Transport av sommarbilen i snö ???

tobbz_
25 november 2008 · 67 Inlägg

Det är som så att sommarbilen skall ner till en bilstereo firma  senast fredag morgon.
Till saken hör att det är snö + en massa salt här i norrköping.
Så alternativ 1 är ju at t:

Ta bilen som den är med sommardäck och åka ner med den, sen tvätta den som en idiot när man får hem den. Samt att då kör jag avställt blir sånt jävla mekk annars big_smile


Alternativ 2.

Låna en stooor bilstransport med kåpa för 500 kr, lasta in den och sedan köra ner den till firman.
Slipper tvätt och allt salt, samt ev. böter för att köra avställt.


Sträckan är ca 1 ½ mil tur & retur.

Vad säger ni ????

Volvo XC70 2,5T "Explorer" (2004)
FireTraXX DFFL
25 november 2008 · 9 020 Inlägg

Alternativ ett hade jag kört på.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
bmx
25 november 2008 · 7 100 Inlägg

köra??

men nej!!lite salt på bilen,gud va farligt!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
MilleN
25 november 2008 · 9 108 Inlägg

Ställ på den istället, tar två minuter över internet och kostar bara pengar för dom få dagarna du har den påställd + en avgift på 50kr.

Bilen har ju garanterat körts i snö/salt ett gäng gånger i sitt 14-åriga liv så du kan vara lugn, den rostar inte bort över en tur så länge du tvättar den sedan wink

tobbz_
25 november 2008 · 67 Inlägg

bmx skrev:
köra??

men nej!!lite salt på bilen,gud va farligt!

Bara för att du har en äcklig saab som det inte gör om den rostar sönder lite snabbare än vanligt tongue

Volvo XC70 2,5T "Explorer" (2004)
FireTraXX DFFL
25 november 2008 · 9 020 Inlägg

tobbz_ skrev:

bmx skrev:
köra??

men nej!!lite salt på bilen,gud va farligt!

Bara för att du har en äcklig saab som det inte gör om den rostar sönder lite snabbare än vanligt tongue

lol, och du har en gammal volvo.
Men inte ens den rostar sönder över att du kör den 1½ mil.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
bmx
25 november 2008 · 7 100 Inlägg

tobbz_ skrev:

bmx skrev:
köra??

men nej!!lite salt på bilen,gud va farligt!

Bara för att du har en äcklig saab som det inte gör om den rostar sönder lite snabbare än vanligt tongue

ja vågar iaf köra med min bil året runt ja!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
dahboy
25 november 2008 · 1 002 Inlägg

Din volvo lär ju direkt inte rosta sönder efter en färd på 1.5 mil.. Liiiite övedrivet kanske..?

...
tobbz_
25 november 2008 · 67 Inlägg

Med tanke på allt salt som dom har öst på här nu, men ursäkta att jag är lite rädd om bilen....

Volvo XC70 2,5T "Explorer" (2004)
Turbomatte Lackerare/Rekondare
25 november 2008 · 834 Inlägg

tobbz_ skrev:
Med tanke på allt salt som dom har öst på här nu, men ursäkta att jag är lite rädd om bilen....

Ställ på och kör!

Herregud bilen försvinner inte med det lilla saltet, sväng förbi nån gds hall och spola underredet om du nu är så kinkig men kolla inte för noga för då lär du hitta rost endå.

Mvh Mattias

Hamilton
25 november 2008 · 8 865 Inlägg

tobbz_ skrev:
Med tanke på allt salt som dom har öst på här nu, men ursäkta att jag är lite rädd om bilen....

Absolut inget fel i att vara rädd om bilen, men det bästa är att köra ner bilen eller vänta till våren.
Att köra på saltade vägar går utmärkt är ju bara att tvätta bilen för det tål den väll?

Senast redigerat av Hamilton (25 november 2008)

Fotograf på tierpidag.se
Germax
25 november 2008 · 12 086 Inlägg

1.5 mil hade jag kört alla gånger.
Påföljden du kan få om du kör din kärra på släp utan BE är ungeför samma som att köra oskatt/oförs.
Så det är ju upp till dig, 500 spänn är inte mkt men det är bra omständigt.

Och jag tycker du är lika kinkig, du ska åka 1.5 mil med en volvo 850, inte en roadtripp runt sibirien i en ferrari.

Senast redigerat av JapMax (25 november 2008)

NorrmaN_Racing Olofström , Blekinge
25 november 2008 · 211 Inlägg

tobbz_ skrev:

bmx skrev:
köra??

men nej!!lite salt på bilen,gud va farligt!

Bara för att du har en äcklig saab som det inte gör om den rostar sönder lite snabbare än vanligt tongue

Varför alltid denna pajkastning?
Man blir ju gråtfärdig!

Nissan Cherry Turbo "Sleeper" (1985)
expect1991
25 november 2008 · 1 814 Inlägg

1,5 mil är ingeting för rost, men byt däcken, hur smart är det att köra med sommardäck på snö, då riskerar du både bilen som helhet och dig själv tongue

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
25 november 2008 · 5 753 Inlägg

tobbz_ skrev:

bmx skrev:
köra??

men nej!!lite salt på bilen,gud va farligt!

Bara för att du har en äcklig saab som det inte gör om den rostar sönder lite snabbare än vanligt tongue

Och du har en gammal volvo, vad är skillnaden??


han kanske värdesätter sin bil lika mkt som du värdesätter din men han VÅGAR köra sin bil iaf..

Senast redigerat av _Glenne_ (25 november 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
FreddeK
25 november 2008 ·

och så var det igång igen...jag har en volvo...jag har en saab...va fan är det med er? jäkla dagisnivå!

Det verkar ju som trådskaparen visste svaret på sin fråga men var ändå tvungen att göra en tråd av detta.

Senast redigerat av Freddeponken (25 november 2008)

SebastianAMG
25 november 2008 · 78 Inlägg

tobbz_ skrev:
Med tanke på allt salt som dom har öst på här nu, men ursäkta att jag är lite rädd om bilen....

Ta kärran då om du tror att 1,5 mil kommer förstöra den.

FLindgren
25 november 2008 · 5 089 Inlägg

SebastianAMG skrev:

tobbz_ skrev:
Med tanke på allt salt som dom har öst på här nu, men ursäkta att jag är lite rädd om bilen....

Ta kärran då om du tror att 1,5 mil kommer förstöra den.

+1

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
liquisole
25 november 2008 · 1 237 Inlägg

haha volvo är gjorda att köra året runt med. så alternativ ett minus att tvätta den efteråt.

Johankocken
25 november 2008 · 529 Inlägg

löjligt det det där wow ja har en stylad volvo audi saab what ever.. måste ställa in den över vintern e så rädd om den. Så ja måste åka med en vinter bil.

Hade man haft en ferrari porsche m.m hade man kunnat förstå man ställt av den för vintern,
för fan bara o åk finns spann vatten o svamp smile

Volvo fore life :)
Volvo v40 (2014)
Volvo c30 (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang