Tänka på om man ska köpa en Golf Vr6?

NiV3Rt
22 november 2008 · 371 Inlägg

jes skrev:
fan vad nojiga alla är över kedjan!?! man hör väl om den klickar och knäpper det är värre med remm bilar dom går utan förvarning.min gammla merca har gått ca 10 varv runt jorden med samma kedja den är knäpptyst och ej sliten.har volkswagen dåliga kedjor eller?

Ja, kamkedjorna på mercor behöver man sällan oroa sig över.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
Bjokka
22 november 2008 · 63 Inlägg

Ja nu syftade jag på om man lämnar in den på en märkes verkstad.

Min brast aldrig, Men jag var tidigare medlem i Vr6 KLUBBEN. och där fanns det ett par som hade rasat kedjan.

klart man kan komma billigt undan. Men frågan är bara hur mycket som går sönder inne i motorn när/om kedjan brister.

Det är fakta jag läst om, Ingen egen erfarenhet...

För övrigt är vr6 an en grymt trevlig bil

Volvo 855 T5R "T-Gul" (1995)
Opel Vectra 2000 "dasset" (1990)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
22 november 2008 · 999 Inlägg

Tiger1978 skrev:

MeloveGolf skrev:

weeeman skrev:
Det finns väl inget fast bytesintervall på bilar med kedja, inte ens VR6.

äntligen en som förstår....man byter när den börjar föra oväsen helt enkelt...

Problemet är att det kan vara försent redan då roll

Varför då? Glidskenorna måste ändå bytas när man byter kedja (det är ofta skenorna som är problemet)

Jolle87
22 november 2008 · 1 585 Inlägg

Därför när det börjar rassla i en Kamkedjan på en vr6:a så är ett motorras inte långt borta. Det är som sakt inte kamkedjan som ger med sig utan det är glidskenorna som slits ner och då kuggar kedjan över vilket gör att ventilerna slår i kolvarna osv = Ventilsallad = Motorras = Dyrt.
Finns dom som aldrig äns fått rassel från motorn det har bara sakt pang så är motorn skrot. Kamkedjan är vr6ornas svaga länk. Så det är väll det första man ska ta reda på innan man köper en vr6:a. Är en väldigt stor reperation och väldigt dyr. Finns dom som gör det "svart" för mer än halva priset av vad VAG tar. Men det kostar ändå, 10.000kr får man nog lätt räkna med. Själv va man ju dum som inte kollade upp detta innan jag köpte min vr6:a men man lär sig av sinna misstag.

evilaudio
22 november 2008 · 16 195 Inlägg

Jolle87 skrev:
Därför när det börjar rassla i en Kamkedjan på en vr6:a så är ett motorras inte långt borta. Det är som sakt inte kamkedjan som ger med sig utan det är glidskenorna som slits ner och då kuggar kedjan över vilket gör att ventilerna slår i kolvarna osv = Ventilsallad = Motorras = Dyrt.
Finns dom som aldrig äns fått rassel från motorn det har bara sakt pang så är motorn skrot. Kamkedjan är vr6ornas svaga länk. Så det är väll det första man ska ta reda på innan man köper en vr6:a. Är en väldigt stor reperation och väldigt dyr. Finns dom som gör det "svart" för mer än halva priset av vad VAG tar. Men det kostar ändå, 10.000kr får man nog lätt räkna med. Själv va man ju dum som inte kollade upp detta innan jag köpte min vr6:a men man lär sig av sinna misstag.

elle så köper man en lös motor å byter den själv.. mycke billigare..tongue

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
CarpeDiem German Engineering
22 november 2008 · 9 081 Inlägg

Man brukar ju säga att kamkedja ska ha en lång livslängd.. VR6:ans svaga punkt är just kamkedjan. Visst, det är en trevlig bil men jag skulle aldrig satsa på en sån bil. Oftast är det ungdomar som har buskört med de, inte tagit hand om servicen osv. Inte så konstigt att kedjan går av men det är ingen fabrikationsfel, folk har låtit bli att fylla på/byta olja. Även om man är en VW-entusiast så tar jag inte risken.

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
evilaudio
22 november 2008 · 16 195 Inlägg

men hur svårt kan de va??.. e man osäker så e de väl bara byta den de första man gör när man köpt bilen..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
22 november 2008 · 820 Inlägg

evilaudio skrev:
men hur svårt kan de va??.. e man osäker så e de väl bara byta den de första man gör när man köpt bilen..

vad kan det kosta att köpa en kamkedja , glidskenor etc och sen försöka sig på att byta den själv eventuellt en snäll polare?


mvh

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW M5 3.8 (1992)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BeMWe
12 december 2008 · 77 Inlägg

Dawe_A skrev:

evilaudio skrev:
men hur svårt kan de va??.. e man osäker så e de väl bara byta den de första man gör när man köpt bilen..

vad kan det kosta att köpa en kamkedja , glidskenor etc och sen försöka sig på att byta den själv eventuellt en snäll polare?


mvh

Delarna går på ca 2700kr om vi utgår från att alla delar är dom dyraste, alltså kedjor, skenor och spännare. finns lite olika modeller och priser beroende på vilket år du har på motorn. Priserna hitta jag på Bildelskatalogen.se. Sen är de ju arbete på det om du inte gör det själv!

"men bara min åsikt.."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang