2915
Sök

Framhjulsdrift/bakhjulsdrift

Smålänning
7 887 Inlägg
26 november 2008
IceEyes skrev:
Seth skrev:
IceEyes skrev:

.. Och på köpet fick bilarna betydligt säkrare vinteregenskaper, pang 2 flugor i en smäll.

kallar du understyrning å åka rätt fram ner i diket säkrare... ok nya bilar med massa elektronik kan hjälpa

Det är betydligt säkrare än att åka av sidlänges eller med röven före vilket man gör med rwd.
Om man nu åker av så föredrar i alla fall jag att färdas i rätt riktning då greppet förloras. Lägg också till att krocksäkerheten generellt är sämre med bilen färdandes bak eller sidlänges mot hindret.

Precis. Tillverkarna anser helt korrekt att en bil är säkrare att krocka i framifrån än från sidan.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

13 Inlägg
26 november 2008
de är därför dom flesta av dagens bakhjuldrivna bilar har antisladd. systemen är mkt snabba o säkra de är princsip ömöjligt att få sladd de som händer är att bilen går rakt fram istället om man har för hög fart och rattar när de är halt. med en framhjulsdriven bil utan antisladd är de inte ömöjligt att få sladd o kanske krockar me sidan i de man försökte gira för

Mästare
2 947 Inlägg
26 november 2008
_Robbzon_ skrev:
TurbOla skrev:
_Robbzon_ skrev:
Och snart kommer det komma en 740 eller 940 nisse o berätta att bla bla bla volvo är bäst pga rwd men kan bara berätta för er så ni inte behöver skriva massa meningslösa inlägg för att Saab har också bilar med bakhjulsdrift nu mera ! cool

Skisserna på den Saaben är snart 5 år gamla... tongue
Två pappersark som Saab knappt visade, enligt artikeln. wink

Haha lugn o fin nu, visst har dom 4wd med, som sagt så heter den Xwd svar ja.. Men så har dom en Saab 9-7.. Jeep, med v8a och rwd.. Finns i Usa och har även kommit till sverige..

Det är ju en Cheva. hmm tongue

IceEyes skrev:
Seth skrev:
IceEyes skrev:
.. Och på köpet fick bilarna betydligt säkrare vinteregenskaper, pang 2 flugor i en smäll.

kallar du understyrning å åka rätt fram ner i diket säkrare... ok nya bilar med massa elektronik kan hjälpa

Det är betydligt säkrare än att åka av sidlänges eller med röven före vilket man gör med rwd.
Om man nu åker av så föredrar i alla fall jag att färdas i rätt riktning då greppet förloras. Lägg också till att krocksäkerheten generellt är sämre med bilen färdandes bak eller sidlänges mot hindret.

?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Svetsare
3 150 Inlägg
26 november 2008
Senast redigerat av ZonaX (26 november 2008)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
26 november 2008
Framhjulsdrift= Skit. Menar lixom.. hmmm öhh. INTE FAN SPRINGER DU MED HÄNDERNA HELLER? Det är lixom fel  lol

C H E V R O L E T <3

2 021 Inlägg
26 november 2008
twin_cam skrev:
Så min bedömning är:
Leka & busa - RWD eller AWD med mycket effekt.
Transportera - FWD eller AWD

äntligen nån som fattat de hela

827 Inlägg
26 november 2008
FLindgren skrev:
h30aad skrev:
Hej

Vad är fördelar/nackdelar med framhjulsdrift samt bakhjulsdrift. Varför vill dom flesta ha bakjulsdrift??

för att dom har sätt fräcka filmer där folk sladdar med sina bilar.. och då vill alla andra ha bakhjulsdrift, för att "det går" att sladda, men ingen gör det ändå...

Men fördelarna och nackdelarna tar nästan ut varandra, beror helt va du ska ha bilen till för... framhjulsdriften är ju säkrast iaf.

"men ingen gör det ändå..." ?

Alla bilar jag haft som vart bakhjulsdrivna sladda jag med, men sen har det ju gått en del bakaxlar o drivaxlar mm.  hmm

om jag måste välja så Jag föredrar bakhjusdrift, e trött som fan på framjulsdrivet nu.
Men bäst är 4 hjulsdrift tkr jag smile

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
26 november 2008
Hertigen skrev:
IceEyes skrev:
Seth skrev:

Hade för mig att största orsaken var att det var billigare o lättare att installera motor o drivpaketet på fwd.

men inte bättre vinteregenskaper

prova dra släp på en riktig vinterväg med en framhjulsdriven och en bakhjuls skall du se att bakhjuls uppför sig betydligt bättre

sen en ny bakhjuls eller framhjuls är likvärdiga i säkerhet vad som beträffar över och understyrning de som säger nån annan har inte prövat

dagens säkerhetssystem gör att bilarna beter sig väldigt lika i snöföre

och med säkerhetssytem menar jag antisladd antispinn mm

dock på vintern så är 4wd optimalt, dock inte billigast

Det är ganska glasklart eftersom viktfördelningen ändras, tyngden hamnar alltså på drivhjulen och då blir greppet bättre.

Men en bakhjulsdriven bil utan släp har oftast inte samma tyngd på drivhjulen som en framhjulsdriven bil och därmed inte lika bra grepp.

Nej nu har jag suttit här för länge, nu ska jag ut och sladda runt lite med bakhjulsdrift wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

1 893 Inlägg
27 november 2008
Att tex volvo gick från RWD till FWD beror mest på att man kan göra mera plats i kupen. Man får en större bil i ett mindre skal.
I en sportbil ála Ferrari, Lambo osv prioriterar man inte kupé utrymmet. Och det skulle se bra komiskt ut med en mittmotorbil med bara FWD. All vikt där bak, och drivning fram. ICKE!
En bakhjuls driven kommer alltid iväg snabbare än en framhjuls driven, men en framhjulsdriven kommer iväg snabt nog. Man behöver inte tillverka svensson bilar bakhjulsdrivna av den anledningen. En Ferrari där emot..!

Säkerhets aspekten är lite lurigare.
En RWD börjar sladda väldigt tidigt i snö modd. Min gamla 240 började drifta i 40, där jag med morsans FWD kunde köra i 70. MEN... Jag kör häldre med en 240 i sommarskor, som varnar tidigt, än att sitta i en FWD invaggad i falsk trygghet, i 70-80 och helt plötsligt bli överaskad av en sladd. Och vakna i ett träd.

Jag har kört FWD i många år nu. (Låter inte en sådan bagatell avgöra mitt bilägande.) Jag sladdar och har kul med den också, när väder och läge tillåter. Men jag kommer aldrig ha lika roligt i en FWD... Jag får iofs ut röven med handbromsen och kan ligga o drifta lite, men med RWD... Wov, man kunde ligga på tvären i flera hundra meter ibland och bara styra med gasen. En underbar känsla, som man inte kommer i närheten av med en FWD..

För oerfarna förare rekomenderar jag 110%, kör FWD !!!
Men ta det jävligt lungt i vinterväglag! Problemet med FWD är att det går lite för stabilt, specielt om man har riktigt bra däck. När man väl upptäcker att det går "lite" för fort, ja då går det åt pipsvängen med farlig fart.
En RWD förvarnar i jätte god tid att nått är på gång, sladdar det är det bara att möta med ratten, släppa lite på gasen (Eller inte, om man vågar, ligga o drifta)
FWD förvarnar inte, när den börjar sladda, då blir föraren passagerare, bara att hänga med !

Många som åkt med mig, har tyckt att jag kör lite för busigt på vintern, de tror att jag leker hela tiden.
Jag gasar lite för hår, bromsar lite för hårt, svänger lite för tvärt. De tror att jag leker. Jag leker ALDRIG med folk i bilen, eller bland andra traffikanter !!!
Jag ligger ständigt och spanar efter halkan, där jag kan, provocerar jag till släpp. Därav gas, broms och svängandet.

För körglädjen på vintern RWD utan tvekan!
För strippen, RWD utan tvekan!
Utrymmes mässigt i bruksbil, sparad vikt (Slipper kardan m.m.) för mera avslapnad vinterkörning, då vinner FWD. Men inte med så mycket.
Till och med jänkarna bygger V8 bilar med FWD numera, finns någ en bra anledning till det.

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 november 2008
Enda argumentet för RWD, vad jag kan läsa mig till här, är för att kunna "drifta"... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Pan
27 november 2008
Om man bara ska finåka lite så kan man ju ju ha FWD Eller ska racea på motorvägen. Men ska man busa kan man ju fan slänga FWD åt helvete. Totalt värdelöst att leka med FWD ofta man kan ladda på och rycka kryckan på asfalt och få ett gott ställ!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
27 november 2008
jsg är inte överdrivet glad i FWD på vinter, å jag tycker inte det är säkrare, för ligger du i en kruva å råkar gasa till i FWD så går det bara rakt fram, å har man då bara 50cm till räcke eller möte, ja tänk ut resten själva å tvärnitar man av rädsla för sladden så fortsätter det bara rakt fram, tro inte att ev. ABS hjälper er ur den situationen, ABS e bara ifall man har 50-100 meter på sig att svänga undan vid en ev. tvärnit...

som jag har läst tidigare, man blir mycket mer förvarnad med RWD å ett ställ är lättare att styra upp,

man kan lita kort säga så här; kör du bara rakt fram FWD men i kurvor så e det RWD, å nu pratar jag inte lek, utan normal körning...

German Engineering
9 083 Inlägg
27 november 2008
Har läst igenom tråden och har sett många som underskattar FWD och föredrar RWD och oftast är argumentet för att "drifta"

Jag började med körkortet i april -07 och skrev in mig på en körskola i Sollentuna. Då körde jag nån fransk bil och de är såklart FWD. Det gick ju bra. Sen skulle man börja köra privat också och då körde jag alla möjliga bilar men drivningen är FWD. Jag känner mig säker med den drivningen. Tänk er själva, ni är ute och kör och det är is på vägarna, så kör man RWD och plötsligt släpper bakhjulen, man snurrar runt och det kanske slutar med att man voltar eller krockar med ett träd på sidan. Jag vill inte vara med om det. Jag har kört en BMW E30 -83, den var rätt okej att köra men det var inte lätt att få i nån växel tongue Kunde varken lägga i 1:an eller backen med tanke på att kopplingen är överdrivet hård tongue Jag körde inte fort med E30:in men det var rätt kul att köra den smile Jag underskattar inte RWD för de är roliga att köra på vintern smile Äsch, jag ska ut och köra lite wink

Så min bedömning är såhär:

Busa/drifting: RWD
Cruising/Transport/Bruksbil: FWD

///Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

4 586 Inlägg
27 november 2008
supersupra87 skrev:
Det går att "drifta" med FWD på snö, ganska bra egentligen om man vet vad man gör. Självklart inte lika bra som bakhjulsdrivet.

Personligen tycker jag att man ska börja med FWD bilar, sen hoppar man på RWD. Är ju inte lika roligt att gå från FWD till RWD.

Men båda har sina fördelar...

jag kör så bredd med framhjuldrift så dom undrar ifall jag har 4wd

sedan svartet på frågan det är ofta mindre underhåll på drivlina på en bakhjulsdriven bil emot en som driver fram en av fördelarna

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
27 november 2008
Jag tar det hälldre lungt med 40 knyck i en kurva med Saaben än att ligga i samma kurva med 30knyck i en rwd och helt plötsligt bli omkörd av bakvagnen...

Visst, fwd understyr, man KAN åka fortare med fwd. Men bara för att det går så gör man inte det om väglaget är osäkert. Man kan inte se hurpass bra/dåligt grepp det är på aktuell sträcka men man kan få en hint och anpassa sitt klörsätt därefter, klart som körvspad att man inte går in i en snäv kurva med lurigt väglag i 120kmh bara för att man har fwd och all världens elektronik vilket många rwd jockar vekar tro...

Rwd är kul men då ska det vara v8 också

Rock'n Roll

Inläggskritiker
990 Inlägg
27 november 2008
FWD är skönare tycker jag, man har mer kontroll.
Känner när det släpper direkt, mot rwd som kommer som en överaskning.
Sen så går det köra låga 10or med fwd, det är bevisat så såkasst är det inte smile
Gillar man att sladda och sånt 18års "trams" så är rwd ett givet val.
Jag suger på drifta o klarar det inte för 5öre iaf, sen så sticker det ju iväg lite snabbare ifrån stillastående med rwd.
Men ja brukar inte hänga vid rödljusen utan gillar "rullande starter"

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 november 2008
Hahaha, än så länge är det enda argumentet för RWD fortfarande just att kunna "drifta" eller snurra okontrollerat runt. wink

Det där med att FWD bara går rakt fram gäller ju bara så länge man tvunget håller gaspedalen mot golvet.

Släpp gasen och bilen styr direkt.
Senast redigerat av TurbOla (27 november 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 754 Inlägg
27 november 2008
RWD är roligare.

nuff said

Jag kan inget om allt.

4 001 Inlägg
27 november 2008
TurbOla skrev:
Hahaha, än så länge är det enda argumentet för RWD fortfarande just att kunna "drifta" eller snurra okontrollerat runt. wink

Det där med att FWD bara går rakt fram gäller ju bara så länge man tvunget håller gaspedalen mot golvet.

personligen så känner jag att jag har mera kontroll på en RWD än en FWD, RWD ger mer känlsa och jag kan pressa gränsen lite mer, det kan iofs vara för att jag har kört mest RWD.

nej, det ska man inte ge sig f*n på att det styr direkt.

Idag med antisladd och alla andra elektroniska hjälpmedel så kvittar det ifall man har RWD eller FWD men utan såna grejor så är FWD säkrare för "Svensson".

Holiace skrev:
RWD är roligare.

nuff said

Yes wink

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
27 november 2008
TurbOla skrev:

kanske inte framkom så tydligt i mitt tidigare argument men rwd är betydligt bättre dragbil än fwd på vinterföre

Sök