3765
Sök

855 t5 Laddtryck?

1 028 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
#1
Har en 855 t5 2,0L Italien.
VAd vågar man ladda på utan att skien rasar ?
2,3orna brukar man väl köra på runt kilot.

Slår dom ifrån vid för högt ladd eller de bara rasar?

Mycket tacksam för svar.
Något lätt sätt att få like klös i maskineriet?

Har inget å skriva ännu

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 november 2008
#2
Runt 1,2 brukar trimchipen ge.

Men det går att rasa en vevstake vid 1,15 också... beror på om man får spikningar eller nåt sånt, chipet är lite dåligt löddat, o.s.v.

Du har nog samma typ av vevstakar (vet inte om längden skiljer sig) så du kan nog också rasa dom vid 1,2. wink

Men 1bar bör vara rätt lugnt. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 267 Inlägg
20 november 2008
#3
Lite över en bar kan man ladda. Sen mo det håller eller inte är omöjligt att säga på förhand. Det finns laddtrycksstopp, men det är fullt möjligt att knäcka stakar innan det slår i. Det finns dem som lyckas kröka stakar på en helt original och sen finns det dem som bromsat 350hk+ (men med ganska kort livslängd)


Refined
1 770 Inlägg
21 november 2008
#4
Mycket mycket svårt att säga! Beror helt på hur motorn kommer att hanteras, styrsystem mm mm.
En polare åkte 571hk/749Nm @2.2bar laddtryck i en 740 16v (B234, sugaren) På standard kolvar/stakar/kammar/topp. Enbart kompsänkt.
Det jag vill säga är att så länge man vet hur man mappar och kör med ett bra styrsystem så kan man pressa ut otroliga effekter med standrad delar.
Som sagt, beror på hur bilen kommer hanteras

Reservdansk
6 271 Inlägg
21 november 2008
#5
Marlboroman skrev:
Lite över en bar kan man ladda. Sen mo det håller eller inte är omöjligt att säga på förhand. Det finns laddtrycksstopp, men det är fullt möjligt att knäcka stakar innan det slår i. Det finns dem som lyckas kröka stakar på en helt original och sen finns det dem som bromsat 350hk+ (men med ganska kort livslängd)

Turbo-Fredde på Nordic R byggde egen intercooler, 3" downpipe, 19T, och mappade hos TS Motor, vilket gav 342hk med originalstakar, kommer inte ihåg hur mycket han laddade, men det var nog närmare 1,3 eller 1,4, men det höll.

Men senare, när han bara laddade 1,1, så gick en stake pga dåligt löddat chip, som gav en laddtryckspik.

Så ja, det finns inget som garanterar att ett vanligt chip inte kan knäcka en vevstake. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Rägger
132 Inlägg
21 november 2008
#6
dom klarar lätt 1.7hihi

1 587 Inlägg
21 november 2008
#7
TurbOla skrev:
Marlboroman skrev:
Lite över en bar kan man ladda. Sen mo det håller eller inte är omöjligt att säga på förhand. Det finns laddtrycksstopp, men det är fullt möjligt att knäcka stakar innan det slår i. Det finns dem som lyckas kröka stakar på en helt original och sen finns det dem som bromsat 350hk+ (men med ganska kort livslängd)

Turbo-Fredde på Nordic R byggde egen intercooler, 3" downpipe, 19T, och mappade hos TS Motor, vilket gav 342hk med originalstakar, kommer inte ihåg hur mycket han laddade, men det var nog närmare 1,3 eller 1,4, men det höll.

Men senare, när han bara laddade 1,1, så gick en stake pga dåligt löddat chip, som gav en laddtryckspik.

Så ja, det finns inget som garanterar att ett vanligt chip inte kan knäcka en vevstake. smile

Det har du helt rätt i.. Stakarna kan ryka även om den inte laddar över 1.2..
Har hört av kompisar att dom motorerna håller för högst 1.2 bar men sen finns de folk som har över 1.2 o ändå går bilen smile



Sök