Saab 9-5 SE 2,3 - Chiptrimmad till 240hk, knasigt beteende HJÄLP! ej särskilt kunnig med bilar :/

Fredrik-79
1 december 2008 · 2 164 Inlägg

AxlSam skrev:

rainlsd skrev:
Va på skroten i stan idag å hittade en tändkassett på en Saab 9000, som såg ut att vara i bra skick osså.
satte in den i bilen å testade lite först, nu är de ju så knas med det som felar att de liksom är svårt att avgöra hursomhelst ifall det fortfarande är fel eller inte.

Men jag testade å ha bilen i friläge i ca 5minuter å den varvade inte ner å upp som den gjorde innan.
sen stängde jag av, på och körde iväg runt i stan lite totalt 4 gånger utan att något knasigt hände.

Har iaf kännts som att det tidigare uppkommit ungefär varannan gång jag startar bilen, oavsett hur tätt inpå det varit.

Hoppas verkligen att de är fixat nu, om inte så är de väl säkert bränslespridaren, pumpen eller liknande som felar, eller den där vevaxelgivaren.

Du får inte ta en kassett från en Saab 9000!!
Du skall använda den svarta kassetten.
Som sitter på T7 motorerna.

Saab 9000 har T5.5 och röda kassetter.

Sen bör du även kolla upp detta med vevaxelgivaren.
Den kan generera rätt underliga fel.
Har problem med den på min bil.
Så ibland är den helt stendöd när jag skall starta med varm motor.

Fredrik-79 skrev:
Om du vill konvertera till etanol och få bipower effekten så ska du ha en bil från 2002 tills nu.
Annars får du bara en E85 och inte en bil som går att köra på både bensin och E85.

MVH

F

Detta stämmer inte riktigt..
Jag kör på både bensin och E85 i min bil. (Aero -00a)

Du har TCS och därför funkar de.
Hade du inte haft de så hade de inte gått.

Sen när de gäller DIn så är nya som gäller. Begagnat skulle jag ALDRIG våga köpa.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
UngweLianti
1 december 2008 · 49 Inlägg

jahu, man lär sig något nytt varje dag.

Vad kan gå snett med denna DI-kassett jag har i bilen nu då? eftersom den fungerar utmärkt nu, inga konstiga beteenden överhuvudtaget än så länge, startar blixtsnabbt, stänger inte av sig själv, accelererar som den ska å allt verkar prima?

vill ju såklart inte att den ska dö lite sådär hursomhelst, men om de ej är någon direkt risk för detta så behöver jag verkligen oroa mig för något?

Garfield
1 december 2008 · 1 019 Inlägg

rainlsd skrev:
Vad kan gå snett med denna DI-kassett jag har i bilen nu då? eftersom den fungerar utmärkt nu, inga konstiga beteenden överhuvudtaget än så länge, startar blixtsnabbt, stänger inte av sig själv, accelererar som den ska å allt verkar prima?

vill ju såklart inte att den ska dö lite sådär hursomhelst, men om de ej är någon direkt risk för detta så behöver jag verkligen oroa mig för något?

Ja du bör oroa dig. Tänkassetten använder sig av jonströmsmätning för att ta reda på om motorn spikar. Röda och svarta kassetter fungerar inte på samma sätt när det gäller detta. Skyddet mot spikningar fungerar alltså inte som det är tänkt. Har du tur så tappar du bara effekt, otur så får du hål i kolvarna.

Fel kassett kan även skada styrboxen. Felen behöver inte märkas direkt.

UngweLianti
1 december 2008 · 49 Inlägg

åja, well, de är väl bara å slänga skitkassetten i soptunnan då heh. Bytte tillbaks till den som satt i, ifrån början precis nyss.

Köper folk begagnade DI-kassetter överhuvudtaget? Ja vart nog lite lurad när jag kollade på speedparts.se ang. tändkassetterna, allt annat de har står det modell och årsmodell som sakerna passar till, men på dessa stod de bara Trionic 5 & 7 , tänkte att de va något märke/modell på tändkassetten bara.

Hade jag vetat vad jag visste nu hade ja inte köpt den iaf, nåja ibland får man lära sig den hårda vägen smile
1000kr mer eller mindre dör man ju inte av.

Såg ju däremot nyss en annons på blocket där någon sålde en Tändkassett till Trionic 7 för 300kr heh.

Fredrik-79
1 december 2008 · 2 164 Inlägg

Mekonomen har med DI kassetter.
Jo man lär sig av sina misstag!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
NiV3Rt
1 december 2008 · 371 Inlägg

Fredrik-79 skrev:

rainlsd skrev:
Nu till en helt annan fråga fast endå inte riktigt.

Det står Ecopower på motorn i min saab, och jag såg någon lista över bilar som kan köra E85 utan ombyggnad, det jag undrar är ifall min Saab 9-5 SE LPT -98 kan köra på E85?

Om du vill konvertera till etanol och få bipower effekten så ska du ha en bil från 2002 tills nu.
Annars får du bara en E85 och inte en bil som går att köra på både bensin och E85.

MVH

F

Alternativet är ju att skaffa en tcs-enhet om man vill ha biopower-program smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
jonTe
2 december 2008 · 5 710 Inlägg

rainlsd skrev:
Såg ju däremot nyss en annons på blocket där någon sålde en Tändkassett till Trionic 7 för 300kr heh.

En varning.......det har varit kampanj (saab har återkallat felaktiga) på kasetter och endel av dessa har "läckt ut" på marknaden.
En sådan skall du INTE köpa.....man kan se det på nummrena på undersidan.
Har de nummer mellan D000000-D336210 och B083821-B096117 är det en "kampanjkasett".

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
UngweLianti
3 december 2008 · 49 Inlägg

Bläh, va knäckande. Har ringt till mekonomen å den tändkassetten är helt slut i alla deras butiker, dessutom slut hos grossisten deras. Detsamma gäller hos Speedparts, de har varit slut i flera veckor och ej fått in några.

Typiskt att de ska vara slut när man behöver de sad  Någon som vet nån annanstans de kan finnas?

Fredrik-79
3 december 2008 · 2 164 Inlägg

Orginal finns väl annars!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
UngweLianti
3 december 2008 · 49 Inlägg

Vart då? smile

jonTe
3 december 2008 · 5 710 Inlägg

rainlsd skrev:
Vart då? smile

Gissa?
1000kronorsfrågan: Vart köper man originaldelar till en SAAB? wink

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
frostyman
3 december 2008 · 120 Inlägg
Saab 9-5 (1999)
Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
UngweLianti
3 december 2008 · 49 Inlägg

Men doh, jag förstår att man köper orginaldelar ifrån Saab, men nu var det inte riktigt så min fråga var menad. Utan snarare "Vart", då menar jag Webben, någon särskild butik eller liknande.

De är ju liksom inte bara att springa in på ICA å köpa Saab delar, de måste ju finnas någonstans också smile

Nåja, det verkar som att jag fixar skiten ifrån USA istället, ganska stor prisskillnad måste ja säga.

sandzoo
3 december 2008 · 2 071 Inlägg

rainlsd skrev:
Men doh, jag förstår att man köper orginaldelar ifrån Saab, men nu var det inte riktigt så min fråga var menad. Utan snarare "Vart", då menar jag Webben, någon särskild butik eller liknande.

De är ju liksom inte bara att springa in på ICA å köpa Saab delar, de måste ju finnas någonstans också smile

Nåja, det verkar som att jag fixar skiten ifrån USA istället, ganska stor prisskillnad måste ja säga.

har du testat på saab?

Sandzoo i da house
Mangisen
3 december 2008 · 1 034 Inlägg

En saab återförsäljare hade jag provat om jag hade velat ha original delar, t.ex en tändkassett smile

Karl-Bertil
3 december 2008 · 518 Inlägg

är det inte så att saab har "egna" skrotar också som tex Volvo har egna ( tänkte på Jönköpings Bildemontering , där finns det ju till 95% bara Volvo )

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
UngweLianti
7 december 2008 · 49 Inlägg

Uuuäääh!! *gråta* nu va jag ute å körde ca 10mil (fram å tillbaks till västerås) så plinga de till åss började "Check Engine" lampan lysa, hur illa kan detta vara?

börjar kännas jobbigt detta me massa fel överallt som skrämmer mig.

Garfield
7 december 2008 · 1 019 Inlägg

rainlsd skrev:
Uuuäääh!! *gråta* nu va jag ute å körde ca 10mil (fram å tillbaks till västerås) så plinga de till åss började "Check Engine" lampan lysa, hur illa kan detta vara?

börjar kännas jobbigt detta me massa fel överallt som skrämmer mig.

Kör bilen till Saab (eller någon annan som har utrustning för att läsa felkoder) och få felkoderna utlästa.

UngweLianti
7 december 2008 · 49 Inlägg

MM, jag ska få göra det på Fordonsprogrammet i stan, de tar ca 150kr för en felsökning.
men endå är det ju trist och mycket paranoia om att de kommer kosta skitmycket pengar å fixa allt.

Samtidigt så älskar jag Saab, å eftersom detta är vår första i ägo så vill jag/vi ju inte göra oss av med den heller, så man kanske får bekosta den en massa om de nu behövs.

hur mycket brukar man landa på ifall de är lite halvdyra delar som måste bytas ut osså, ifall man lämnar in den på full service, någon som har erfarenheter tidigare på detta och kan tala om för mig vad som isåfall byttes ut och vad det kostade?

Vill bara veta lite mer vad jag kan förvänta mig smile inte för att det behöver ha någon som helst betydelse, felet kan ju fortfarande vara litet, men iaf.

azid Det som inte dödar gör ont
7 december 2008 · 2 668 Inlägg

ingen här inne kan svara på vad det kommer kosta då check e kan vara typ 100 olika saker som krånglar

2slow
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang