4153
Sök

Hur värderar dom bilar?(Efter krock)(ny fråga)

Redlinefoto
259 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
Dålig rubrik kanske, men kom inte på något bättre...

När man har krockat sin bil och den inte går att laga och bilen ska värderas hur kollar dom på bilen då?
Kollar dom bara på vad det är för modell och hur långt den har gått?
Eller kollar dom på vad som finns i bilen med? eftersom mycket på min 9-5:a är eftermonterat.

Den är såld som en helt outrustad linear och nu är den lite mer utrustad med navi och allt va det nu är den inte hade när den såldes...

Så frågan är får man mer för bilen nu än om den skulle varit helt orginal?

Det handlar om min saab 9-5, http://www.garaget.org/?car=71514

Ny fråga:
Vad ska man göra/säga till f-bolaget när massa grejer är eftermonterat?om dom bara ger mig betalt för vad bilen är värd orginal det är ju massa pengar nerlagt på bilen...
navi/stereo, högtalare, skinnsäten,sportchassi,massor med annat extratillbehör som inte sitter i bilen från fabriken.

Jag vet inget om sånthär tongue
Senast redigerat av Fredrik wilhelmsson (25 november 2008)

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P

Nismo
758 Inlägg
25 november 2008
Är du rädd att de ska ske samma sak som de gjorde med 9-3an? wink

Redlinefoto
259 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
Grundstrom skrev:

Haha det har redan hänt tongue fast denna gången var det inte jag som körde, farsan skulle ha 9-5:an till jobbet och hamnade i en seriekrock tongue

MVH Fredrik

Örebroare i exil
970 Inlägg
25 november 2008
Skick, miltal, fabriksutrusning. Det tittar man på i första hand. För att få en referens spanar f-bolaget ofta igenom blocket för att lättare kunna sätta ett pris på bilen. Bilhandlarlistan (minns inte vad den heter så här dags på dygnet) används också. I den står t.ex hur stort mervärde det gör om bilen är utrustad med diverse utrustningspaket och dyl från fabrik.

Angående eftermonterade tillbehör som fälgar, stereo har dom alltid ett maxbelopp för vad som ersätts. Riktigt hur det fungerar vid inlösen vet jag ej.

Om alla bolag jobbar så här kan jag inte svara på. Jag har endast "insyn" i IFs arbetsrutiner

Hej FRA!

Redlinefoto
259 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
_Kekke_ skrev:
Skick, miltal, fabriksutrusning. Det tittar man på i första hand. För att få en referens spanar f-bolaget ofta igenom blocket för att lättare kunna sätta ett pris på bilen. Bilhandlarlistan (minns inte vad den heter så här dags på dygnet) används också. I den står t.ex hur stort mervärde det gör om bilen är utrustad med diverse utrustningspaket och dyl från fabrik.

Angående eftermonterade tillbehör som fälgar, stereo har dom alltid ett maxbelopp för vad som ersätts. Riktigt hur det fungerar vid inlösen vet jag ej.

Om alla bolag jobbar så här kan jag inte svara på. Jag har endast "insyn" i IFs arbetsrutiner

ok, tack för svaret smile får la se vad dom säger...

MVH Fredrik

Örebroare i exil
970 Inlägg
25 november 2008
Fredrik wilhelmsson skrev:
_Kekke_ skrev:

ok, tack för svaret smile får la se vad dom säger...

Tänk på att ett f-bolag gärna vill betala ut så lite pengar som möjligt, så stå på dig om dom ger dig ett riktigt skambud på bilen smile

Hej FRA!

Redlinefoto
259 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
Tänk på att ett f-bolag gärna vill betala ut så lite pengar som möjligt, så stå på dig om dom ger dig ett riktigt skambud på bilen smile

Japp, var en del tjat om det när jag åkte av vägen med 9-3:an, fast lite skillnad nu då den var helt orginal och man vill ju gärna inte förlora allt man lagt ut på extra grejer navigator/stereon och harman/kardon högtalarna tänker ja på mest dom är ju orginal fast eftermonterat och det var ju inte direkt gratis...

MVH Fredrik

Nismo
758 Inlägg
25 november 2008
Grundstrom skrev:

Haha det har redan hänt tongue fast denna gången var det inte jag som körde, farsan skulle ha 9-5:an till jobbet och hamnade i en seriekrock tongue

Aj fan, synd på en sån fin bil hmm

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
25 november 2008
de lär ju värdera den som vanligt årsmodell mil rost hur den ser ut förövrigt förtom de skadade områderna osv och är den för gammal skrotar de den vet inte vad gränsen till för gammal går men men

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
25 november 2008

När man har krockat sin bil och den inte går att laga och bilen ska värderas hur kollar dom på bilen då?
Eller kollar dom på vad som finns i bilen med? eftersom mycket på min 9-5:a är eftermonterat.

Den är såld som en helt outrustad linear och nu är den lite mer utrustad med navi och allt va det nu är den inte hade när den såldes...

HAr precis gått igenom detta.

Dom går efter det så kallade list priset, för din bil-årsmodell-miltal. utrustning och skick är skit sak samma med.

tyvärr men stå på dig och ta nte första bästa bud dom ger dig, utan förhandla med dom ev plocka ut div lullull.

998 Inlägg
25 november 2008
När min opel blev stulen för några år sen, dom förstörde allt inne i bilen.
Då var den värd ca:7000 efter vad vi hade kollat på blocket och sånt, men vi fick ut 12000, blev bra för oss tongue
Men förhandla med dom att få ta bort det du har eftermonterat, har jag alltid fått göra. Hade helt nya däck på opeln dom fick vi ta med hem, min kompisar har fått ta av saker på sina bilar.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

Redlinefoto
259 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
Turbomatte skrev:

HAr precis gått igenom detta.

Dom går efter det så kallade list priset, för din bil-årsmodell-miltal. utrustning och skick är skit sak samma med.

tyvärr men stå på dig och ta nte första bästa bud dom ger dig, utan förhandla med dom ev plocka ut div lullull.

ok får se vad dom säger

MVH Fredrik

Sök