2818
Sök

Kicker eller Rockford fosgate system??

125 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
jonash skrev:
TRANSPORT skrev:
dessa 4kantiga 12or har mer area än runda 12or . dessa ger med andra ord hårdare ``tryck``  i bilen.
Om man har en rund element som ska motsvara l7 fyrkantig tolva krävs det att den runda våre 13.2 tum ca . igentligen har man typ 13.2 basar när man har L7or

Wow, en som gått på reklamen med hår och hull. lol

Skall jag berätta om de negativa sidorna med 4-kantiga basar? Du vet, allt är inte guld som glimmar...

mvh Jonas

Vad finns det för negativa saker med 4-kantiga basar? smile

6 851 Inlägg
26 november 2008
TRANSPORT skrev:
[det finns fler positiva saker med 4kantig bas . mer konyta, mer luft och fler decibel

Nja inte helt sant..mera area betyder inte mera dB automatiskt..
Finns flera faktorer som spelar in en arean för att spela högt.

Avstängd
216 Inlägg
26 november 2008
Iam2fast4U skrev:
TRANSPORT skrev:
för ca 3mån sedan släpte soundstream 4kants bas. Fler fabrikat med 4kantigt är att förvänta sig inom en viss tid . Dock så är kicker L7 den kraftfullaste fortfarande av fyrkantsbasarna

http://www.blekingebilradio.se/pub_imag … Q_9175.jpg

iof är väl solo x  kraftfullare än L7

japp , mybaad smile  .solo x- ren tävlings bas smile har för mig den kostar typ 11tusen spänn i 12a smile

lycka till

1 534 Inlägg
26 november 2008
TRANSPORT skrev:
Iam2fast4U skrev:
TRANSPORT skrev:
för ca 3mån sedan släpte soundstream 4kants bas. Fler fabrikat med 4kantigt är att förvänta sig inom en viss tid . Dock så är kicker L7 den kraftfullaste fortfarande av fyrkantsbasarna

http://www.blekingebilradio.se/pub_imag … Q_9175.jpg

iof är väl solo x  kraftfullare än L7

japp , mybaad smile  .solo x- ren tävlings bas smile har för mig den kostar typ 11tusen spänn i 12a smile

11 995 i 18" och 9995 i 12" på dbakuten tror jag

21 761 Inlägg
26 november 2008
Solo X12 har aningen större konarea än L7/L5 enligt specen, den har även större X-max och högre effekttålighet.

Transport: Att skriva att jonash kan "dra ditt wow och negativa snack någon annanstans" är nog inte så lyckat, han är ju inte direkt någon nybörjare. wink

Förresten, hur stor area har en 13,2 tums bas? wink
Senast redigerat av Drönirettab (26 november 2008)

Avstängd
216 Inlägg
26 november 2008
Drönirettab skrev:
Solo X12 har aningen större konarea än L7/L5 enligt specen, den har även större X-max och högre effekttålighet.

Transport: Att skriva att jonash kan "dra ditt wow och negativa snack någon annanstans" är nog inte så lyckat, han är ju inte direkt någon nybörjare. wink

Förresten, hur stor area har en 13,2 tums bas? wink

hehe , ja menar inte så , vill värma upp han lite bara smile han har mkt mer erfarenhet än jag
jag vill oxå veta dom negativa bitarna , jag tror inte dom överväger dom positiva för den som vill ha maximal tryck

har du x max på L7 och SOLO X . roligt jämföra , ca 8mm +/- ?

lycka till

21 761 Inlägg
26 november 2008
Nja, jag föredrar nog att inte "värma upp" honom. En glad jonash vill vi ha istället. wink
Han skriver säkert de negativa bitarna. Har för mig att bla upphängningen slits hårt i hörnen och att ljudet blir lite mer distorderat pga detta, är dock inte helt säker.

Solo X12 = 23 mm
L7 12 = 14,1 mm
L5 12 = 15,2 mm

733 Inlägg
26 november 2008
Drönirettab skrev:
Nja, jag föredrar nog att inte "värma upp" honom. En glad jonash vill vi ha istället. wink
Han skriver säkert de negativa bitarna. Har för mig att bla upphängningen slits hårt i hörnen och att ljudet blir lite mer distorderat pga detta, är dock inte helt säker.

Solo X12 = 23 mm
L7 12 = 14,1 mm
L5 12 = 15,2 mm

Kicker Solo X - Ultra Low Distortion står det inne på kicker.com :p
men det kanske är en jämförelse med de andra fyrkantsbasarna, L5 & L7
sen kan jag tillägga att jag inte har någon "hörbar" dist i min Solo X oavsett volym, och jag brukar inte snåla på volymen :p driver min 18" med endast 3000 wrms men inga skumme ljud förutom lådan och "väggen" runt lådan som vibrerar lite bara

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

125 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
thulle1 skrev:
Drönirettab skrev:

Solo X12 = 23 mm
L7 12 = 14,1 mm
L5 12 = 15,2 mm

sen kan jag tillägga att jag inte har någon "hörbar" dist i min Solo X oavsett volym, och jag brukar inte snåla på volymen :p driver min 18" med endast 3000 wrms men inga skumme ljud förutom lådan och "väggen" runt lådan som vibrerar lite bara

M.v.h. Emil

Vad fins det för negativa saker om en l7'a? smile

733 Inlägg
26 november 2008
Xsport skrev:
thulle1 skrev:
Drönirettab skrev:

Solo X12 = 23 mm
L7 12 = 14,1 mm
L5 12 = 15,2 mm

M.v.h. Emil

Det finns nog inte mycket negativt om l7... kompisen kör själv med L7 15" och det funkar kanon... vill ha ganska mycket effekt... jag har själv kört med L7 12" och den basen är riktigt bra... körde en i min golf och den fick 600 wrms i en portad låda.. lät både bra och flexade bilen gött, taket gungade och torkarbladet bak hoppade smile och de e coolt! :p

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Avstängd
216 Inlägg
26 november 2008
Drönirettab skrev:

Solo X12 = 23 mm
L7 12 = 14,1 mm
L5 12 = 15,2 mm

big_smile

jag är med dig i detta ,  men det är så små marginaler. det kan sägas lika som att det motpressar i en liten bil med stora basar tryckmässigt . som att flytta vidare en större area ,  kanter och motorn har kicker med största säkerhet tänkt på och förstärkt , som ja sa innan det är inga fin lirar basar.

jonas gillar nog inte kicker L7 , men jag vet att trådskaparen kommer gilla dom
han är ute efter sjukt drag cool

just slutstegen . rockford power och kicker steget som nämts i tråden . jag har sett power steget i verkligheten naken , samt sett på ampguts innehållet fotovis på kicker steget

det behövs inte en ingenjör för att märka skilnaderna !  dels kyls kicker steget bättre än power steget
sen är det bra att kolla komponent vis och jämföra med andra märken stegen . man märker åt vilket håll kicker steget byggs .  jag ser mer och mer rockfords T1 power serie som mellan klass steg och inget annat

jag vill hålla kicker på rätt hög nivå.  mer påkostat från fabrik .

obs det gäller inte power 2 serie basar och steg , dessa har inte BRL , men dom r oxå dubbelt så dyra som T1 . priset stegar så pass att jag hittar prismässigt lika fina steg komponentvis lite under oxå

jag ska försöka få in lite foton här i tråden !

vill även visa lite foton på steg från gamla goda tiden hur dom ser ut inuti

usch vilket djungel det är med billjud smile hehehehe  underbart

allt är precis som jag sa nu . eller helt tvärtom smile

lycka till

125 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
thulle1 skrev:
Xsport skrev:
thulle1 skrev:

M.v.h. Emil

Det finns nog inte mycket negativt om l7... kompisen kör själv med L7 15" och det funkar kanon... vill ha ganska mycket effekt... jag har själv kört med L7 12" och den basen är riktigt bra... körde en i min golf och den fick 600 wrms i en portad låda.. lät både bra och flexade bilen gött, taket gungade och torkarbladet bak hoppade smile och de e coolt! :p

M.v.h. Emil

aa det är manligt big_smile

Hur stor låda på ett ungefär blir det om det är 2st 17 12" i en portad låda? smile

Behöver inte vara exakt, men vill se så det får plats där bak.. smile

(Får inga mått av dbakuten fören jag köper det.)

Avstängd
216 Inlägg
26 november 2008
jag gav dig länk innan. en låda med mått. du sa att jag inte behövde oroa smile spola tillbax lite vännen smile klicka på länken. där har du kickers egna mått på låda till 2st 12 l7or smile

lycka till

125 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
TRANSPORT skrev:
jag gav dig länk innan. en låda med mått. du sa att jag inte behövde oroa smile spola tillbax lite vännen smile klicka på länken. där har du kickers egna mått på låda till 2st 12 l7or smile

Ah..just det...Bara testade dig lite ...se om någon var vaken..big_smile och det var ni ju roll

733 Inlägg
26 november 2008
en låda till två L712or mellan 140 liter-180 liter hade jag kört på... sen kommer vi till nästa fråga hur djupt du ska stämma av lådan? spelar du mycket djup bas?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

1 785 Inlägg
26 november 2008
jonash skrev:
TRANSPORT skrev:
dessa 4kantiga 12or har mer area än runda 12or . dessa ger med andra ord hårdare ``tryck``  i bilen.
Om man har en rund element som ska motsvara l7 fyrkantig tolva krävs det att den runda våre 13.2 tum ca . igentligen har man typ 13.2 basar när man har L7or

Wow, en som gått på reklamen med hår och hull. lol

Skall jag berätta om de negativa sidorna med 4-kantiga basar? Du vet, allt är inte guld som glimmar...

mvh Jonas

Kickers kon är har en väldigt vettig konstruktion för en 4-kantig kon. Upphängningen är veckad i hörnen det är den inte på soundstreams version. Konen har tvära 90graders "balkar"genom konen det saknar soundstream basen också.

Jag skulle gärna vilja höra lite om de negativa effekterna med 4-kantig kon, berätta gärna.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

125 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
thulle1 skrev:
en låda till två L712or mellan 140 liter-180 liter hade jag kört på... sen kommer vi till nästa fråga hur djupt du ska stämma av lådan? spelar du mycket djup bas?

M.v.h. Emil

japp, mycket härliga djupa toner smile så lågt det bara går.

Har förhoppningsvis ett framsystem som täcker resten av registret.

Avstängd
216 Inlägg
26 november 2008
Xsport skrev:
TRANSPORT skrev:

Ah..just det...Bara testade dig lite ...se om någon var vaken..big_smile och det var ni ju roll

hahaha . rolig tråd detta . får vi nu ett dygn efter du starta tråden höra , vilka blir det nu RF eller KICK smile

djb= dom har patent kicker på det där. dom har sålt vissa delar av patenten till Soundstream . inte allt
veckarna i kanterna hjälper konstruktionen = sliter inte så hårt i hörnen sen, det har en aerodynamisk positiv verkan oxå
Senast redigerat av TRANSPORT (26 november 2008)

lycka till

125 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
TRANSPORT skrev:
Xsport skrev:
TRANSPORT skrev:

hahaha . rolig tråd detta . får vi nu ett dygn efter du starta tråden höra , vilka blir det nu RF eller KICK smile

djb= dom har patent kicker på det där. dom har sålt vissa delar av patenten till Soundstream . inte allt
veckarna i kanterna gör att det fjädrar lite = sliter inte så hårt i hörnen sen

Kicker! smile

Klart det är en rolig tråd...är ju inte vem som helst som har skapat tråden...big_smilebig_smile

1 534 Inlägg
26 november 2008
TRANSPORT skrev:
Xsport skrev:
TRANSPORT skrev:

veckarna i kanterna gör att det fjädrar lite = sliter inte så hårt i hörnen sen, det har en aerodynamisk positiv verkan oxå

mds gör 4kantiga basar med

Sök