Mange__ skrev:
Jag tycker S80 också e snygg, men synd de e så jäkla stora och törstiga, för å ge lite kritik för volvo om å vara gammalmodiga då, Varför envisas de med dessa törstiga maskiner, tänker mer på nya V70:in som Vi bilägare testade när den kom ut.. Varför inte modernisera motorerna, eller bygga helt nya med FSI teknik mm,
200hk Flexifuel turbon som sitter i V70 e ju helt sanslöst törstig, vanliga 2.5t likaså, här har ju Bmw, Audi mfl ett rejält försprång,
Charmen med att ha både volvo och saab som i mitt fall, är att våren inte är så fasligt lågt borta

Kan delvis hålla med. Sedan är det ju det där med priset. Det är mycket detaljer och sådär som gör att
dom i regel blir svindyra i jämförelse med t.ex Ford och andra sådana märken som känns hyfsat vanliga.
Dock tycker jag att det där med att alla Volvos bilar slukar soppa som fan ibland kan vara en myt. Visst,
dom dricker en del, men man behöver inte överdriva. Jag körde min V70 2,4 (2004) automat, till Mora
(via Vimmerby, ca 50 - 55 mil) på mindre än en halv tank. Då satt vi fyra personer i bilen, bilen var
fullastad, jag höll alla hastigheter, körde på farthållaren i princip hela tiden o.s.v. Det tycker inte jag är
mycket. Morsans sambo som enligt mig mer eller mindre är ett mattegeni räknade på att bilen borde ha
dragit ca 0,76L/milen - Vilket enligt mig inte är mycket alls. Förvisso har jag ingen färddator i V70:n, så
jag kan inte få det bekräftat genom den.
Sen spelar förstås motorer och sådär in också. Jag är dock en sån som hellre tar en mindre motor som
drar mindre bensin, framför en större motor som är roligare att köra. Men ska man upp och ha en 2,5t
eller sådär, så drar bilarna mycket, ja. Vore asgött om dom kunde få ner det där lite. Även om dom kunde
få ner priset. Visst, tillverkningskostnaderna kan möjligtvis vara högre på de delar som Volvo använder,
men å andra sidan får man ändå tänka taktiskt. För det finns alltid en vinstmarginal på priset. Och kan
man få ner det lite, så tror jag att man skulle sälja mer. Samma sak med garantivillkoren, serviceerbjudanden
och liknande. Det vore något som skulle hjälpa Volvo upp. Min lokala Volvohandlare verkar ha fattat detta
en del. Dom brukar vara rätt flitiga på att kunna dra ner priser ordentligt vid en snabb affär. På min förra
bil fick jag ner priset 20.000kr jämfört med vad priset var satt på i butiken. Även på min nya Volvo som
snart kommer fick jag erbjudanden om extra valfri aluminiumfälg från Volvo inkl däck helt gratis o.s.v.
Dom verkar dessutom sälja bilar på löpande band...