Vilken låda är starkast? Lite om kammar.. Volvo 740 tic

TurboWille
19 november 2008 · 107 Inlägg

Jo, måste försöka bena ut lite om volvos växellådor..
Vilken av dom pallar mest antal hk om man ska köra trimmat (och brett) big_smile
Har snackat me massa polare om det men alla säger olika..
Första jag hörde va att den som klarar mest är den med "el-femman" (kommer inte ihåg vad den heter)
Men sen kommer nästa o säger att m90 e den bästa.. Sen fick jag höra att m90 är skit, för att kuggen på 2:an alltid rasar?!
Medan som flesta säger att den gamla 5-petade inte pallar speciellt mycket..

Kan någon bena ut det så skulle de va trevligt..

Sen undrar jag om kammar.. Har verkligen noll koll på sånt, men försöker börja lära mig.
Sitter tydligen en T-kam i min och har hört att den är rätt dålig.
Vilka är bra/dåliga effektmässigt. Kan man byta kam o köra me samma ventiler som innan.

Kan tillägga att bilen är en gammal 744 tic -86.
Motorn tror jag i grund och botten är en et, men ombyggd med 940 block, stakar och kolvar.
Portar och bearbetad 530 topp med t-kam. Chippad (laddar ca 1 bar), Öppen dump, 3" jt från turbo.
Original vattenkyld turbo.. Vet inte riktigt hur många hästar den har men den går faktiskt rätt bra.

Mågon som orkar svara på mina frågor så skulle ja vara tacksam smile

Dansgolv är till för dom som inte har råd att supa i baren..
Audi A8 (1996)
turboforssen Telge Drifting Team
19 november 2008 · 5 398 Inlägg

m90 håller bäst efter det så kommer m46:a ( men el växel som du kallar det )
t -kammen suger bra kammar till turbo är typ a,b å vx bland annat:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
turboforssen Telge Drifting Team
19 november 2008 · 5 398 Inlägg

glömde det är inte 2.ans kugg som pajar utan stopp ringen på trean so lossnar å förstör lite men sliter man inte i den så funkar det smile annars kan man svetsa fast den ordentligt:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
OTB
19 november 2008 · 117 Inlägg

M47 (5 petad) lådan är inte mkt att hurra för..
m46:an (el femma),,finns 2 olika..en vanlig och en som satt på 16v och turbo (m46p) lite mer hållbar.
M90 lådan är den mest hållbara av originallådorna.
det är 3:ans växel som brukar rasar pga alla våldsamma växlingar när man leker..
Går att förstärka dom men vet ej vem som gör sånt..
och växellådorna går inte sönder utav hästkraferna utan av vridet du har...

Hammarslag Inläggskritiker
19 november 2008 · 990 Inlägg

Inte bara saab som har dåliga lådor ;-) (dock är det iofs diffen som är dålig)
M46 är sämre än M90 vad jag vet, men M90 är allt annat än odödlig den med, kompisen rasade 3st med sin 380hk 740.
Bästa är att hugga en drevsats ifrån quaife, det har jag tänkt göra, så får du 6växlat med och håller för över 1000nm smile

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
OTB
19 november 2008 · 117 Inlägg

Hammarslag skrev:
Inte bara saab som har dåliga lådor ;-) (dock är det iofs diffen som är dålig)
M46 är sämre än M90 vad jag vet, men M90 är allt annat än odödlig den med, kompisen rasade 3st med sin 380hk 740.
Bästa är att hugga en drevsats ifrån quaife, det har jag tänkt göra, så får du 6växlat med och håller för över 1000nm smile

beror ju på hur man växlar oxå...???

TurboWille
20 november 2008 · 107 Inlägg

OTB skrev:
M47 (5 petad) lådan är inte mkt att hurra för..
m46:an (el femma),,finns 2 olika..en vanlig och en som satt på 16v och turbo (m46p) lite mer hållbar.
M90 lådan är den mest hållbara av originallådorna.
det är 3:ans växel som brukar rasar pga alla våldsamma växlingar när man leker..
Går att förstärka dom men vet ej vem som gör sånt..
och växellådorna går inte sönder utav hästkraferna utan av vridet du har...

Då ska jag nog riva ur lådan ur glt:n som står hemma o slänga i den i stället.. Har m47 låda i min o den börjar val va rätt sliten smile

Ang. kammar då.

turboforssen skrev:
m90 håller bäst efter det så kommer m46:a ( men el växel som du kallar det )
t -kammen suger bra kammar till turbo är typ a,b å vx bland annat:)

Tack för tipsen. Jo, har hört att just t-kammen suger rätt mycket. Vet du lite mer var man får för fördelar/nackdelar med dom andra kammarna? Mer vrid eller så..
Och kan man bara kasta i en annan kam o ha kvar dom gamla ventilerna och så?
Fan, du e me o svarar på mycket "turboforssen" smile Bra koll på volvo? hehe..

Senast redigerat av TurboWille (20 november 2008)

Dansgolv är till för dom som inte har råd att supa i baren..
Audi A8 (1996)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
20 november 2008 · 3 180 Inlägg

En 8v kam som jag tycker är riktigt fin ihop med turbo är V-kammen, går bra på lågvarv pigg som satan upp till varvstoppet, inte dyr heller. sitter i B230E om jag inte kommer ihåg fel.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
OTB
20 november 2008 · 117 Inlägg

NITROUS skrev:
En 8v kam som jag tycker är riktigt fin ihop med turbo är V-kammen, går bra på lågvarv pigg som satan upp till varvstoppet, inte dyr heller. sitter i B230E om jag inte kommer ihåg fel.

helt rätt..den är perfekt till turbo bilar...om man inte väljer VX3 kammen då...fast den kostar lite mer

TurboWille
25 november 2008 · 107 Inlägg

Så ja! Ingen mer M47 låda i min bil igen.. Nu rasa skiten mitt i rusningen på årstalänken idag! Efter ett litet testande kom ja alla fall på att de gick att köra hjälpligt på fyran hem smile Men de lät ju som att någon kastat i två nävar muttrar i lådan haha!
Jaja, då har man ju fått reda på vad man ska göra i helgen alla fall.. Men nu åker m46p:an i från glt:n!
Inga fler crapiga m47 i min bil.. hmm!
Men den ska väl passa rakt i va? Tänkte ifall den är längre (pga elfemman) än m47an?
Äh, annars får man väl plocka kardan o hela skiten.. Den är ju endå lite grövre på glt:n smile

Tack för alla tips!
Det är nog fan tidernas bästa bilforum det här alltså.. Finns alltid någon här som svarar om man undrar något!

Dansgolv är till för dom som inte har råd att supa i baren..
Audi A8 (1996)
pontan36 Mekaniker
26 november 2008 · 212 Inlägg

TurboWille skrev:
Så ja! Ingen mer M47 låda i min bil igen.. Nu rasa skiten mitt i rusningen på årstalänken idag! Efter ett litet testande kom ja alla fall på att de gick att köra hjälpligt på fyran hem smile Men de lät ju som att någon kastat i två nävar muttrar i lådan haha!
Jaja, då har man ju fått reda på vad man ska göra i helgen alla fall.. Men nu åker m46p:an i från glt:n!
Inga fler crapiga m47 i min bil.. hmm!
Men den ska väl passa rakt i va? Tänkte ifall den är längre (pga elfemman) än m47an?
Äh, annars får man väl plocka kardan o hela skiten.. Den är ju endå lite grövre på glt:n smile

Tack för alla tips!
Det är nog fan tidernas bästa bilforum det här alltså.. Finns alltid någon här som svarar om man undrar något!

Helt rätt så behöver du första kardanaxeln då m46 är längre vilket medför att du behöver en kortare axel.

Coffen Håltagare
26 november 2008 · 239 Inlägg

M51 lådan har jag hört är den hållbaraste men välldigt svår att få tag i. Satt i 260 -75-76... Annars är M90H lådan bäst om du förstärker 3an wink

Hammarslag Inläggskritiker
26 november 2008 · 990 Inlägg

OTB skrev:

Hammarslag skrev:
Inte bara saab som har dåliga lådor ;-) (dock är det iofs diffen som är dålig)
M46 är sämre än M90 vad jag vet, men M90 är allt annat än odödlig den med, kompisen rasade 3st med sin 380hk 740.
Bästa är att hugga en drevsats ifrån quaife, det har jag tänkt göra, så får du 6växlat med och håller för över 1000nm smile

beror ju på hur man växlar oxå...???

Normal halv aggressiv körning. Båda gör dåliga lådor punkt slut.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Wolle
26 november 2008 · 141 Inlägg

Coffen skrev:
M51 lådan har jag hört är den hållbaraste men välldigt svår att få tag i. Satt i 260 -75-76... Annars är M90H lådan bäst om du förstärker 3an wink

m90h e vell till vitmotorn? m46p brukar hålla rätt så bra om man håller sig undan att få gräpp tongue

Volvo 765 turbo "16v turbo" (1989)
påsen If your not out of control, your not in control
26 november 2008 · 686 Inlägg

Hammarslag skrev:

OTB skrev:

Hammarslag skrev:
Inte bara saab som har dåliga lådor ;-) (dock är det iofs diffen som är dålig)
M46 är sämre än M90 vad jag vet, men M90 är allt annat än odödlig den med, kompisen rasade 3st med sin 380hk 740.
Bästa är att hugga en drevsats ifrån quaife, det har jag tänkt göra, så får du 6växlat med och håller för över 1000nm smile

beror ju på hur man växlar oxå...???

Normal halv aggressiv körning. Båda gör dåliga lådor punkt slut.

Saab gör kassa lådor och Volvo gör mycket bättre lådor än Saab, så är det bara.
Sen att alla Volvos lådor inte är så jättebra är ju en annan femma.
Men av Volvos lådor så är M90 lådan den hållbaraste vad jag vet, känner folk som kört med M90 på 500hk bilar utan problem, det gäller bara att man inte slänger/kastar i växlarna, men det gäller ju igentiligen på alla växellådor.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
sunkmaster
26 november 2008 · 344 Inlägg

jag tycker du ska satsa på en m90 mycke bättre än m46p och mycke goare i växlingen. det blir en helt annan bil att köra. va det gäller kammar så finns det ju en del olika. själv kör jag me en VX3 kam och den funkar fint men det finns ju bättre kammar som H kam och K kam. H kammen e den som öppnar av volvos kammar, så en sån tycker jag du ska satsa på smile

kan tillägga också att T kammen e en bland dem sämsta kammarna, den hade jag bytt direkt smile

Senast redigerat av sunkmaster (26 november 2008)

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
LoFET Almännt tokig
26 november 2008 · 481 Inlägg

Satsa på en omsvetsad ZF låda från bmw diesel de håller ganska bra och kostar typ som en M90 lär vara en del mek att få dit första gången, men det blir ju bra dyrt i längden och hålla på och rasa M90 lådor.

Fanns någon som sålde färdigsvetsade med volvokrans på blocket för ett tag sen..

Inline sixes ist sie scheisse.......
Hammarslag Inläggskritiker
26 november 2008 · 990 Inlägg

påsen skrev:

Hammarslag skrev:

OTB skrev:
beror ju på hur man växlar oxå...???

Normal halv aggressiv körning. Båda gör dåliga lådor punkt slut.

Saab gör kassa lådor och Volvo gör mycket bättre lådor än Saab, så är det bara.
Sen att alla Volvos lådor inte är så jättebra är ju en annan femma.
Men av Volvos lådor så är M90 lådan den hållbaraste vad jag vet, känner folk som kört med M90 på 500hk bilar utan problem, det gäller bara att man inte slänger/kastar i växlarna, men det gäller ju igentiligen på alla växellådor.

/Påsen

Som sagt beror på föraren, dock är diffen dålig på saabarna byt den o det håller.
Kolla på "pajjon" här på garaget, har över 660hk, med orginal diff och drev. :-) så vetefan om kvalitén är så dålig.
Däremot på gamla 900 sög lådorna, därav ryktet sitter kvar. Även 9000 lådorna är sådär orginal.
Men som sagt 3st m90 lådor rasade kompisen, och detta endast med 380hk.
"Bluedream" volvon här på garaget.


Själv har ja preppat min låda med quaife drevsats, specat för över 1000hk, 6 växlat rakskuret samt quaife diff så behöver aldrig oroa mig för att lådan rasar iaf smile
Men volvo gör aningen bättre lådor än saab det gör dom, men sen går det ju diskutera tex varför saab har smidda stakar och vev orginal medans volvo är gjutna tex, end of discussion båda bilmärkena duger utmärkt back to topic

Senast redigerat av Hammarslag (26 november 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Rooth07 Lindahls Gräv AB
26 november 2008 · 716 Inlägg

TurboWille skrev:
Så ja! Ingen mer M47 låda i min bil igen.. Nu rasa skiten mitt i rusningen på årstalänken idag! Efter ett litet testande kom ja alla fall på att de gick att köra hjälpligt på fyran hem smile Men de lät ju som att någon kastat i två nävar muttrar i lådan haha!
Jaja, då har man ju fått reda på vad man ska göra i helgen alla fall.. Men nu åker m46p:an i från glt:n!
Inga fler crapiga m47 i min bil.. hmm!
Men den ska väl passa rakt i va? Tänkte ifall den är längre (pga elfemman) än m47an?
Äh, annars får man väl plocka kardan o hela skiten.. Den är ju endå lite grövre på glt:n smile

Tack för alla tips!
Det är nog fan tidernas bästa bilforum det här alltså.. Finns alltid någon här som svarar om man undrar något!

Skall du ha på en M46 så måste du ha kablar och koppla in rela och grejjor också! Inte bara att slänga dit och köra!

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
26 november 2008 · 3 180 Inlägg

Rooth07 skrev:
Skall du ha på en M46 så måste du ha kablar och koppla in rela och grejjor också! Inte bara att slänga dit och köra!

Man behöver inte nödvändigtvis använda reläer, jag kör en pluskabel från säkringsdosan till en knapp och sen ner till overdrive-kontakten på lådan, funkar skitbra.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang