5198
Sök

Råd angående katalysator (Audi A4 1.8t)

I brist på annat :)
526 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
Lite liten fråga kanske för att starta en hel tråd för men vet inte hur jag ska få svar på frågan annars, finns ju ett par
stycken här på Garaget.org som vet va de pratar om smile

Hur som helst, blev lite förvånad när jag tittade under huven idag, gör detta ibland då luftfiltret har en tendens att glida bort från fästet. Men när jag idag kollade under huven så va inte allt svart (som det borde vara när det är mörkt ute) utom något lyste
oranget/mörk orange. Visste ganska fort att det var katalysatorn så det blev att satta sig så fint i bilen och lugnt köra hem och låta motorn/katten svalna.

Läste bland andra trådar att det var normalt att den blir väldigt varm och det är normalt men kan också bero på katten är igensatt.
Hur avgör man om den blir "normalt röd" eller "igensatt-katt-dags-att-fixa-röd"? Har planer på att byta hela "framsystemet" vilket
involverar katt men det kostar en del och det är pengar jag tyvärr inte har just nu.

Så det vore bra med lite råd utifrån dessa fakta jag gett er. Vet inte om ni behöver mer fakta, isf fråga smile Blev som sagt lite orolig
när jag såg att katten lyste så pass som den gjorde.....

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
20 november 2008
Dum fråga, men de var inte turbon du såg då? Katten är väl inte så lätt å se ovanifrån, eller?

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

526 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
TobbeE_87 skrev:
Dum fråga, men de var inte turbon du såg då? Katten är väl inte så lätt å se ovanifrån, eller?

Jag är ganska säker (98%) att det är katten. Vad skulle kunna få turbon att bli så varm i så fall?

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
20 november 2008
nuffe skrev:
TobbeE_87 skrev:

Jag är ganska säker (98%) att det är katten. Vad skulle kunna få turbon att bli så varm i så fall?

Motorns glödheta avgaser. De är nog mer regel än undantag att turbon glöder om man gasat på lite...
De är ju därför man inte ska stänga av en turbomotor på en gång man stannat om man har kört en bit/gasat på lite, untan låta motorn gå en minut på tomgång så de får svalna lite, annars kan oljan lätt koksa igen kanalerna i turbon... Sen får inte turbon ordentlig smörjning å lagren tar skada å skär ihop, å du får betala några tusingar för en ny turbo...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Försöker iaf
1 998 Inlägg
20 november 2008
Avgastempen ska ligga på 8-900 grader beroende på bil å bränsle osv. En turbo kan bli mycket varm om man gasar förstår du wink

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

950 Inlägg
20 november 2008
TobbeE_87 skrev:
nuffe skrev:
TobbeE_87 skrev:

Motorns glödheta avgaser. De är nog mer regel än undantag att turbon glöder om man gasat på lite...
De är ju därför man inte ska stänga av en turbomotor på en gång man stannat om man har kört en bit/gasat på lite, untan låta motorn gå en minut på tomgång så de får svalna lite, annars kan oljan lätt koksa igen kanalerna i turbon... Sen får inte turbon ordentlig smörjning å lagren tar skada å skär ihop, å du får betala några tusingar för en ny turbo...

Det med att turbon kan koksa igen om man stängar av den när den är varm var väl bara på de aggregat som inte var vattenkylda. På moderna turboaggregat finns där vattenkylning och när man stängar av motorn självcirkulera vattnet en stund och kylar turbolagret. På vissa bilar finns även en afterboil pump, som är en liten elektrisk vattenpump som ska hjälpa självcirkulationen lite på väg.

526 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
Boostrider skrev:
Avgastempen ska ligga på 8-900 grader beroende på bil å bränsle osv. En turbo kan bli mycket varm om man gasar förstår du wink

Så om katten blir glödröd så är det bara ta och köra runt lugnt eller låta bilen stå på tomgång, desamma gäller turbon??

I så fall så kan man säga att det är normalt och att se till att köra lugnt o fint en stund efter hård körning??

350 Inlägg
20 november 2008
nuffe skrev:
TobbeE_87 skrev:

jag hade då inga problem att få min turbo glöda på audin, så visst var d nog turbon. På natten räcker d nog att köra lungt för att få den att lysa..

Försöker iaf
1 998 Inlägg
20 november 2008
Japp så har ja fått de förklarat av folk. Aldrig hatt turbo men 9-3an har hatt så en gång efter att ja lånade den. Dock bara turbon wink

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Sök