Saab 9-5 "puffar" på hög växel

tjarniz
21 november 2008 · 361 Inlägg

Har en saab 9-5a som jag köpt.
Går hur fint som helst i motorn inga missljud alls.
Tomgången  är inge problem heller, men då den blivit varm och man gasar på  å växlar  över 3ans växel puffar den ut  vit rök.
Aldrig på 1 eller 2 hur man än gasar.
Kollade vevhusventilationen och den är inte uppgraderad på den är den vit/gråa gammla..  Så den måste man ju byta.
Nån annan som haft liknande problem?

klimpan
22 november 2008 · 2 600 Inlägg

hej vevhusventilationen bör du bytta om den inte är bytt jag har sj gjort det på min 9-5 ifrån 98 bara för att vara säker på att den inte tepps igen vilket kan ge stor skadda i motorn. tydligen så går kamskedjan enligt killen på verkstaden. men om det är det som på verka din bil vet jag inte men bättre ta det säkra före det osäkra. lycka till=)

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
tjarniz
22 november 2008 · 361 Inlägg

klimpan skrev:
hej vevhusventilationen bör du bytta om den inte är bytt jag har sj gjort det på min 9-5 ifrån 98 bara för att vara säker på att den inte tepps igen vilket kan ge stor skadda i motorn. tydligen så går kamskedjan enligt killen på verkstaden. men om det är det som på verka din bil vet jag inte men bättre ta det säkra före det osäkra. lycka till=)

en polare som jobbat på saab var och kollade på den idag.  han sa att allt lätt perfekt  i kamkedjan, turbon osv ..
verka inte häller va toppen som jag befarade..
Beställde du en hel uppgraderingssats me slanger och allt eller bara ventilen ??

klimpan
22 november 2008 · 2 600 Inlägg

ok=) jag lämnade in den på verkstad så jag tro dom hela uppgraderingssatsen. eller jo det gjorde dom kännde killen som bytte den han sa att det var många slangar tongue vara typ bara två på den gammle:P

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Ckosworth Mr
23 november 2008 · 607 Inlägg

tjarniz skrev:

klimpan skrev:
hej vevhusventilationen bör du bytta om den inte är bytt jag har sj gjort det på min 9-5 ifrån 98 bara för att vara säker på att den inte tepps igen vilket kan ge stor skadda i motorn. tydligen så går kamskedjan enligt killen på verkstaden. men om det är det som på verka din bil vet jag inte men bättre ta det säkra före det osäkra. lycka till=)

en polare som jobbat på saab var och kollade på den idag.  han sa att allt lätt perfekt  i kamkedjan, turbon osv ..
verka inte häller va toppen som jag befarade..
Beställde du en hel uppgraderingssats me slanger och allt eller bara ventilen ??

Gå in på närmaste Saab verkstad och köp den uppdaterade vevhussatsen(art nr:55561200) samt byta denna slang(art nr:55560463) som det oftast brukar vara läckage i, på grund av den ursprungliga vevhusventilationen som tyvärr är undermålig.
Kostar strax över 600:- för dessa grejer ca det dubbla om du lämnar in skulle jag tro.

Även om det inte är denna som kanske är boven i dramat denna gång så tjänar du igen varenda krona på att byta då du sparar längre på kedjorna samt turbo och det är inte billigt att byta.

Lycka till.

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
23 november 2008 · 3 404 Inlägg

Ckosworth skrev:

tjarniz skrev:

klimpan skrev:
hej vevhusventilationen bör du bytta om den inte är bytt jag har sj gjort det på min 9-5 ifrån 98 bara för att vara säker på att den inte tepps igen vilket kan ge stor skadda i motorn. tydligen så går kamskedjan enligt killen på verkstaden. men om det är det som på verka din bil vet jag inte men bättre ta det säkra före det osäkra. lycka till=)

en polare som jobbat på saab var och kollade på den idag.  han sa att allt lätt perfekt  i kamkedjan, turbon osv ..
verka inte häller va toppen som jag befarade..
Beställde du en hel uppgraderingssats me slanger och allt eller bara ventilen ??

Gå in på närmaste Saab verkstad och köp den uppdaterade vevhussatsen(art nr:55561200) samt byta denna slang(art nr:55560463) som det oftast brukar vara läckage i, på grund av den ursprungliga vevhusventilationen som tyvärr är undermålig.
Kostar strax över 600:- för dessa grejer ca det dubbla om du lämnar in skulle jag tro.

Även om det inte är denna som kanske är boven i dramat denna gång så tjänar du igen varenda krona på att byta då du sparar längre på kedjorna samt turbo och det är inte billigt att byta.

Lycka till.

Uppgraderingskitet kostar runt 350 på Speedparts, så köp det därifrån istället

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Ckosworth Mr
23 november 2008 · 607 Inlägg

TenZer skrev:

Ckosworth skrev:

tjarniz skrev:
en polare som jobbat på saab var och kollade på den idag.  han sa att allt lätt perfekt  i kamkedjan, turbon osv ..
verka inte häller va toppen som jag befarade..
Beställde du en hel uppgraderingssats me slanger och allt eller bara ventilen ??

Gå in på närmaste Saab verkstad och köp den uppdaterade vevhussatsen(art nr:55561200) samt byta denna slang(art nr:55560463) som det oftast brukar vara läckage i, på grund av den ursprungliga vevhusventilationen som tyvärr är undermålig.
Kostar strax över 600:- för dessa grejer ca det dubbla om du lämnar in skulle jag tro.

Även om det inte är denna som kanske är boven i dramat denna gång så tjänar du igen varenda krona på att byta då du sparar längre på kedjorna samt turbo och det är inte billigt att byta.

Lycka till.

Uppgraderingskitet kostar runt 350 på Speedparts, så köp det därifrån istället

Varför köpa det från speedparts när det kostar strax över 300:- på Saab?
Sen har dom nog inte vevhusslangen(ingår inte i satsen) som alltid förmultnar där heller men den är dock dyrare än vad uppgraderingssatsen är då satsen är kraftigt rabatterad.

Så köp istället satsen plus slangen för strax över 600:- på Saab, måste ju vara bättre att handla över disk än på nätet, slipper ju frakt dessutom.

Mvh

Senast redigerat av Ckosworth (23 november 2008)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
tjarniz
24 november 2008 · 361 Inlägg

Ckosworth skrev:

TenZer skrev:

Ckosworth skrev:

Gå in på närmaste Saab verkstad och köp den uppdaterade vevhussatsen(art nr:55561200) samt byta denna slang(art nr:55560463) som det oftast brukar vara läckage i, på grund av den ursprungliga vevhusventilationen som tyvärr är undermålig.
Kostar strax över 600:- för dessa grejer ca det dubbla om du lämnar in skulle jag tro.

Även om det inte är denna som kanske är boven i dramat denna gång så tjänar du igen varenda krona på att byta då du sparar längre på kedjorna samt turbo och det är inte billigt att byta.

Lycka till.

Uppgraderingskitet kostar runt 350 på Speedparts, så köp det därifrån istället

Varför köpa det från speedparts när det kostar strax över 300:- på Saab?
Sen har dom nog inte vevhusslangen(ingår inte i satsen) som alltid förmultnar där heller men den är dock dyrare än vad uppgraderingssatsen är då satsen är kraftigt rabatterad.

Så köp istället satsen plus slangen för strax över 600:- på Saab, måste ju vara bättre att handla över disk än på nätet, slipper ju frakt dessutom.

Mvh

okej så på speedparts har dom inte alla slangar med ?
trodde de va alla slangar bara backventilen man behövde lägga till.
Tyvärr visade det sej vara turbon som va boven, rasade i helgen för mig.

Tips på utbytesturbon.
Funderar på att beställa allt från speedparts ?   Är det dumt ?
Lika bra och serva igenom den totalt.

Fredrik-79
24 november 2008 · 2 164 Inlägg

Mitt tips är att du ska satsa på td04 turbon som sitter på aeron med lämpligt program.
Hör med maptun eller nordic så hjälper dom med de om du vill ha en bättre turbo än orginal.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Koop
24 november 2008 · 1 867 Inlägg

Snacka med GIK Turboteknik, de fixar fram lämpligt mitsuaggregat till dig, kombinerat med nya oljematningsslangar och uppgraderad vevhusventilation blir det kung wink
Annars är säkert killarna på din lokala mekonomenbutik glada om dom får hjälpa dig med det.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Pekkis
25 november 2008 · 36 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Mitt tips är att du ska satsa på td04 turbon som sitter på aeron med lämpligt program.
Hör med maptun eller nordic så hjälper dom med de om du vill ha en bättre turbo än orginal.

MVH

F

håller med Fredrik hör med maptun och köp en td04. sätt för gudsskull inte en likadan gt17 där igen.

When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end
tjarniz
27 november 2008 · 361 Inlägg

Pekkis skrev:

Fredrik-79 skrev:
Mitt tips är att du ska satsa på td04 turbon som sitter på aeron med lämpligt program.
Hör med maptun eller nordic så hjälper dom med de om du vill ha en bättre turbo än orginal.

MVH

F

håller med Fredrik hör med maptun och köp en td04. sätt för gudsskull inte en likadan gt17 där igen.

hmm sattt och kollade nu man kunde ju hhitta td04a till bra pris.
Tyvärr har jag såklart hunnit beställa från speedparts igene vell nå liknande skit som sitter i.
Istället ha man ju iofs garanti..neutral
va kosta en  td04   på maptun och de?  såg en på en sida för 11tusen men en på blocket sålde en för 3tusen  sa att den gått 1000mil  vilket lär kanske va bullshit.

iofs ska ja nog ge bilen te mamma efter sommaren så..  behöver den bah över vintern.

Fredrik-79
27 november 2008 · 2 164 Inlägg

tjarniz skrev:

Pekkis skrev:

Fredrik-79 skrev:
Mitt tips är att du ska satsa på td04 turbon som sitter på aeron med lämpligt program.
Hör med maptun eller nordic så hjälper dom med de om du vill ha en bättre turbo än orginal.

MVH

F

håller med Fredrik hör med maptun och köp en td04. sätt för gudsskull inte en likadan gt17 där igen.

hmm sattt och kollade nu man kunde ju hhitta td04a till bra pris.
Tyvärr har jag såklart hunnit beställa från speedparts igene vell nå liknande skit som sitter i.
Istället ha man ju iofs garanti..neutral
va kosta en  td04   på maptun och de?  såg en på en sida för 11tusen men en på blocket sålde en för 3tusen  sa att den gått 1000mil  vilket lär kanske va bullshit.

iofs ska ja nog ge bilen te mamma efter sommaren så..  behöver den bah över vintern.

Du kan känna på axeln i turbon hur skicket är på den.
Axialt ska den INTE glappa nått men radialt ska den glappa lite.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang