4009
Sök

"sportstolar"...hemmagjorda

too fast to live, too young to die
357 Inlägg
4 mars 2006
Trådstartare
hepp

börja me ett litet projekt...fixa egengjorda sportstolar.. men så börja jag fundera på om de vid besiktningen kollar ifall stolarna är godkända? bygger på en gammal stolram som jag svetsar några rör på å drar nytt "överdrag" över den..så den e ju inte klenare än original men får man göra så? e de stolens fastsättning som e viktigast vid besiktningen eller?
går de inte genom besiktningen får jag väl sätta stolarna på isbilen wink

638 Inlägg
5 mars 2006
Det dom kollar är typ att den sitter fast som den ska. Inget mer.

Kommer väl nånting här snart!

2 122 Inlägg
5 mars 2006
lättare å köpa ngn form av sport stol för typ 1000spänn om du inte är riktigt grym på sy smile
Senast redigerat av Kirre (5 mars 2006)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

draminbil.nu
1 382 Inlägg
5 mars 2006
Kirre skrev:
lättare å köpa ngn form av sport stol för typ 1000spänn om du inte är riktigt grym på sy smile

haha oväntat att någon skulle säga att det inte går att göra själv !!!
Eller iallafall att det inte är värt att göra själv wink

Tyvärr vet jag inte vad dom säger om det wink

100 Inlägg
5 mars 2006
dom  kollar så att du inte ändrat fästet till bil bältet

i bland spöar jag mig själv för ingen annan vågar

638 Inlägg
5 mars 2006
Tycker verkligen du ska göra egna, kan bli coolt resultat.

Är du dock inte kung på att sy så bör du lämna det jobbet till en som kan då det blir snyggare. Dom tar nog inte mycket för att sy 2 stolar om du skaffar materialet själv. Kanske nån tusenlapp?

Kommer väl nånting här snart!

too fast to live, too young to die
357 Inlägg
13 mars 2006
Trådstartare
jo jag ska lägga upp bilder sen men de e fullt upp me studentskrivningarna just nu...sen kan jag fortsätta me stolarna...ska nog sy själv de går nog bra, har sytt förut wink smile
men bältesfästena blir nog original så de e lugnt me de..

5 710 Inlägg
13 mars 2006
Du kan säkert få igenom en egenhändigt byggd stol genom besikningen MEN du bör samtidigt veta om ett par saker.
En originalstol är designad med en hel del säkerhetstänk (om vi nu bortser ifrån din gamle Taunus)
T.e.x skall stolsryggen fånga upp tyngden av din kropp vid en kollision men endå kunna ge vika om kraften är för stor vid exempelvis en rullning och att taket kommer in.
Det är inte meningen att du och stolen skall sitta som en störtbåge i det fallet utan det är bilen/karossen som skall ta smällen medans du ligger ned i en bräck stol.
Börjar du svetsa egna stag osv så se till att behålla ryggstödets tippfunktion annars kan det bli tråkigt/tråkigare vid en olycka.......

Även pisksnärtskador förebyggs i konstuktionen av en modern bilstol och funktionen kan säkert vara svår att "få med sig" om man börjar modifiera.

MVH Jonas
..............

Sök