3921
Sök

Kicker eller Rockford fosgate system??

6 851 Inlägg
26 november 2008
Nu vill jag inte vara elak mot trådskaparen. Men vilket du än väljer, så tror jag inte att du kommer höra så stor skillnad. Som jag sagt tidigare, det kommer mesta att ha med hur DU bygger och ställer in ljudet till DIN bil. Om du själv inte har mycke bra kunskaper inom ljud, så kommer nog resultatet bli ungefär samma. Ta det som känns bäst för dej, inte vad någon annan talar om för dej.

125 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Nu vill jag inte vara elak mot trådskaparen. Men vilket du än väljer, så tror jag inte att du kommer höra så stor skillnad. Som jag sagt tidigare, det kommer mesta att ha med hur DU bygger och ställer in ljudet till DIN bil. Om du själv inte har mycke bra kunskaper inom ljud, så kommer nog resultatet bli ungefär samma. Ta det som känns bäst för dej, inte vad någon annan talar om för dej.

okej!

Jag får feedback m.m från dbakuten.

Får också en ljudinställning hos dom också, så dom gör det bra för mig smile

Baslåda får jag exakta mått från Björn på dbakuten efter mina behov, allt jag behöver att göra är att såga ut skivorna och montera.

Min pappa jobbar på ett snickeri företag så dom har en stor fin såg som han kan skära spikraka skivor med smile

Så det känns ju som om det kommer att bli bra i slutändan:D

Har också lite kunnigt folk runtom mig som jag kan fråga. (grannen smile)

Ge gärna bra tips på vad en nybörjare som mig behöver tänka på! utan ovanstående.. smile
Senast redigerat av Xsport (26 november 2008)

Avstängd
216 Inlägg
26 november 2008
TT-Avant skrev:

det är rätt bra kraftigare saker kicker grejjerna mot t1 ser . men för att få nytta av dom fördelarna måste man kunna bygga rätt . har rätt komponenter runtomkring. kablar mm. men det ser vi till att han får
. det ser björn på db akuten oxå till. alla får hjälpa killen sen när han startar projekt tråd
att för samma pengar få välja . tar man utan funderingar kicker grejjorna tycker jag om man är ute efter djup bas som möjligt

men som du sa . det ska sättas dit rätt .  om alla hjälper han så blir det rätt hoppas jag smile
vi är här för att hjälpa och få hjälp . det ett forum är till för smile

skoj med nybörjare som sattsar så här hårt . inte varje dag en sån här kille dyker upp .  vi får dela med oss det goda bara smile  jag är aldrig på nån äffärs sida. jag är allti på konsumentens sida smile

det kallas dont mind about the business. just do the job smile  andra som jobbar med biljud som inte säljer det och viseversa har anledningar att skydda sig. jag har inget att skydda eller rädda

vill konsumentens bästa bara . hoppas ni oxå vill det. denne är lättast lura , säljare kan luras smile det vet ni va ?

jag har kollat och hört lite . sett grejjerna nakna osv,   därför får Kicker min röst denna gång . hade vi pratat power T2 serien hade jag sagt nja och njo . men nu är det solklart för mig i alla fall vilket man väljer , t1 power serien vs kicker l7 .rs. 1500steg , nepp rf förlora idag

lol

det är min röst.   . killen som har pengarna och ska slanta är kung och bestämmer själv vilket han tar smile
Senast redigerat av TRANSPORT (26 november 2008)

lycka till

125 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
TRANSPORT skrev:
TT-Avant skrev:

det är rätt bra kraftigare saker kicker grejjerna mot t1 ser . men för att få nytta av dom fördelarna måste man kunna bygga rätt . har rätt komponenter runtomkring. kablar mm. men det ser vi till att han får
. det ser björn på db akuten oxå till. alla får hjälpa killen sen när han startar projekt tråd
att för samma pengar få välja . tar man utan funderingar kicker grejjorna tycker jag om man är ute efter djup bas som möjligt

men som du sa . det ska sättas dit rätt .  om alla hjälper han så blir det rätt hoppas jag smile

skoj med nybörjare som sattsar så här hårt . inte varje dag en sån här kille dyker upp .  vi får dela med oss det goda bara smile  jag är aldrig på nån äffärs sida. jag är allti på konsumentens sida smile

det kallas dont mind about the business. just do the job smile  andra som jobbar med biljud som inte säljer det och viseversa har anledningar att skydda sig. jag har inget att skydda eller rädda

vill allas bästa bara . hoppas ni oxå vill det.   därför får Kicker min röst denna gång . hade vi pratat kicker T2 serien hade jag sagt nja och njo . men nu är det solklart för mig i alla fall vilket man väljer

lol

Jag gillar din inställnig big_smilebig_smilebig_smile

Vart bor du någonstans? roll

Som sagt..skall förmodligen beställa i helgen, skapar tråd sen och postar en länk till tråden här... smile

733 Inlägg
26 november 2008
Xsport skrev:
thulle1 skrev:
en låda till två L712or mellan 140 liter-180 liter hade jag kört på... sen kommer vi till nästa fråga hur djupt du ska stämma av lådan? spelar du mycket djup bas?

M.v.h. Emil

japp, mycket härliga djupa toner smile så lågt det bara går.

Har förhoppningsvis ett framsystem som täcker resten av registret.

runt 38 hz blir nog bra då... du får höra av dig om du behöver hjälp med att räkna ut lådan, portar o.s.v. antingen kan jag hjälpa dig eller så kan någon annan inne här på forumet räkna ut det :p

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

125 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
thulle1 skrev:
Xsport skrev:
thulle1 skrev:
en låda till två L712or mellan 140 liter-180 liter hade jag kört på... sen kommer vi till nästa fråga hur djupt du ska stämma av lådan? spelar du mycket djup bas?

M.v.h. Emil

japp, mycket härliga djupa toner smile så lågt det bara går.

Har förhoppningsvis ett framsystem som täcker resten av registret.

runt 38 hz blir nog bra då... du får höra av dig om du behöver hjälp med att räkna ut lådan, portar o.s.v. antingen kan jag hjälpa dig eller så kan någon annan inne här på forumet räkna ut det :p

M.v.h. Emil

Okej!

Tack för hjälpen.. smile

Hadde inte räknat med detta stödet... big_smilebig_smile

Avstängd
216 Inlägg
26 november 2008
Xsport skrev:
TRANSPORT skrev:
TT-Avant skrev:

vill allas bästa bara . hoppas ni oxå vill det.   därför får Kicker min röst denna gång . hade vi pratat kicker T2 serien hade jag sagt nja och njo . men nu är det solklart för mig i alla fall vilket man väljer

lol

Jag gillar din inställnig big_smilebig_smilebig_smile

Vart bor du någonstans? roll

Som sagt..skall förmodligen beställa i helgen, skapar tråd sen och postar en länk till tråden här... smile

det har vart så mkt bilstereo snack nu att det känns som man bor på månen smile
jag ser framemot din projekt tråd . kommer själv starta ett biljuds projekt trås så småningom

då får vi alla hjälpas åt gott folk .

nu ska man vila hjärnan , det snurrar 50mm ström kabel i hjärnan just nu på mig smile

lycka till

125 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
Vet någon vart man kan köpa plexiglas billigt? kollat runt men hittar inget.

Skall ju ha steget synligt och massa blixtljus...neonrör...mm big_smile

6 851 Inlägg
26 november 2008
Vart ska du ha det? skulle råda dej att köpa vanligt tjockt glas eller lamellglas. Blir inte repigt lika lätt.

6 851 Inlägg
26 november 2008
TRANSPORT skrev:
nu ska man vila hjärnan , det snurrar 50mm ström kabel i hjärnan just nu på mig smile

det va klena kablar...minst dubbla 70mm

125 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Vart ska du ha det? skulle råda dej att köpa vanligt tjockt glas eller lamellglas. Blir inte repigt lika lätt.

Jag skall ha det i bagagen, 1 stor bit i mitten och 2 på varsin kant.

Vilket matrial rekommenderar du/ni? big_smile

16 197 Inlägg
26 november 2008
Xsport skrev:
TT-Avant skrev:

ska du bara ha helt 4kantiga bitar så skulle ja kört me s.k "butiksglas".. blir inte alls repigt samt är inte statiskt som acryl.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Avstängd
216 Inlägg
27 november 2008
evilaudio skrev:
Xsport skrev:
TT-Avant skrev:

ska du bara ha helt 4kantiga bitar så skulle ja kört me s.k "butiksglas".. blir inte alls repigt samt är inte statiskt som acryl.

du är en sann GURU Evil Audio. kanske den bästa på bygga ljud jag vet . jag njuter av att få lära av dig saker, är det inte dax för dig att öppna monterings/bilstereo butik?
Senast redigerat av TRANSPORT (27 november 2008)

lycka till

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
27 november 2008
Det finsn inte en enda utav världens högst spelande bilar som använder 4-kantiga basar till att börja med.

Nackdelen är just....HÖRNEN. Distorsion...men, vi lämnar den debatten. Basen duger säkert åt trådskaparen.

Sen att hjälpa konsumenten eller ej. Vi som faktiskt använder bilstereoprodukter varje dag vet en del. Det SÄMSTA man kan göra är att rekommendera saker man aldrig använt eller ens sett. Det är till och med förbjudet på Garaget.org att rekommendera saker man ej har egen erfarenhet utav.

Jag vill också att du som är Ingenjör (det är jag med, gammal avdankad KTH'are) förklarar det "aerodynamiska" i att ha 4kantig kon. Lyckas du kan du möjligen få en julklapp fån Ncore...
(btw, min kollega är också Ingenjör från KTH)

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

125 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:
Xsport skrev:
TT-Avant skrev:

Jag skall ha det i rektangulära former typ smile

Skall ta ut orginal golvet och sätta dit en skiva som jag skär ut.

Sen skär jag ut lite sköna former (Någon som har tips/bilder på sånt?) och sätter i plexiglas eller nått annat, sen sätter jag slutsteg i mitten och delningsfiltrerna från dörrarna i dom andra 2 små hålen jag skall göra.

Sen 4 dioder i varje hörn/låda som blinkar i takt med musiken. samt 1 par blixtljus någonstans där det blir bra.

Kanske sätter neonrör inne i lådan också som lyser igenom porten.

Detta är vad jag har tänkt ialla fall, kanske ändrar på något längs vägen.. smilebig_smile

Avstängd
216 Inlägg
27 november 2008
kicker fyrkantsbasar : vecken i kanterna är förstärkta , men utformade som veck pga aerodynamik , så man inte samlar en stor tjock klump i hörnorna bara

även konen har en stjärn formad veck ut, det är inte bara design, det har oxå med aero dynamik att göra . luften som strömmar tillbaka

pls vi glömmer den här debatten oxå smile fick ingen julklapp förra året heller. vart elak smile

avdankade ingengörer fanns det gott om idag smile hehehe

Jag gillar trådskaparens sköna ider. med blixt ljus och neon mm. rena porr discot låter det som  smile

lycka till

250 Inlägg
27 november 2008
Jag dreglar när jag tänker på vilket hemsystem du kunde fått för de pengarna wink

125 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
TRANSPORT skrev:
kicker fyrkantsbasar : vecken i kanterna är förstärkta , men utformade som veck pga aerodynamik , så man inte samlar en stor tjock klump i hörnorna bara

även konen har en stjärn formad veck ut, det är inte bara design, det har oxå med aero dynamik att göra . luften som strömmar tillbaka

pls vi glömmer den här debatten oxå smile fick ingen julklapp förra året heller. vart elak smile

avdankade ingengörer fanns det gott om idag smile hehehe

Jag gillar trådskaparens sköna ider. med blixt ljus och neon mm. rena porr discot låter det som  smile

Om du vore fruntimmer skulle du vara välkommen att ta en titt med all porrbelysning:Dbig_smilebig_smile

cool

125 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
Erikkk skrev:
Jag dreglar när jag tänker på vilket hemsystem du kunde fått för de pengarna wink

Har redan ett bra som dunkar rätt bra smile

Team dBakuten
3 453 Inlägg
27 november 2008
TRANSPORT skrev:
Drönirettab skrev:
Nja, jag föredrar nog att inte "värma upp" honom. En glad jonash vill vi ha istället. wink
Han skriver säkert de negativa bitarna. Har för mig att bla upphängningen slits hårt i hörnen och att ljudet blir lite mer distorderat pga detta, är dock inte helt säker.

Solo X12 = 23 mm
L7 12 = 14,1 mm
L5 12 = 15,2 mm

big_smile

jag är med dig i detta ,  men det är så små marginaler. det kan sägas lika som att det motpressar i en liten bil med stora basar tryckmässigt . som att flytta vidare en större area ,  kanter och motorn har kicker med största säkerhet tänkt på och förstärkt , som ja sa innan det är inga fin lirar basar.

jonas gillar nog inte kicker L7 , men jag vet att trådskaparen kommer gilla dom
han är ute efter sjukt drag cool

Jonas är ganska verklighetsförankrad och VET vad han pratar om.. L7 eller RF power ger
ett ganska dött lopp är min åsikt i det hela.

just slutstegen . rockford power och kicker steget som nämts i tråden . jag har sett power steget i verkligheten naken , samt sett på ampguts innehållet fotovis på kicker steget

Och vad säger det? Du har sett insidan på ett steg, det har jag med. Massor av gånger.
har du använt alla dessa steg också? Hade du det så hade du också vetat att även här för gemene
man är det ett ganska dött lopp.

det behövs inte en ingenjör för att märka skilnaderna !  dels kyls kicker steget bättre än power steget
sen är det bra att kolla komponent vis och jämföra med andra märken stegen . man märker åt vilket håll kicker steget byggs .  jag ser mer och mer rockfords T1 power serie som mellan klass steg och inget annat

Så kickersteget kyls bättre säger du? Hur kom du fram till det? Jag har haft tre RF steg monterade
upp och ner i taket hela sommaren utan större problem så det är nog inga problem med kylningen.
jag tycker du ska ta det lugnt med alla olika jämförelser då de flesta vet vem som döljer sig bakom namnet. Jämför vi kicker och rockford så har det alltid varit lite pest eller kolera över vilkat av dom som är bäst.

jag vill hålla kicker på rätt hög nivå.  mer påkostat från fabrik .

Detta är ju din åsikt, så vi håller rätt på begreppen.  

obs det gäller inte power 2 serie basar och steg , dessa har inte BRL , men dom r oxå dubbelt så dyra som T1 . priset stegar så pass att jag hittar prismässigt lika fina steg komponentvis lite under oxå.

BRL har inte T2 vilket du nämner titt som tätt, nej det stämmer men dom har inga problem att ta hem. T1 duger alldeles utmärkt till vem som helst som inte ställer jättekrav, det samma gäller L7

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Sök