Hexenhammer skrev:
S40:n är ju okej. Skulle dock försöka att komma upp några årsmodeller till. T.ex så tar bilfirman "bara"
85.000kr för min V70 2004 i inbyte. 04:orna har ju dessutom vissa små roliga uppgraderingar. Sedan har
även 05:orna ännu fler uppdateringar, men dom kostar lite mer. Tror ändå att du ska försöka få tag i en
lite nyare. Det ska gå utan problem...
Sedan om du vill ha lite mer utrymme så är ju S60 mer att rekommendera än en S40. Bagagen i S40:n
är nästan på gränsen till farligt liten. Jag spelar ju i ett band. Och när vi skulle ut till replokalen med bandet
så fick gitarristerna inte ens plats med sina gitarrer i bagagen. Det är nästan lite läskigt litet. Dessutom är
ju S60 väldigt trevliga i allmänhet (inte för att S40 inte är det, men ändå). Det är svårt att säga; "Den
här ska du ta". Det beror ju helt och hållet på i vilket skick bilen är, vad det är för utrustning, pris, hur
långt den har gått, hur den är servad, o.s.v.
Men Volvo är ett bra alternativ, tycker jag. Audi är ju mycket trevliga också. Dock har jag fått den
uppfattningen om att dom i regel är dyrare om man jämför årsmodell emot årsmodell med t.ex Volvo.
VW kan vara okej. Även Passat. De nya Passaterna är väldigt väldigt trevliga. Dock gillar jag inte de
som kom där runt 2001 - 2002. Vi hade en sådan tjänstebil här på jobbet för ett tag sedan. Det var ett
jävla ryck i bilen (TDI, hehe). Dock gillade jag inte stolarna,
jag gillade inte växelspaken, ratten, stereon..
...ja... den är lite som du säger..; föråldrad. Då skulle jag mycket hellre satsa på Audi eller Volvo, faktiskt.
Möjligtvis även Saab, beroende på vad du kan få för dom pengarna. Dock tycker jag att de lite äldre Saabarna
känns väldigt tråkiga, tyvärr.
Kan du, så rekommenderar jag även att du köper hos bilhandlare. Även om bilen är hel och fin när du köper
den så kan den krascha dagen efter. Köper du hos bilhandlare så har du alltid minst tre månaders garanti.
Sånt är skapligt skönt. Jag kommer troligtvis aldrig att köpa bil privat igen (om inte en vinterbil kanske).
Det kostar lite mer om man ska köpa hos bilhandlare, men jag tycker att det är värt det. Min lokala bilhandlare
hade en Volvo S40 (2005), som hade gått 3.000 mil, för runt 140.000kr. Och den var i farligt bra skick. Sånt
är ju värt att tänka på. Har du fast jobb kan du ju låna en summa också, även om det är skönt att slippa.