar som inte har ordentligt tagna bilder...

Avstängd
232 Inlägg
19 november 2008
Hexenhammer skrev:
tkd_rille skrev:

Japp! Där har du en farligt bra poäng. Har märkt själv på några köpare som tittade på någon gammal
bil som jag hade... Det märktes väldigt tydligt att köpet sjönk rätt bra på deras lista, när dom hittade
saker som jag inte hade nämnt (faktum var att jag själv inte visste om det just då, men ändå).

Så en ärlig säljare är väldigt viktigt. T.ex så åkte jag över halva landet för att titta på en Volvo 850 som
verkade förbannat trevlig. När vi kom dit så insåg vid att det var Muhammed som sålde bilen. Visst, inget
fel i det, men man har ju hört lite. Motorn var tydligen bytt, det saknades en massa kåpor och lock till
väldigt känsliga ställen i motorn, bilen tog in vatten, kopplingen slirade som fasen, det var en massa
felmeddelanden på bilen o.s.v, o.s.v. Sånt vill man gärna veta innan man åker så långt. Som tur var
hade jag en reservbil i det fallet, efter en tidigare incident....

....Den gången åkte jag också mer eller mindre över halva landet för att titta på en fin bil. Jag hade då
ringt innan och frågat om bilens skick och sådär. Ja, den skulle ju vara i fint skick. Ingen rost, allt skulle
funka som den skulle och sådär. När jag kom ner såg det ut som att någon hade kört in med en gaffeltruck
i sidan på ena dörren. I princip hela bilen hade luftbubblor under lacken, det fanns oerhört mycket rost,
AC:n funkade inte alls, förarstolen såg ut som att den hade blivit sönderskuren med en stor kniv etc. Men
självklart hade säljaren bara tagit kort på den delen som såg bra ut. Och det är just därför jag aldrig
ens bryr mig om att kolla på bilar som inte har ordentligt tagna bilder...

det du skriver om bilder håller jag med om till 100% MEN du kan itne ta en bild framifrån, en bakifrån, en på varje sida, en på varje eventuell rostfläck eller bula, man får ju bara lägga in 5 bilder på blocket.

1 874 Inlägg
19 november 2008
rawbin skrev:

Har man så mycket rostfläckar/bulor så får man nog skriva det. Jag tycker inte att man behöver ha på
varje sida. Jag ser snarare en snett framifrån, en snett bakifrån (på så sätt får du med en del av sidorna
på samma gång) och sedan invändigt. Först och främst är det ju förardelen som känns viktigast. Det känns
väldigt inaktuellt att lägga upp bilder på ett baksäte och inte på ett framsätta, om du förstår vad jag menar...

Yellow bug!
1 640 Inlägg
19 november 2008
Angående bilder så räcker väl:

1. framifrån, vinkel över front och förarsida

2. bakifrån, vinkel över bak och passagerarsida

3. Motorutrymme

4. Interiör fram

5. Interiör bak

---

Detta är vad jag anser intressant. Ser gärna en bild på baksätet, för då ser man hur ägaren brytt sig om att sköta bilen invändigt..

Fler bilder kan ju alltid mejlas över? tongue

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Sök