Saab 9-5 SE 2,3 - Chiptrimmad till 240hk, knasigt beteende HJÄLP! ej särskilt kunnig med bilar :/

UngweLianti
20 november 2008 · 49 Inlägg

Jag och min sambo köpte nyligen denna bilen, den var i kosmetiskt riktigt bra skick, har gått 29k mil
och fungerar helt utmärkt generellt.

Förutom att den med jämna mellanrum "tappar kraft" förklarar nu så bra jag kan eftersom jag vet såpass lite om bilar och sådant. Den liksom reagerar inte när man gasar, eller väldigt lite samt att den ibland hoppar å studsar som satan i motorn, hela bilen skakar.

Detta har hänt 3 gånger, vid helt olika tillfällen och under ca 120mils bilåkning totalt.
Men det försvinner oftast efter någon minut, och då brukar det liksom klicka över till superkraft
å bilen accelererar som bara den, precis som om den blivit 3 gånger starkare och mer alert.

Har läst runt lite på forum och liknande, och hittade något om LMM å dylikt som kunde vara pajj, men detta var på en turbo, vi har ju ingen turbo i våran.

Nåväl, detta är på det sätt den beteer sig, samt att den vibrerar i ratten vid 110+, detta har jag däremot fått förklarat att det roligen beror på obalans i däcken, eller att framvagnen är felinställd.

Hoppas på bra tips och råd, gärna så en nybörjare som mig förstår vad det handlar om också.
Skulle uppskatta om förkortningarna förklaras vad dom står för smile som ex. LMM om detta är aktuellt.

mvh/James

Garfield
20 november 2008 · 1 019 Inlägg

rainlsd skrev:
Har läst runt lite på forum och liknande, och hittade något om LMM å dylikt som kunde vara pajj, men detta var på en turbo, vi har ju ingen turbo i våran.

Nog har du turbo alltid. Det finns inga 9-5'or utan turbo. LMM står för luftmassemätare.

Det första du bör göra är att köpa nya tändstift av rätt sort (oerhört viktigt!). Kolla instruktionsboken, NGK ska det vara.

Hjälper inte det så skulle jag försöka provbyta tändkassetten (den svarta plattan som det står "Direct ignition" på). Den är dyr därför bör man provbyta med en hel innan man köper en ny.

Senast redigerat av Garfield (20 november 2008)

UngweLianti
20 november 2008 · 49 Inlägg

Tack för svaret, ska testa det med tändstiften. Men den där tändkassetten, vilken prisnivå är det vi talar om?
går detta hitta på skroten, eller är de väldigt eftertraktade och slut ? smile

Ska kika på bildelslagret eller va det heter.

zero2000
20 november 2008 · 227 Inlägg

Garfield skrev:

rainlsd skrev:
Har läst runt lite på forum och liknande, och hittade något om LMM å dylikt som kunde vara pajj, men detta var på en turbo, vi har ju ingen turbo i våran.

Nog har du turbo alltid. Det finns inga 9-5'or utan turbo. LMM står för luftmassemätare.

Det första du bör göra är att köpa nya tändstift av rätt sort (oerhört viktigt!). Kolla instruktionsboken, NGK ska det vara.

Hjälper inte det så skulle jag försöka provbyta tändkassetten (den svarta plattan som det står "Direct ignition" på). Den är dyr därför bör man provbyta med en hel innan man köper en ny.

håller helt med dig! tror mest av allt på di kassetten. enkel som fasen o byta o testa med en annan! en sådan kasset kan jag lösa till dig om du är intresserad! tror de ligger på ca 1800 elelr nått ute på saab. kan greja en för en tusing till dig!

UngweLianti
20 november 2008 · 49 Inlägg

Är det någon som kan visa en bild på denna pryl? kanske länka nånstans så jag får se hur den ser ut.

Garfield
20 november 2008 · 1 019 Inlägg

2250:- på Speedparts. Finns även på Mekonomen och Saab.
http://speedparts.se/kat/parts/images_3/51,9955_small.jpg

discokapten Kapten på disco!
20 november 2008 · 1 729 Inlägg

Pröva att byta stift, om inte det hjälper så åk in på Saab och kolla felkoder.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Spindeln_Gbg
20 november 2008 · 155 Inlägg

Det där med att det skakar i ratten kan även bero på att bussningarna i framvagnen är på väg att ta slut

Jag har hellre AIDS än kör Volvo
Saab 900 "Talladega" (1997)
UngweLianti
21 november 2008 · 49 Inlägg

Jag bytte till vinterdäcken idag, som var balanserade och nästan splitt nya, vibrationerna har försvunnit.
vilket då antagligen bevisar att felet var obalanserade sommardäck?

Nåväl, ang. de andra problemen vi har, läste nånstans att bilar som är starka/trimmade osv, kan gå lite dåligt på 95 oktan bensin, vilket är det jag tankat med eftersom det är en 4cylinders motor såvitt jag vet i min. Körde in 98 nu sist, men den har väl inte riktigt hunnit få i sig den soppan eftersom de ju tar en liten stund för den å blandas ordentligt smile

är detta något som kan bistå till detta motorhoppande knaset?

Mangisen
21 november 2008 · 1 034 Inlägg

har aldrig varit med om stor skillnad mellan 95 och 98 oktan, jag har själv kört på 95 oktan i min steg 3 trimmade saab på 270hk utan att jag märkte något. Men tankar alltid 98 numera, vilket du också bör göra ..smile

Som de andra sagt.. viktigt att du har fräscha stift i (NGK) och att tändkasetten funkar som den ska.. du bör kolla upp kasetten .. mycket vanligt fel på Saabarna:(

Senast redigerat av Mange__ (21 november 2008)

UngweLianti
21 november 2008 · 49 Inlägg

Jopp, har precis varit å köpt tändstift iaf. Tänkte sätta in dom imorgon, köra runt en stund , eller ett par dagar iaf eftersom detta beteende endast uppstår ibland.

Återkommer det så får jag väl kolla vidare på dedär tändtjoffset,

Men angående soppan så kan jag ju bara säga att jag tänkte fortsätta med 98, så på den punkten är de inga problem då smile Hoppas bara vi får ply på dessa småfel, eftersom vi gillar bilen mycket (inte svårt å gilla saab) så jäkla härliga att åka runt i.

Fredrik-79
22 november 2008 · 2 164 Inlägg

Du ska helst köra på 98 oktan men din är inte tok trimmad så de ska inte va så farligt om du kör 95 på vintern och 98 på sommaren.
Du ska ha NGK BCPR 7 ES-11 stift då din är trimmad.
Byt dom vart 1500 mil om du inte kör hårt.
Byt även olja i motorn med ungefär samma mellanrum om inte oftare om du kör kortare sträckor. Bara stadstrafik skulle jag säga vart 500 mil.
Skulle nästan säga att de är stiften i ditt fall.
Men lycka till med bilen!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
jes
22 november 2008 · 582 Inlägg

lyssna på vad Fredrik-79 har att säga han kan saab han smile

hej
Ckosworth Mr
23 november 2008 · 607 Inlägg

Jag håller med Fredrik-79 i detta fall då dom kan gå lite ryckigt med dåliga stift.
Sen tror jag inte att det är tändkassetten det är fel på som nämns tidigare i tråden då bilen oftast bara tvär dör då utan förvarning.

Hoppas det löser sig.

Mvh

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
UngweLianti
23 november 2008 · 49 Inlägg

Hehe, kass som jag är på dehär med bilar, å ingen info i instruktionsboken hittar jag heller.
men hur byter man tändstift på denna bilen? smile och hur många tändstift ska den ha?

Samt vilken Olja ska jag använda, ifall det är någon särskilt eller ifall det är vilket som som rekommenderas.

Senast redigerat av rainlsd (23 november 2008)

Fredrik-79
23 november 2008 · 2 164 Inlägg

Om du tittar på motorn så sitter de en liten rektangel som är fast skruvad med 4 skruvar.
Skruvar du bort den så har du 4 st tändstift under den.
Den svarta rektangeln kallas tändkassett.
Svart är den till din bil.

De står i din instruktions bok vilken olja du ska ha.
Kolla på vilken kvalite den ska hålla och vilken temperatur den ska klara.
Sen spelar de inte så stor roll vilket märke de är.
Men de är samma som dom rekomenderar på saab.
Glöm inte att byta oljefilter med då.
Köp orginal för de är bäst!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
UngweLianti
24 november 2008 · 49 Inlägg

En fråga till som jag kom på,

finns det någon bra sida där alla dessa tillbehör kan beställas online, med bra priser och så?

Hamilton
24 november 2008 · 8 864 Inlägg

http://www.speedparts.se/ bra service och snabba leveranser.

Fotograf på tierpidag.se
jonTe
24 november 2008 · 5 710 Inlägg

Är du säker på att du skall byta stift och olja själv?
Det är inte speciellt svårt men det finns ett antal "fällor" att ramla i.....
• Få ur kontakten ur tändkasetten utan bryta sönder kontaktstycket. Kontakten har en spärr som skall åt sidan INNAN man drar utåt.
• Smuts i tändstiftsbrunnarna, lossar du stiftet med smuts där ramlar det in i motorn....= dammsug
• Lägga i de nya stiften, droppar man ned de finns risken för att elektrod gapet ändras. = gör det försiktigt eller ta en slang som passr i stiftet så du kan "lyfta ned" de i brunnarna
• Åtdragningen, de skall dras med 27Nm, har du momentnyckel eller känslan av vad 27Nm är?
• Lägg inte tändkassetten upp-och-ned.

Oljebyte
• Lossa det gamla filtret, har du verktygen?
• Oljepluggen skall ha ny packning.
• Pluggen skall dras (var det 35Nm?).

MVH Jonas
..............
UngweLianti
25 november 2008 · 49 Inlägg

Nej jag ska inte göra det själv smile hade ingen aning om de momenten, men jag ska få hjälp av en bilservicestuderande bilkille på ringa 20 års ålder, å han verkar som jag förstått vara en saab intresserad person.

Förhoppningsvis vet han om allt som behövs tänkas på, däremot så behöver det ju inte vara så eftersom han inte är klar med utbildningen, nåväl får helt enkelt hoppas.

men jag ska tala om detta för han iaf, tack för tipsen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang