5365
Sök

d24 startar inte kall

Lastbilschaufför
213 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
Hej har en d24 som inte startar så fort blocket blir runt nollan i temp. med motorvärmare tuffar den alltid igång. har kollat glödstift, pump och tändläget. Allt är i sin ordning. Men kan ej förstå varför den inte startar när den är kall. Har jag tur och nöter länge så kan han hoppa igång svagt men så fort jag släpper nyckeln så stängs han av direkt.(kall). En sa att stiften kan bli blå glödgade. vet ej vad det menas men också att tankamaturen kan vara fel på.

Tack för era seriösa och enkla svar... // Danne:)
Senast redigerat av danneda740 (24 november 2008)

En rostfri bil är en bra bil! :)

4 001 Inlägg
24 november 2008
pumpen kan vara sliten eller dålig spridarbild, dålig komp kan oxå vara en orsak

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
24 november 2008
Antingen glödar den inte som den ska, eller så har du nog fel ventilspel vilket gör att dom nästan alltid ligger ytterst lite öppet vissa ventiler och får då ej de nödvändiga kompet den behöver när den e kall, för när den är runt nån plus grad så tänder dieseln avsevärt mycket lättare, än när de kryper ner runt nån minus eller nollan..., hade själv samma problem på farsgubbens pungo (kangoo), och då var de ventilspel som var fullständigt åt fan, fast den gick svin bra trots de dåliga ventilspelet smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Entreprenör
1 784 Inlägg
24 november 2008
danneda740 skrev:
Hej har en d24 som inte startar så fort blocket blir runt nollan i temp. med motorvärmare tuffar den alltid igång. har kollat glödstift, pump och tändläget. Allt är i sin ordning. Men kan ej förstå varför den inte startar när den är kall. Har jag tur och nöter länge så kan han hoppa igång svagt men så fort jag släpper nyckeln så stängs han av direkt.(kall). En sa att stiften kan bli blå glödgade. vet ej vad det menas men också att tankamaturen kan vara fel på.

Tack för era seriösa och enlöa svar... // Danne:)

vet inte om den gör lika som min men ja satte en separat glödknapp som ja höll inne en 5sek efter ja startat å då gick den...kanske värt att prova...

Lastbilschaufför
213 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
mrbuggy skrev:
danneda740 skrev:

vet inte om den gör lika som min men ja satte en separat glödknapp som ja höll inne en 5sek efter ja startat å då gick den...kanske värt att prova...

En del säger att det kan vara magnetventilen som inte öppnar men då skulle den väl inte starta varm häller?

Entreprenör
1 784 Inlägg
24 november 2008
danneda740 skrev:
mrbuggy skrev:
danneda740 skrev:

En del säger att det kan vara magnetventilen som inte öppnar men då skulle den väl inte starta varm häller?

Jag tror på de jag sa eftersom min va lika..helt hopplös kall...men me knappen så gick de...

Lastbilschaufför
213 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
Jag har knapp för glödgningen men det fungerar ej i alla fall. det kan inte vara lugt i tankamaturen hela tiden som är felet då?

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
24 november 2008
danneda740 skrev:
Jag har knapp för glödgningen men det fungerar ej i alla fall. det kan inte vara lugt i tankamaturen hela tiden som är felet då?

om de skulle va luft där skulle den nog inte heller vara så villig att starta när den e varm

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Egen företagare
864 Inlägg
24 november 2008
har du kollat reläet så det är helt, säkringen under reläet kan ha gått sönder. och sen är det noga med att alla glödstift är hela, jäkligt känsliga motorer detta, har skruvat jäkligt mycke på d24, renoverar en just nu

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Lastbilschaufför
213 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
har ej kollat relät men det är ett gamalt hedlig biltema relä utan säkring (hemmabygge) . Någon som vet vad ventilspelet skall vara på dem?

Egen företagare
864 Inlägg
24 november 2008
det reläet håller nog inte är max 30 amp på ett sånt, eller nått i den stilen och det vanliga orginal ligger på 80amp. sätt en kabel mellan batteri och glödstiften i ca 20-30sec och testa att starta sen.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Sök