3629
Sök

Hur långt avstånd bör man ha för en 50" plasma?

12 086 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
Ska köpa ny tv nu dårå.. smile

Hittat en bra tror jag, LG 50PG6000..
Btw någon som vet något om denne?

Iaf, tvn är 50".. jag hade tänkt mig typ 46-47.. men de finns fan inga vettiga, och 42 är för litet tycker jag.

Vad bör man ha för avstånd till en 50" plasmatv? Kontrask 30000:1 om de är till någon hjälp

OEM <3
6 957 Inlägg
20 november 2008
Ja sitter ca 3m från min 50"..alldeles för nära men de funkar finfint tkr ja smile

OEM <3

4 682 Inlägg
20 november 2008
fråga en försäljare.

12 086 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
Moparboy440 skrev:
fråga en försäljare.

"fråga en försäljare"

nej, jag frågar här.. försäljare vill sälja tvapparater, dom skiter i hur nära du sitter

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 november 2008
Man brukar säga 1 meter per 10" rent generellt, så ungefär 5 meter från den tvn då. smile Dock så tycker jag själv att man kan sitta närmare än så, är nog lite av en smaksak också.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

DFFL
9 020 Inlägg
20 november 2008
Jag har som mest 5 meter från min 50".
Oftast så blir det 2 meter typ när jag spelar PS3. smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

12 086 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
Bjork skrev:
Ja sitter ca 3m från min 50"..alldeles för nära men de funkar finfint tkr ja smile

Ok.. jag sökte lite och 3-3.5m verkar va helt ok om man kör lågupplöst hd lr vad de heter.
Jag har lite drygt 3.5 till skärmen så de borde fan gå..

En sak till..
Hur bra funkar en driven hornbas i ett hemmabiosystem i ett rum på ca 20 kvm?
Vill ha duktigt med bas och vet från gamla tider att dom där hornbasarna är förjävliga i större lokaler iaf, vet inte hur de funkar i mindre installationer med hemmabio?

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
20 november 2008
Det beror på. Jag sitter på en LG 50LG7000, vilket är typ samma fast LCD och med
lite fler finesser (bluetooth och sån meningslös skit, typ). Efter som att det är en full-HD
med Tru Motion och sådär så upplever jag att man kan sitta närmare TV:n än med många
andra platta tv-apparater. Bilden känns mycket mer levande och skarp, även när det
handlar om vanliga analoga TV-sändningar, faktiskt. Men det beror förstås mycket på hur
du ställer in din bild och sådär också.

Dock tycker jag att 3 meter vore lagom. Jag tror nästan till och med att det skulle funka
närmare än så. Men har man en sämre TV, så blir det dock mer problematisk. Jag har
t.ex en kompis som har en likadan TV som jag hade förut (LG 50PC55). Och han sitter nog
ta mig fan inte mycket mer än en meter ifrån. Och den TV:n behandlar bilden mycket sämre.
Jag blir mest förvirrad när jag är hos honom och glor på TV.

672 Inlägg
20 november 2008
Har 3,5 nu från 50" plasman, snarare att de skulle va najs me 60" nu för slötittande.
Har även 95" proje tom något närmare å de funkar väldigt bra me... grymt vid spel.

Inte mkt man ser på som har full bildyta ändå så tyvärr blir ju bilden mindre än va skärmen är.

Man vänjer sej fort vid storleken å vill sen ha större hmm... iaf va de gäller bild smile

Och köp dej en Pioneer plasma du kommer bli grymt nöjd smile
Förslagsvis en 508'a, förra generationen som trillat ner till prisvärd nivå...
Senast redigerat av smiler (20 november 2008)

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

1 814 Inlägg
20 november 2008
jag tycker köp den bästa och största skärmen du har råd med bara den får plats, orka bry sig om avstånd och sånt, tänk om du flyttar?

Mästare
2 947 Inlägg
20 november 2008
En snabb fråga: Varför inte projektor istället?`

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

The one and only
1 091 Inlägg
20 november 2008
KimVsWorld skrev:
En snabb fråga: Varför inte projektor istället?`

För att det inte blir samma skärpa i bilden som en LCD/plasma om man inte har mörkt i rummet.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

RS
886 Inlägg
20 november 2008
Gå på känsla och bara du inte sitter 1 meter nära skärmen är det väl lugnt? Finns fan inget standardmått.

Focus RS

948 Inlägg
20 november 2008
sitter ca 3.5 meter från min panasonic 50" plasma och det fungerar bra och ta och kika på den med heter px8 mkt tv för pengarna

hornbas? alltså en gammal pa bas? brukar inte dom vara högt delade? alltså dom spelar inte så djupt i registret?

Thorssa
20 november 2008
Sitter ca. 3,5 meter från 50" hos föräldrarna och det funkar alldeles ypperligt. Hemma har jag väl ungefär 3 m till 37" och den börjar kännas ganska futtig smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 november 2008
Det finns en tumregel inom detta som säger att du ska sitta en knapp meter ifrån för varje 10 tum skärmen har. Dvs knappt 5 meter bort för en 50"Detta för att det inte ska bli så jobbigt för ögonen osv osv...

Dock så kan man ofta flytta fram en bra bit utan att det känns för nära, sitter mellan 3 och 4 meter ifrån en 50" här hemma. Datorskärmen borde man sitta drygt 2m ifrån men sitter en knapp meter ifrån, utan några som helst problem.

Vill du känna dig säker så tkr jag du ska ha minst 3-3,5 meter till TVn, om du tar en 50"

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

FreddeK
20 november 2008
Du inte för att det berör tråden men det berör dig....Köpte en LG plasma 42a och det är kasst ljud i den, låter som högtalarna är spräckta osv och jag är ingen kräsen person så provlyssna innan du handlar...bara ett tips och min lg ska få hemmabisosystem för så som den låter kan jag inte leva med.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
20 november 2008
Det beror lite på om din 50" har full HD eller inte.
Har den full hd kan du sitta närmare utan att du ser pixlarna.

Jag ska själv kirra en TV strax, dock blir det en Samsung LE-46A966 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=343670). Full HD 46", med 2.000.000 : 1 i kontrast (på grund av LED-bakgrundsbelysning som kan dimma lokalt, dvs bakgrundsbelysningen blir mörkare där bilden är mörk, men är fortfarande ljus på dom ställen där bilden är ljus. Ger extremt bra svärta då TV'n i princip kan stänga av bakgrundsbelysningen där det ska vara svart.)
Finns en sån fast i 55", dock kostar den 30 lök. smile

12 086 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
Freddeponken skrev:
Du inte för att det berör tråden men det berör dig....Köpte en LG plasma 42a och det är kasst ljud i den, låter som högtalarna är spräckta osv och jag är ingen kräsen person så provlyssna innan du handlar...bara ett tips och min lg ska få hemmabisosystem för så som den låter kan jag inte leva med.

Jag har inte provlyssnat, jag kikade förbi en snabbis på onoff och bilden såg väl vettig ut tongue
Det jag går på är att den fått bra recensioner och priser, det låter tryggt tongue
Ska väl inom kort skaffa mig hemmabio oxå för den delen så ljudet kanske inte är de avgörande iofs men visst är de bra om de låter vettigt.

12 086 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
Det verkar ju helt klart som att 3.7m i mitt fall inte är några större problem.
Tvn jag kollat på är ingen fullhd, 30000:1 i kontrast är vad jag vet.
Jag är ingen filmkille häller lixom tongue Jag vill bara ha en schysst tv, jag tycker 12K är nog mkt för en tv.
Fan det är ju en kompressor på bmwn smile

Ingen som har någon ide om hornbasen?

Sök