3847
Sök

Kicker eller Rockford fosgate system??

Team dBakuten
3 453 Inlägg
27 november 2008
En annan tanke till trådskaparen.. Oavsett vad du hade valt så kommer nu inte kickersystemet
spela brutalt mycket högre.
Systemen är i detta fallet ganska likvärdiga så det hade inte spelat någon större roll vad du hade valt.
Vad vissa än säger..
Nu föll ju valet på kicker och jag tror du kommer bli skitnöjd.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 november 2008
Xsport skrev:
Lonefox skrev:
Xsport skrev:

Så skall jag dra en 50mm2 kabel från generaton? yikes

Om du vill vara extrem ja.
Annars kan du nöja dig med 20-33mm2.... wink

jag gillar att vara extrem..så det blir 50mm2 big_smilebig_smile

Se bara till att du kan få dit kabeln. Själv var jag tvungen att leta efter en som var lite smalare vid infästningshålet, alltså där man skruvar fast kabelskon.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 241 Inlägg
27 november 2008
TT-Avant skrev:
TRANSPORT skrev:
nu ska man vila hjärnan , det snurrar 50mm ström kabel i hjärnan just nu på mig smile

det va klena kablar...minst dubbla 70mm

Minst dubbla 70mm2 som LADDKABEL från generatorn?
Jo jo....det finns gränser på vad man orkar åstakomma wink

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
27 november 2008
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:
TRANSPORT skrev:
nu ska man vila hjärnan , det snurrar 50mm ström kabel i hjärnan just nu på mig smile

Man skulle kunna säga att det är i gränslandet på idioti...med tanke på att det flyter 120A i den kabeln...Och, det är dessutom LADDströmmen.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
27 november 2008
TRANSPORT skrev:
kicker fyrkantsbasar : vecken i kanterna är förstärkta , men utformade som veck pga aerodynamik , så man inte samlar en stor tjock klump i hörnorna bara

även konen har en stjärn formad veck ut, det är inte bara design, det har oxå med aero dynamik att göra . luften som strömmar tillbaka

Jag tror mer det har med att

1. Kanterna skall hålla, samt ge minimal kantdistorsion
2. Konen skall hålla, dvs den görs rigid med hjälp av den designen

Men, jag har inte insyn i Kickers interna konstruktions och designdokument så det är egentligen spekulation.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

7 241 Inlägg
27 november 2008
jonash skrev:
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:

Man skulle kunna säga att det är i gränslandet på idioti...med tanke på att det flyter 120A i den kabeln...Och, det är dessutom LADDströmmen.

mvh Jonas

Tror nu inte att han syftade på laddkabeln iofs.
Dock var det ju det jag pratade om vilket gjorde att jag skrev som jag skrev wink

Nu är 50mm2 på gränsen till overkill med...det skall jag erkänna men efter mina labbande och mätande i min bil och med ett resultat som visade på 0.02V i spänningsfall så känner jag gott att jag kan rekomendera det ändå smile
Dock måste man se till att kabeln ligger riktigt säkrat och inte riskerar att skavas ngnstans, plus att om kabeln går vägen via startmotorn så får man antingen dra kabeln direkt till batteriet istället eller även byta kabeln mellan batteri -> startmotor. Annars gör kabeluppgraderingen ringa nytta.

125 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
Tokken skrev:
En annan tanke till trådskaparen.. Oavsett vad du hade valt så kommer nu inte kickersystemet
spela brutalt mycket högre.
Systemen är i detta fallet ganska likvärdiga så det hade inte spelat någon större roll vad du hade valt.
Vad vissa än säger..
Nu föll ju valet på kicker och jag tror du kommer bli skitnöjd.

aa jag hoppas det jag med smile)

Min största oro är kabeldragnigen, hur/var man skall dra det, men det ordnar sig nog. smile (några tips?)

Vad är det för kablar man  behöver? (tror jag vet men skadar ju inte att checka.. smile)

Avstängd
216 Inlägg
27 november 2008
jonash skrev:
TRANSPORT skrev:
kicker fyrkantsbasar : vecken i kanterna är förstärkta , men utformade som veck pga aerodynamik , så man inte samlar en stor tjock klump i hörnorna bara

även konen har en stjärn formad veck ut, det är inte bara design, det har oxå med aero dynamik att göra . luften som strömmar tillbaka

Jag tror mer det har med att

1. Kanterna skall hålla, samt ge minimal kantdistorsion
2. Konen skall hålla, dvs den görs rigid med hjälp av den designen

Men, jag har inte insyn i Kickers interna konstruktions och designdokument så det är egentligen spekulation.

mvh Jonas

vi pratar om samma sak . bara skriver annorlunda . dock skriver du mer ingengörs vis och på ett korrekt sätt

till tokken , det viktigaste är att vi inte blir allt för personliga . det är produkter vi pratar om bara wink

lycka till

6 851 Inlägg
27 november 2008
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:
TRANSPORT skrev:

Nja..jag vet inte vad jag har som laddkabel från generatorn, Men den är väldigt grov org. ´skulle tippa på runt 70mm2. Den är grövre än min ena jord som är på 70mm2 iaf.
Senast redigerat av TT-Avant (27 november 2008)

Avstängd
216 Inlägg
27 november 2008
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:

Nja..jag vet inte vad jag har som laddkabel från generatorn, Men den är väldigt grov org. ´skulle tippa på runt 70mm2. Den är grövre än min ena jord som är på 70mm2 iaf.

i min mb har jag oxå sådär 70typ , 110amp orginal batteri och nån 70mm kabel och enorm satans generator
bilarna har ju as mkt elektronik orginal , tv , navi . dvd, massage i stolar , elstolar även bak mm. helt sjukt mkt utr .,dubbla klimat anläggningar, automatiska dörr stängare,elektrisk baklucka mm mm mm , enda jag saknar är att motorhuven inte öppnas elektriskt smile jag har allt annars som en bil kan typ ha wink

du har väll en del godis i din audi s6 a antar jag oxå orginal. klart de feta grejjer då smile

lycka till

Team dBakuten
3 453 Inlägg
27 november 2008
TRANSPORT skrev:
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:

i min mb har jag oxå sådär 70typ , 110amp orginal batteri och nån 70mm kabel och enorm satans generator
bilarna har ju as mkt elektronik orginal , tv , navi . dvd, massage i stolar , elstolar även bak mm. helt sjukt mkt utr .,dubbla klimat anläggningar, automatiska dörr stängare,elektrisk baklucka mm mm mm , enda jag saknar är att motorhuven inte öppnas elektriskt smile jag har allt annars som en bil kan typ ha wink

du har väll en del godis i din audi s6 a antar jag oxå orginal. klart de feta grejjer då smile

kanske dags att lägga upp bilder på din feta MB?
Offtopic.. sorry.
Senast redigerat av Tokken (27 november 2008)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

42 Inlägg
27 november 2008
Vill oxå se lite bilder på din MB...du har kommit från ingenstans och tror att du kan allt om billjud...

Avstängd
216 Inlägg
27 november 2008
japp . de ska bli projekt tråd me mercan och min transport cheva

ska snacka med N-CORE först , tänkt en Anthem10r bak och 3vägs 6.5 kit fram, riktigt finlir vill ja ha i mercan.osv.  kolla gärna in tråden när jag startar den sen , aldrig sysslat med fin lir förr
chevan däremot ska ha dubbla 15 är det tänkt nu

sorry för offtopic här oxå

trådskaparn . hur går det för dig `? undrar du nått ? låt oss hjälpa dig isåfall, har du beställt prylar ännu? wink kolla på DB AKUTENS rea tråd. dom har lite skön porr neon där på rea . du ville ha lite playboy stuk oxå ju smile

lycka till

6 851 Inlägg
27 november 2008
TRANSPORT: Om du nu kan så mycke som du skriver..varför har du inte varit ute och tävlat med större framgångar?
(eller så har du det, men tala då gärna om ditt namn).
Ska bli väldigt kul att se din pojekt tråd...om den nu kommer. Du skulle ju kunna börja med att lägga upp bilder på dina bilar till en början.

793 Inlägg
27 november 2008
TRANSPORT skrev:

ska snacka med N-CORE först , tänkt en Anthem10r bak och 3vägs 6.5 kit fram, riktigt finlir vill ja ha i mercan.osv.  kolla gärna in tråden när jag startar den sen , aldrig sysslat med fin lir förr

trådskaparn . hur går det för dig `? undrar du nått ? låt oss hjälpa dig isåfall, har du beställt prylar ännu? wink kolla på DB AKUTENS rea tråd. dom har lite skön porr neon där på rea . du ville ha lite playboy stuk oxå ju smile

Hur ska du kunna ha tid med en projekttråd när du sitter o skriver i andras trådar hela tiden? Om det nu är som du säger att du provat allt o kan allt så undrar jag varför du sitter här och skriver? Du borde vara skribent i någon tidning eller ha en egen avdelning på en websida?
Helt ärligt så ser man att du inte kan ett smack om billjud och bara improviserar till ett ungefärligt svar. Jag tycker du ger mindre hjälp till trådskaparen genom att skriva så som du gör, gör dig själv en tjänst och oss andra, skäm inte ut dig mer.

Till trådskaparen, har du funderat på mitt förslag?

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36

7 241 Inlägg
27 november 2008
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:

Ursäkta min dumma fråga här nu men....är du säker på att det bara inte är höljet som är tjockt då? smile

793 Inlägg
27 november 2008
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:

Ursäkta min dumma fråga här nu men....är du säker på att det bara inte är höljet som är tjockt då? smile

70mm² är möjligt, men de drar sällan större än 50mm² från fabrik. Det är inte till startmotorn du tänker på?

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36

Avstängd
216 Inlägg
27 november 2008
ok Goli

lycka till

Avstängd
216 Inlägg
27 november 2008
TT-Avant skrev:
TRANSPORT: Om du nu kan så mycke som du skriver..varför har du inte varit ute och tävlat med större framgångar?
(eller så har du det, men tala då gärna om ditt namn).
Ska bli väldigt kul att se din pojekt tråd...om den nu kommer. Du skulle ju kunna börja med att lägga upp bilder på dina bilar till en början.

jag kan nada ju big_smile . vi får bli vänner med tiden och se sen

lycka till

125 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
Goli skrev:
TRANSPORT skrev:

Hur ska du kunna ha tid med en projekttråd när du sitter o skriver i andras trådar hela tiden? Om det nu är som du säger att du provat allt o kan allt så undrar jag varför du sitter här och skriver? Du borde vara skribent i någon tidning eller ha en egen avdelning på en websida?
Helt ärligt så ser man att du inte kan ett smack om billjud och bara improviserar till ett ungefärligt svar. Jag tycker du ger mindre hjälp till trådskaparen genom att skriva så som du gör, gör dig själv en tjänst och oss andra, skäm inte ut dig mer.

Till trådskaparen, har du funderat på mitt förslag?

Japp! jag har tänkt på det och tänker fortfarande. smile

Har checkat runt på lite forum om märket etc...återkommer typ efter helgen... smile

Är det någon som har erfarenhet ang "pulse efect" neon? blinkar dom hela tiden eller kan man ha musikstyrning? (Från dbakuten) big_smile

Sök