Att tex volvo gick från RWD till FWD beror mest på att man kan göra mera plats i kupen. Man får en större bil i ett mindre skal.
I en sportbil ála Ferrari, Lambo osv prioriterar man inte kupé utrymmet. Och det skulle se bra komiskt ut med en mittmotorbil med bara FWD. All vikt där bak, och drivning fram. ICKE!
En bakhjuls driven kommer alltid iväg snabbare än en framhjuls driven, men en framhjulsdriven kommer iväg snabt nog. Man behöver inte tillverka svensson bilar bakhjulsdrivna av den anledningen. En Ferrari där emot..!
Säkerhets aspekten är lite lurigare.
En RWD börjar sladda väldigt tidigt i snö modd. Min gamla 240 började drifta i 40, där jag med morsans FWD kunde köra i 70. MEN... Jag kör häldre med en 240 i sommarskor, som varnar tidigt, än att sitta i en FWD invaggad i falsk trygghet, i 70-80 och helt plötsligt bli överaskad av en sladd. Och vakna i ett träd.
Jag har kört FWD i många år nu. (Låter inte en sådan bagatell avgöra mitt bilägande.) Jag sladdar och har kul med den också, när väder och läge tillåter. Men jag kommer aldrig ha lika roligt i en FWD... Jag får iofs ut röven med handbromsen och kan ligga o drifta lite, men med RWD... Wov, man kunde ligga på tvären i flera hundra meter ibland och bara styra med gasen. En underbar känsla, som man inte kommer i närheten av med en FWD..
För oerfarna förare rekomenderar jag 110%, kör FWD !!!
Men ta det jävligt lungt i vinterväglag! Problemet med FWD är att det går lite för stabilt, specielt om man har riktigt bra däck. När man väl upptäcker att det går "lite" för fort, ja då går det åt pipsvängen med farlig fart.
En RWD förvarnar i jätte god tid att nått är på gång, sladdar det är det bara att möta med ratten, släppa lite på gasen (Eller inte, om man vågar, ligga o drifta)
FWD förvarnar inte, när den börjar sladda, då blir föraren passagerare, bara att hänga med !
Många som åkt med mig, har tyckt att jag kör lite för busigt på vintern, de tror att jag leker hela tiden.
Jag gasar lite för hår, bromsar lite för hårt, svänger lite för tvärt. De tror att jag leker. Jag leker ALDRIG med folk i bilen, eller bland andra traffikanter !!!
Jag ligger ständigt och spanar efter halkan, där jag kan, provocerar jag till släpp. Därav gas, broms och svängandet.
För körglädjen på vintern RWD utan tvekan!
För strippen, RWD utan tvekan!
Utrymmes mässigt i bruksbil, sparad vikt (Slipper kardan m.m.) för mera avslapnad vinterkörning, då vinner FWD. Men inte med så mycket.
Till och med jänkarna bygger V8 bilar med FWD numera, finns någ en bra anledning till det.