tkd_rille skrev:
ju renare bilen är och mer välputsad ju mer lättsålt brukar de ju vara.
även lättare att sälja bilen för dig när personer väl står där och tittar att du har talat om de felen som är uppenbara att hitta vid en provkörning.
att helt enkelt vara ärlig tycker jag är en bra säljare.
Japp! Där har du en farligt bra poäng. Har märkt själv på några köpare som tittade på någon gammal
bil som jag hade... Det märktes väldigt tydligt att köpet sjönk rätt bra på deras lista, när dom hittade
saker som jag inte hade nämnt (faktum var att jag själv inte visste om det just då, men ändå).
Så en ärlig säljare är väldigt viktigt. T.ex så åkte jag över halva landet för att titta på en Volvo 850 som
verkade förbannat trevlig. När vi kom dit så insåg vid att det var Muhammed som sålde bilen. Visst, inget
fel i det, men man har ju hört lite. Motorn var tydligen bytt, det saknades en massa kåpor och lock till
väldigt känsliga ställen i motorn, bilen tog in vatten, kopplingen slirade som fasen, det var en massa
felmeddelanden på bilen o.s.v, o.s.v. Sånt vill man gärna veta innan man åker så långt. Som tur var
hade jag en reservbil i det fallet, efter en tidigare incident....
....Den gången åkte jag också mer eller mindre över halva landet för att titta på en fin bil. Jag hade då
ringt innan och frågat om bilens skick och sådär. Ja, den skulle ju vara i fint skick. Ingen rost, allt skulle
funka som den skulle och sådär. När jag kom ner såg det ut som att någon hade kört in med en gaffeltruck
i sidan på ena dörren. I princip hela bilen hade luftbubblor under lacken, det fanns oerhört mycket rost,
AC:n funkade inte alls, förarstolen såg ut som att den hade blivit sönderskuren med en stor kniv etc. Men
självklart hade säljaren bara tagit kort på den delen som såg bra ut. Och det är just därför jag aldrig
ens bryr mig om att kolla på bilar som inte har ordentligt tagna bilder...