4008
Sök

Hur ränkar man ut NM?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
hur ränkar man ut nm på 200 hk bil? börjar fundera skulle va nice o uppdatera korrekt info här

enligt en jag fråga så kunde man inte göra de påstog han för alla konsturktioner hade olika

vilket jag tivlar på  men men nån som vet?

12 086 Inlägg
25 november 2008
Det går inte att räkna ut såvida du inte har ett fullständigt bromspapper.
Du behöver varv och effekt, sen kan du räkna ut Nm, men max Nm ligger oftast en bra bit under maxeffekt på turbobilar.

Förövrigt så räknar man ut hk baserat på Nm. (från början)
Vad din tic har original lär inte ta lång tid att få fram, sök.
Senast redigerat av JapMax (25 november 2008)

DFFL
9 020 Inlägg
25 november 2008

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

4 001 Inlägg
25 november 2008
det går att räkna ut men då måste du veta vid vilket varvtal som du har 200hk

j*vla Firetraxx var före med rätt svar wink
Senast redigerat av kolvas (25 november 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

5 650 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
hittar ingenstans som har rätt nm för b230Ft plus

den där sidan gav inte sån jätte nytta när man inte vet vilket vartal efektn är som max på?

5 650 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
kolvas skrev:
det går att räkna ut men då måste du veta vid vilket varvtal som du har 200hk

j*vla Firetraxx var före med rätt svar wink

det är de jag inte har en aning om känns bra pukat och lämna in en orginal volvo för bänking

DFFL
9 020 Inlägg
25 november 2008
Gissa då?
Ta mellan tummen och pekfingret och dra till med typ 4500varv/min.

då får du åtminstone en humm om hur högt vrid du har.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

5 650 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
why not brukar högsta efekt ligga runt 4500?

DFFL
9 020 Inlägg
25 november 2008
volvo_dude skrev:

Ingen aning, kollade på BSR och enligt deras graf så har min bil (Fanns ingen 940 med 200hk där) flest pållar vid 5800.

Russel Crowe, Gladiator.

12 086 Inlägg
25 november 2008
FireTraXX skrev:
volvo_dude skrev:

Ingen aning, kollade på BSR och enligt deras graf så har min bil (Fanns ingen 940 med 200hk där) flest pållar vid 5800.

Ja, men nu är de inte pållarna han ska ha.. utan tjurarna smile
och de ligger lägre. Jag skulle tippa på runt 3000-4000 varv.

5 650 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
FireTraXX skrev:
volvo_dude skrev:

190 e ju orginal 200 med chipp kan även va mer än 200 vet inte vilket chipp tidigare ägare köpte sämsta ska ge ungefär 10 hk så.....

5800? har varvstopp runt 5500

DFFL
9 020 Inlägg
25 november 2008
JapMax skrev:
FireTraXX skrev:
volvo_dude skrev:

No shit sherlock.
Lär dig läsa en mening innan du ger dig på att skriva ett inlägg.

EDIT:
För att förtydliga vad jag menar så har det skrivits femtielva gånger att han vill räkna ut antalet NM, att man behöver veta HK och vilket varvtal dessa hästar leker på.
Därför skrev jag var min bil har flest hästar som en referenspunkt för var hans bil kan ha det.
Senast redigerat av FireTraXX (25 november 2008)

Russel Crowe, Gladiator.

5 650 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
fick bli 335 om man ränkar 190 hk i 4000 rpm borde vell va därnånstans så antar de får duga

12 086 Inlägg
25 november 2008
FireTraXX skrev:
JapMax skrev:
FireTraXX skrev:

No shit sherlock.

EDIT:
För att förtydliga vad jag menar så har det skrivits femtielva gånger att han vill räkna ut antalet NM, att man behöver veta HK och vilket varvtal dessa hästar leker på.
Därför skrev jag var min bil har flest hästar som en referenspunkt för var hans bil kan ha det.

Och vad fan ska han med varv med maxeffekt till? Som ditt inlägg bestod av.
att veta vart maxeffekten ligger på är totalt orelevant när man räknar ut Nm, då Nm och Hp mkt sällan är max på samma varv.

Lär dig en del om motorer innan du ger dig på att skriva ett inlägg.

12 086 Inlägg
25 november 2008
volvo_dude skrev:
fick bli 335 om man ränkar 190 hk i 4000 rpm borde vell va därnånstans så antar de får duga

Det låter vettigt.

DFFL
9 020 Inlägg
25 november 2008
JapMax skrev:
FireTraXX skrev:
JapMax skrev:

No shit sherlock.

EDIT:

att veta vart maxeffekten ligger på är totalt orelevant när man räknar ut Nm, då Nm och Hp mkt sällan är max på samma varv.

Rätta mig om jag har fel, men behöver man inte maxeffekten och varvtalet maxeffekten ligger på för att räkna ut max vridmoment?

EDIT:
Med "rätta" så menar jag att du ska bevisa ditt påstående.
Inte bara säga "Nej, såhär är det..."
Senast redigerat av FireTraXX (25 november 2008)

Russel Crowe, Gladiator.

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
25 november 2008
Orginal turboplus har 190hk och 280Nm jämfört med 165hk och 264Nm utan Turboplus. Den laddar 0,53bar orginal och 0,9bar med turboplus.
Turboplus är ju lite av en elektrisk pystrimning över 4100varv. Annars är det precis som original, en bil som är chippad med på vanligt sätt har ju inte den begränsningen utan där laddar den fullt mycket tidigare och blir därigenom piggare vid vanlig körning.  Ja jag har faktiskt hållit på med Volvo en gång i tiden.. smile
Senast redigerat av Niklasw (25 november 2008)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

5 650 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
Niklasw skrev:
Orginal turboplus har 190hk och 280Nm jämfört med 165hk och 264Nm utan Turboplus. Den laddar 0,53bar orginal och 0,9bar med turboplus.
Turboplus är ju lite av en elektrisk pystrimning över 4100varv. Annars är det precis som original, en bil som är chippad med på vanligt sätt har ju inte den begränsningen utan där laddar den fullt mycket tidigare och blir därigenom piggare vid vanlig körning.  Ja jag har faktiskt hållit på med Volvo en gång i tiden.. smile

men låter 335 nm rimligt då om den är chippad fast man inte vet vilket chipp ?? för jag ränkade ju ut 140 kw mot 4000 rpm 140kw=190 hk

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
25 november 2008
Ja nästan iaf,  jag hade en 940 95 b230ft med sportsystem och laddade 0,95 den gav 195hk och 306Nm på hjulen i rullande landsväg,  sen vet ju alla att en rullande landsväg har ju sina förluster och att alla rullande landsvägar är olika men det kan ge en fingervisning.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Thorssa
25 november 2008
FireTraXX skrev:
JapMax skrev:
FireTraXX skrev:

No shit sherlock.

EDIT:

Rätta mig om jag har fel, men behöver man inte maxeffekten och varvtalet maxeffekten ligger på för att räkna ut max vridmoment?

EDIT:
Med "rätta" så menar jag att du ska bevisa ditt påstående.
Inte bara säga "Nej, såhär är det..."

Det är ganska vanligt att maxeffekt och maxvrid ligger på olika varv. Det är alltså inte säkert att det varv där du har maxeffekt automatiskt ger maxvrid. Min bil har t.ex. maxeffekt vid 4000 rpm men maxvrid vid 1900 rpm.

Sök