4064
Sök

Dator-PS3-X box.. vilket?

1 854 Inlägg
23 november 2008
Köp en konsol bra andrahandsvärde ifall du tröttnar.

Jag köpte en PS3 nyligen och är nöjd smile

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
24 november 2008
Mr_ChriL skrev:
Xbox 360 har mycket skönare handkontroller än ps3 och bättre spel.

Det där är ju en smaksak. Det sista är ju dessutom en myt.

1 874 Inlägg
24 november 2008
Är dina krav att kunna spela, och till viss del surfa så ska det ju utan tvekan vara okej med
ett Playstation 3. Där kan förstås spela alla de senaste spelen (och även de flesta till PS2),
du kan köra Blu Ray filmer (det är JÄVLIGT bra!), du kan surfa mer eller mindre som på din
dator, du kan streama andra mediastationer trådlöst, du kan koppla in externa hårddiskar,
nya firmwares kommer regelbundet och gör att PS3:an blir bättre och snabbare med tiden,
PS3:an är relativt tyst (xbox 360 låter som ett jasplan, mer eller mindre), PS3 är relativt
trygg och stabil (det rapporteras ju rätt mycket om defekta 360).

Lite annat som talar för PS3 istället för en dator är ju det att det sitter en farligt grym processor
i den burken. Har för mig om att det sitter 8st 3,2 Ghz processorer. Du får slänga ut skapligt mycket
cash om du ska ha lika feta processorer (kärnor) i en dator.

Du kan kombinera komponent, HDMI eller AV hur du vill mellan bild och ljud (jag kör t.ex bild via
HDMI och ljud via AV). Att ansluta till internet går både genom vanlig kabelanslutning eller WiFi
(vilket är jävligt skönt), spelaren är regionsfri, det finns ett gäng USB-ingångar, det finns ingångar
för diverse olika minneskort o.s.v, o.s.v. Sedan upplever jag att nätverksspelandet funkar mycket
bättre än på 360. Dessutom är det gratis till Playstation 3 (kostar 5 - 600kr/år på 360 Live).

Så har du inga krav på att kunna använda andra datorprogramvaror, och om du känner att du har
råd - Köp ett Playstation 3. Det där tjafset är om att PS3 har dåligt spelutbud är bara en myt, som
verkar funka som ett asdåligt försäljningsargument. Det hela beror väl på att Playstation 3 släpptes
mycket senare än 360; så det kan väl inte vara något annat än självklart att dom har aningen mindre
spel ute på sin marknad. Dock börjar detta att förändras. Själv har jag lagt närmare 30.000kr på
spel till mitt Playstation 3, och jag har ändå långt ifrån alla spel som finns tillgängliga. Tycker man att
det är för "lite", då är det illa...
Senast redigerat av Hexenhammer (24 november 2008)

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
Är det någon som vet hur cod 5 är att spela på ps3 med handkontrollerna etc? något säger mig att det e väldigt jobbigt och spelet har antagligen fler spelare via internet med datorn än internet och ps3 om ni förstår hur jag menar.. tongue

håller med om att konsoller är som gjorda för bilspel big_smile

~Andy~

1 814 Inlägg
24 november 2008
Hexenhammer skrev:
Är dina krav att kunna spela, och till viss del surfa så ska det ju utan tvekan vara okej med
ett Playstation 3. Där kan förstås spela alla de senaste spelen (och även de flesta till PS2),
du kan köra Blu Ray filmer (det är JÄVLIGT bra!), du kan surfa mer eller mindre som på din
dator, du kan streama andra mediastationer trådlöst, du kan koppla in externa hårddiskar,
nya firmwares kommer regelbundet och gör att PS3:an blir bättre och snabbare med tiden,
PS3:an är relativt tyst (xbox 360 låter som ett jasplan, mer eller mindre), PS3 är relativt
trygg och stabil (det rapporteras ju rätt mycket om defekta 360).

Lite annat som talar för PS3 istället för en dator är ju det att det sitter en farligt grym processor
i den burken. Har för mig om att det sitter 8st 3,2 Ghz processorer. Du får slänga ut skapligt mycket
cash om du ska ha lika feta processorer (kärnor) i en dator.

Du kan kombinera komponent, HDMI eller AV hur du vill mellan bild och ljud (jag kör t.ex bild via
HDMI och ljud via AV). Att ansluta till internet går både genom vanlig kabelanslutning eller WiFi
(vilket är jävligt skönt), spelaren är regionsfri, det finns ett gäng USB-ingångar, det finns ingångar
för diverse olika minneskort o.s.v, o.s.v. Sedan upplever jag att nätverksspelandet funkar mycket
bättre än på 360. Dessutom är det gratis till Playstation 3 (kostar 5 - 600kr/år på 360 Live).

Så har du inga krav på att kunna använda andra datorprogramvaror, och om du känner att du har
råd - Köp ett Playstation 3. Det där tjafset är om att PS3 har dåligt spelutbud är bara en myt, som
verkar funka som ett asdåligt försäljningsargument. Det hela beror väl på att Playstation 3 släpptes
mycket senare än 360; så det kan väl inte vara något annat än självklart att dom har aningen mindre
spel ute på sin marknad. Dock börjar detta att förändras. Själv har jag lagt närmare 30.000kr på
spel till mitt Playstation 3, och jag har ändå långt ifrån alla spel som finns tillgängliga. Tycker man att
det är för "lite", då är det illa...

Det är en processor med 8 kärnor varav 7 är aktiverade på PS3. Denna är INTE lika kraftig som Intels Fyrkärniga processorer kan jag nästan lova.

CPU som finns i datorer jobbar på ett annat sätt. Datorn går ju dessutom att uppgradera vilket inte går med PS3.

Däremot vet du alltid att spelen du köper till din PS3 kommer fungera. smile

1 874 Inlägg
25 november 2008
expect1991 skrev:
Det är en processor med 8 kärnor varav 7 är aktiverade på PS3. Denna är INTE lika kraftig som Intels Fyrkärniga processorer kan jag nästan lova.

CPU som finns i datorer jobbar på ett annat sätt. Datorn går ju dessutom att uppgradera vilket inte går med PS3.

Däremot vet du alltid att spelen du köper till din PS3 kommer fungera. smile

Har hört något om att den sista kärnan ska delas med grafiken på något vänster. Själv vet jag inte om jag upplever att Intels processorer är särskilt snabba... har själv en Quad-kärnad Intel-processorstyrd dator hemma. Och jag upplever då att den är allt annat än snabb. Men då är det ju förstås mycket annat som spelar in. Även min dubbelkärniga PowerPC-styrda Mac, som inte ens skulle vara hälften så bra som min nuvarande dator, arbetade fasen snabbare. Och PS3:an kör ju på PowerPC-processorer. Och ja... jag tycker då att det är rätt självklart vad som gäller. wink

Sedan måste man ju ta hänsyn att datorer har mer programmeringskoder att läsa av. Program som startas, som hålls öppna, internetanslutningar, diverse portar, brandväggar, mappsystem, diskar, diverse hårdvaror o.s.v. PS3:an har ju inte samma jobb, om man jämför så (om man inte har kört in Linux, vill säga).

PS3:an går att uppgradera jo. De har satt i en vanlig hårddisk, samt dessa PowerPC-processorer för att det ska vara enkelt att uppgradera, om man vill förbättra maskinen. Jämför man dock med 360, så är ju PS3 världsbäst. Och som sagt; ska man bara spela och surfa - Då är PS3 överlägsen även datorn, som man faktiskt regelbundet måste uppgradera för att kunna hänga med i spelutvecklingen. Spelen som släpps till PS3 är ju trots allt anpassade efter enhetens prestanda. Och jag har då aldrig spelat ett spel på datorn som har kommit i närheten de bättre spelen till PS3:an (grafikmässigt). Trots detta så har jag t.ex kört Crysis utan problem på högsta grafikinställningarna med mitt fetingkort jag hade till min förra dator. Dessutom flyter det aldrig riktigt på som till t.ex PS3. Och i och med att PS3 kör från Blu Ray finns det i princip vilka möjligheter som helst, till grafiska effekter och liknande.

1 874 Inlägg
25 november 2008
volvoandy90 skrev:
Är det någon som vet hur cod 5 är att spela på ps3 med handkontrollerna etc? något säger mig att det e väldigt jobbigt och spelet har antagligen fler spelare via internet med datorn än internet och ps3 om ni förstår hur jag menar.. tongue

håller med om att konsoller är som gjorda för bilspel big_smile

Det beror på vad man jämför med. Jag tycker inte att några FPS-spel är särskilt krångliga till PS3. Det går ju inte att jämföra med att köra WASD+mus på datorn förstås. Men jag tycker ändå att kontrollerna på alla FPS till t.ex PS3 (funkar säkert bra på t.ex 360 också) är väldigt överkomliga.

892 Inlägg
25 november 2008
Mycket lovprisande över PS3'an här. smile

Personligen gillar jag den inte alls pga. spelutbud, utseende, handkontroller, OS'et osv osv, kan hålla på ett tag, men är nog ganska vinklat av att jag håller på och jobbar mot PS3/Xbox dagarna i ända, och jag är inte helt kompis med PS3'an. smile
Vill inte starta nått flamewar mellan konsolerna, de är båda bra på olika saker, men vad man skaffar är ju helt upp till vad man tänkt att göra med maskinen.

OP: Är du ute efter en underhållningsstation så köp en Xbox eller PS3'a. Tror inte du blir besviken vad du än köper. Själv köpte jag en Xbox för ca 6 mån sen, och det är nog en av mina bästa investeringar. smile
Kan tänka mig PS3'an är lite mer en mediestation än 360'in, men då vill jag påstå att 360'in är en mer ren spelmaskin.

Är du däremot ute efter en lite mer allround maskin som du kan surfa, spela spel (t ex MMO's) och göra allehanda saker med, skaffa PC. Det går att få en hyffsat komptetent makin för billig penning. Jag köpte nyligen ett helt nytt system för säg ca. 3.000:- (fick CPU och GFX kort från en polare). Ingen värstingmasking, men en riktigt grym budget dator. Lägger jag en 1.000:- på nytt GFX kort räknar jag med att kunna brassa på inställningarna i de flesta spel.

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

1 874 Inlägg
25 november 2008
Android skrev:

Personligen gillar jag den inte alls pga. spelutbud, utseende, handkontroller, OS'et

Utseende är ju en smaksak. Även handkontroller. Dock finns det ett gäng alternativ
till originalhandkontrollen, om det är så att man vill ha något annat. Operativsystemet
går också att ändra (installera Linux?), samt att det hela tiden utvecklas.

Att spelutbudet skulle vara sämre än till 360 tycker jag är en myt, och inget annat. Det
må hända att det var så i början. Men nu börjar PS3 definitivt att komma ifatt. Mycket
av det beror som sagt på att PS3 faktiskt släpptes efter 360.

892 Inlägg
25 november 2008
Hexenhammer skrev:
Android skrev:

Personligen gillar jag den inte alls pga. spelutbud, utseende, handkontroller, OS'et

Utseende är ju en smaksak. Även handkontroller. Dock finns det ett gäng alternativ
till originalhandkontrollen, om det är så att man vill ha något annat. Operativsystemet
går också att ändra (installera Linux?), samt att det hela tiden utvecklas.

Att spelutbudet skulle vara sämre än till 360 tycker jag är en myt, och inget annat. Det
må hända att det var så i början. Men nu börjar PS3 definitivt att komma ifatt. Mycket
av det beror som sagt på att PS3 faktiskt släpptes efter 360.

Du har kanske rätt om spelutbudet, men tyvärr får man i många fall köpa konsol lite efter vilka spel man gillar.
Sen gillar jag inte filosofin med att man måste installera spel innan man kan lira dem.

Därmed absolut inte sagt att PS3'an är dålig! Den har en grym beräkningskraft (även om gfx kortet i den är lite halv taskigt). smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Sök