2207
Sök

Not another köprådstråd!

1 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
Hej alla på garaget!
Jag är ute efter en bil som kan ge mig det jag vill ha, självklart har jag begränsad ekonomi (enligt mina 20 år) och måste därför hålla mig till vissa ramar, kanske någon här på garaget varit i ungefär liknande situation gällande ekonomiska ribban för inköp samt krav. Tyvärr har jag inte mycket erfarenhet utan olika bilmodeller, och jag har ingen större lust att provköra en massa bilar utan att veta vad som kan vara intressant samt vilka alternativ som kan finnas.

Det jag vill ha är följande:
*Turbo med möjlighet till chiptrim
*Snygg interiör
*Snygg exteriör
*En bensinförbrukning som ligger på en "ok" nivå (Har själv ägt en 854 GLT som drog runt litern blandad körning, det räknar jag som absolut smärtgräns)
*God komfort för de två i framsätet
*Lite bagageutrymme (har dock daglig tillgång till Citroën Jumper/V70, så det är knappast högsta prio, men trevligt)
*Skapligt driftsäker (glödlampor och mindre grejor har jag inget emot att byta, men motorras är inte kul)
*Gärna lite nyare, typ årsmodell 2002
*Pris får max ligga mellan 70-80kkr

Nu till de bilar som jag spanat in närmare:
-Volvo S40 T4 (Fas 2, 2002)
En bil jag är nyfiken på men som jag hört mycket negativt om. Har kollat på beg. bilguiden som visar på ett "lyft" sedan den äldre versionen. Denna bil har gett mig intrycket av bra komfort, prestanda samt ser bra ut. Jag är bara lite tveksam till driftsäkerhet jämfört med alternativa bilar.  Vad tycker forumexperterna om körupplevelsen vs nedanstående modeller?

-Audi A4 1,8T (2001)
En Audi är en Audi. Mycket plus designmässigt, vet att motorn är mkt trevlig (då jag kört en passat med likadan motor). Ser att besiktningsresultaten är bra också, liksom på Volvon.

-VW Passat 1,8T (2001-2002)
Trevlig bil, om än något föråldrad invändigt? Fick ett bra intryck vid provkörningen av min morbrors 1,8T.

Just nu lutar det mot S40, men finns det någon som har förslag om starkare fördelar av de andra modellerna samt S40's stora nackdelar?

Har ingen erfarenhet av andra bilmärken än Volvo (eget ägande), så det känns inte så lätt.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
21 november 2008
Kan säga så mycket, en saab 9-3a!

Glädje och massa annat kul! ett stort plus me turbon! big_smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
21 november 2008
S40:n är ju okej. Skulle dock försöka att komma upp några årsmodeller till. T.ex så tar bilfirman "bara"
85.000kr för min V70 2004 i inbyte. 04:orna har ju dessutom vissa små roliga uppgraderingar. Sedan har
även 05:orna ännu fler uppdateringar, men dom kostar lite mer. Tror ändå att du ska försöka få tag i en
lite nyare. Det ska gå utan problem...

Sedan om du vill ha lite mer utrymme så är ju S60 mer att rekommendera än en S40. Bagagen i S40:n
är nästan på gränsen till farligt liten. Jag spelar ju i ett band. Och när vi skulle ut till replokalen med bandet
så fick gitarristerna inte ens plats med sina gitarrer i bagagen. Det är nästan lite läskigt litet. Dessutom är
ju S60 väldigt trevliga i allmänhet (inte för att S40 inte är det, men ändå). Det är svårt att säga; "Den
här ska du ta". Det beror ju helt och hållet på i vilket skick bilen är, vad det är för utrustning, pris, hur
långt den har gått, hur den är servad, o.s.v.

Men Volvo är ett bra alternativ, tycker jag. Audi är ju mycket trevliga också. Dock har jag fått den
uppfattningen om att dom i regel är dyrare om man jämför årsmodell emot årsmodell med t.ex Volvo.

VW kan vara okej. Även Passat. De nya Passaterna är väldigt väldigt trevliga. Dock gillar jag inte de
som kom där runt 2001 - 2002. Vi hade en sådan tjänstebil här på jobbet för ett tag sedan. Det var ett
jävla ryck i bilen (TDI, hehe). Dock gillade jag inte stolarna, jag gillade inte växelspaken, ratten, stereon..
...ja... den är lite som du säger..; föråldrad. Då skulle jag mycket hellre satsa på Audi eller Volvo, faktiskt.
Möjligtvis även Saab, beroende på vad du kan få för dom pengarna. Dock tycker jag att de lite äldre Saabarna
känns väldigt tråkiga, tyvärr.

Kan du, så rekommenderar jag även att du köper hos bilhandlare. Även om bilen är hel och fin när du köper
den så kan den krascha dagen efter. Köper du hos bilhandlare så har du alltid minst tre månaders garanti.
Sånt är skapligt skönt. Jag kommer troligtvis aldrig att köpa bil privat igen (om inte en vinterbil kanske).
Det kostar lite mer om man ska köpa hos bilhandlare, men jag tycker att det är värt det. Min lokala bilhandlare
hade en Volvo S40 (2005), som hade gått 3.000 mil, för runt 140.000kr. Och den var i farligt bra skick. Sånt
är ju värt att tänka på. Har du fast jobb kan du ju låna en summa också, även om det är skönt att slippa.
Senast redigerat av Hexenhammer (21 november 2008)

RELEASE ME!!
188 Inlägg
21 november 2008
Elda skrev:
saab 9-3 aero, helt klart, fyller alla dina krav.

håller med

release Me!!

Leg. nöt
460 Inlägg
21 november 2008
Saab 9-3 2.0T 200hk går riktigt bra eller ngn annan modell av 9-3 typ aero, ligger väl runt en 40k-50k + beroende på modellval...
Senast redigerat av 740Rob (21 november 2008)

SAAB

1 874 Inlägg
21 november 2008
Elda skrev:
saab 9-3 aero, helt klart, fyller alla dina krav.

*Snygg interiör
*Snygg exteriör
*God komfort för de två i framsätet

Nja? Fast iofs så har alla olika smak. Men ändå. big_smile

Ljudfreak
148 Inlägg
21 november 2008
Audi TQ wink eller S2

DFFL
9 020 Inlägg
21 november 2008
Köper du en A4 1.8T så kommer du tröttna snabbt på motorn.
Jag tröttnade ganska omgående och jag har ändå "stora" 1.8T:n med 190hk.
(Dock 224hk numera)
Senast redigerat av FireTraXX (21 november 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Körv
3 535 Inlägg
21 november 2008
Xorcess skrev:
Audi TQ wink eller S2

Fel bil till fel människa.

Truckdriving Man

9 108 Inlägg
21 november 2008
"not another köprådstråd" ja du säger det ju själv, redigera rubriken så det syns mer vad du är ute efter annars låses tråden utan någon mer förvarning / Moderator

796 Inlägg
21 november 2008
Hexenhammer skrev:
S40:n är ju okej. Skulle dock försöka att komma upp några årsmodeller till. T.ex så tar bilfirman "bara"
85.000kr för min V70 2004 i inbyte. 04:orna har ju dessutom vissa små roliga uppgraderingar. Sedan har
även 05:orna ännu fler uppdateringar, men dom kostar lite mer. Tror ändå att du ska försöka få tag i en
lite nyare. Det ska gå utan problem...

Sedan om du vill ha lite mer utrymme så är ju S60 mer att rekommendera än en S40. Bagagen i S40:n
är nästan på gränsen till farligt liten. Jag spelar ju i ett band. Och när vi skulle ut till replokalen med bandet
så fick gitarristerna inte ens plats med sina gitarrer i bagagen. Det är nästan lite läskigt litet. Dessutom är
ju S60 väldigt trevliga i allmänhet (inte för att S40 inte är det, men ändå). Det är svårt att säga; "Den
här ska du ta". Det beror ju helt och hållet på i vilket skick bilen är, vad det är för utrustning, pris, hur
långt den har gått, hur den är servad, o.s.v.

Men Volvo är ett bra alternativ, tycker jag. Audi är ju mycket trevliga också. Dock har jag fått den
uppfattningen om att dom i regel är dyrare om man jämför årsmodell emot årsmodell med t.ex Volvo.

VW kan vara okej. Även Passat. De nya Passaterna är väldigt väldigt trevliga. Dock gillar jag inte de
som kom där runt 2001 - 2002. Vi hade en sådan tjänstebil här på jobbet för ett tag sedan. Det var ett
jävla ryck i bilen (TDI, hehe). Dock gillade jag inte stolarna, jag gillade inte växelspaken, ratten, stereon..
...ja... den är lite som du säger..; föråldrad. Då skulle jag mycket hellre satsa på Audi eller Volvo, faktiskt.
Möjligtvis även Saab, beroende på vad du kan få för dom pengarna. Dock tycker jag att de lite äldre Saabarna
känns väldigt tråkiga, tyvärr.

Kan du, så rekommenderar jag även att du köper hos bilhandlare. Även om bilen är hel och fin när du köper
den så kan den krascha dagen efter. Köper du hos bilhandlare så har du alltid minst tre månaders garanti.
Sånt är skapligt skönt. Jag kommer troligtvis aldrig att köpa bil privat igen (om inte en vinterbil kanske).
Det kostar lite mer om man ska köpa hos bilhandlare, men jag tycker att det är värt det. Min lokala bilhandlare
hade en Volvo S40 (2005), som hade gått 3.000 mil, för runt 140.000kr. Och den var i farligt bra skick. Sånt
är ju värt att tänka på. Har du fast jobb kan du ju låna en summa också, även om det är skönt att slippa.

Förstår PRECIS vad du menar!

Körde kompisens mammas bil och gillade verkligen inte körkänslan i en passat 1,8t.
Ratten var för "lätt" (kändes som en tv-spels-ratt), gaspedalen var för okänslig (kändes som om den var elektrisk).
Växlarna konstiga mm..

Annars är passaten en bra bil (om man vant sig o köra den)...

Snygg, stor att lasta, driftsäker och hyffsat pigg motor, mm.

Men som sagt, leta efter en lite nyare. typ 03-04.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

260 Inlägg
21 november 2008
ska du köpa en SaaB så köp minst en 03 om du inte vill oroa dig för motorhaveri.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
21 november 2008
Hasselstrom skrev:
gaspedalen var för okänslig (kändes som om den var elektrisk).

har du aldrig kört en bil med esp förut?

1 874 Inlägg
21 november 2008
Hasselstrom skrev:
Förstår PRECIS vad du menar!

Körde kompisens mammas bil och gillade verkligen inte körkänslan i en passat 1,8t.
Ratten var för "lätt" (kändes som en tv-spels-ratt), gaspedalen var för okänslig (kändes som om den var elektrisk).
Växlarna konstiga mm..

Annars är passaten en bra bil (om man vant sig o köra den)...

Snygg, stor att lasta, driftsäker och hyffsat pigg motor, mm.

Men som sagt, leta efter en lite nyare. typ 03-04.

Kul med lite medhåll. Det som skiljer oss åt är väl det att jag tycker tvärt om. Jag gillar när ratten går aslätt.
Dock är ratten bara obekväm och ful i gamla Passaten, gaspedalen i vår tjänstebil var FÖR känslig, bara man
petade på den så flög bilen fram. Lagom jobbigt om man är ovan vid dragläget på den bilen. Pedalerna ska
enligt mig ha lite så, så att man ska kunna trampa lite grann innan det händer nåt.

Växlarna var dock konstiga, det håller jag med om. Tycker dock inte att den är snygg, inte alls
till och med. Den nya klår ju det mesta som VW har gjort, t.ex.

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
21 november 2008
Tror inte du kommer bli besviken om du väljer en s40 t4, satsa på en 03 då. Lite trevligare inredning även om fas2 överhuvudtaget är bättre än fas1. Chip och möjligtvis annat avgas så rör dom på sig riktigt bra i förhållande till vad dom kostar. Är inga generella fel på s/v40 av senare årsmodell.
Audin är visserligen riktigt fin den med, men känns som den kommer bli dyrare att äga överlag, och dessutom tröttare. passaten tycker jag både är ful och tråkig.
Senast redigerat av R_fused (21 november 2008)

OEM <3
6 957 Inlägg
21 november 2008
Elda skrev:
Muschke skrev:
ska du köpa en SaaB så köp minst en 03 om du inte vill oroa dig för motorhaveri.

om det gäller 9-5orna, ja. eller kolla om dom har uppgraderad vevhusventilation (vilket nästan alla har numera)

sen angående visuella saker är det ju en smaksak, personligen tycker jag att en saab 9-3 är BRA mycket snyggare än både s40 och passat.

Ska du ha Aero så köp 01-02, mkt bil för pengarna idag, fina priser...trimsatser finns.

+
- Åker gudomligt gött
- Utseende
- Pigg Original
- Behövs inte mkt styling för att få den snygg!
- Går hyfsat billigt.
- Går in 19" i hjulhusen! big_smilebig_smile (med 225/35/19)
-
- Oljan (som brukar kunna lösas genom en vevhusvent.uppgr. Hjälpte på min)
- Försäkring kan kosta en del...men de gör de flesta bilar med turbo om man är -24år
- Skatten ligger på 2134kr om ja inte minns fel...iaf min..
- SID-displayen kan få lite pixelfel..

Överlag en jättefin bil.
Är inte främmande för en S40 T4 Fas 2, mkt fin bil där med...men volvo (om vi snackar nyare)
ska HA en 5:a!

Alla bilar du nämner är väl erotisk historia om man jämför interiör, ett plus till Passaten för
snygg upplysnins av instrument.

OEM <3

1 207 Inlägg
21 november 2008
Jag röstar iaf nej på passaten. Jag har kört min brors -99 1.8 sugis. Ratten är mycket liten och alldeles för dålig känsla, gasen är som alla säger alldeles för lätt. bildjäveln varvade hur mycket som hellst.

En 9-3ss tycker jag låter bra för dina ändamål, om det finns någon i prisklassen som du vill ha vet jag dock inte.

Avstängd
914 Inlägg
21 november 2008
Saab 9-3 Aero, That's all i have to say wink

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

FreddeK
21 november 2008
Vill du ha kass väghållning så köp en saab 9-3a...dessa bilar borde inte få levereras med mer än 100hk...fladdriga och allmänt livsfarliga...

Finns stadigare köp som audi, vw och bmw.

oj vad mycket skit jag kommer få nu!
Senast redigerat av Freddeponken (21 november 2008)

OEM <3
6 957 Inlägg
21 november 2008
Freddeponken skrev:
Vill du ha kass väghållning så köp en saab 9-3a...dessa bilar borde inte få levereras med mer än 100hk...fladdriga och allmänt livsfarliga...

Finns stadigare köp som audi, vw och bmw.

oj vad mycket skit jag kommer få nu!

Sänkfjädrar å de e kirrat wink Men jo de e lite svampigt om man får säga de..

OEM <3

Sök