1726
Sök

Bilen krånglar efter motorbytet :/

332 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
Bilfan funkar ju helt plötsligt inte nu o felet verkar vara helskumt o sen kanske det beror på att jag inte är så jätte duktig på o hitta felen heller:P Batteriet är fullladdat,de kommer soppa i spridarna och motorn får täning elr va man ska säga men den hoppar inte igång helt det bara står o kurrar, nån som vet vad felet kan vara? Den har funkat förut efter motorbytet men när det stått några dagar va den en aning svårstartad. Sen till slut fick man bogsera igång den o då funkar den jämt men orka bogsera igång den varenda gång man ska använda den.

Den va svårstartad innan motorbytet oxå när 16ventilars motorn satt i, men då var det kallstarts ventilen som höll på o krångla. O nu äre samma sak igen fast fast mkt värre så ja undrar om det är kallstartsventilen elr om det är nå annat?? kanske ska köpa en ny kallstartsventil o testa? men blev iaf värre efter motorbytet...sitter nu en 8 ventilars motor med 16ventilarns elsystem.

Kan de va nåt me den där elektonik boxen att den får fel signaler så därför den krånglarP äsch jag vet inte hur ja ska förklara hehe men nån som har nån gissning på vad det kan vara? Sen kan jag medela att varje gång motor funkar o man ska vrida av nyckeln så äre ett konstigt pysljud i motorn som försvinner sen, tror det kan vara  bromsservot som håller på men jag vet inte..

hjälp...
Senast redigerat av HBB (28 november 2008)

8 266 Inlägg
28 november 2008
Du har inte yrat till det och satt i fel spridare då?

332 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Du har inte yrat till det och satt i fel spridare då?

Nej nej inte ja som satt i spridarna;P spridarna är från 16ventilaren o den har ju funkat förut hmm
Senast redigerat av HBB (28 november 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 november 2008
HBB skrev:
hjälp...

Det finns 16v motorer till i princip alla biltyper på markanden...  vilken sort har du?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

332 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
torpis skrev:
HBB skrev:
hjälp...

Det finns 16v motorer till i princip alla biltyper på markanden...  vilken sort har du?

Jo=) men fick inte me nån motor när ja fick bilen så därför blev det så att 8ventilars motorn från min gammla bil fick sitta i sålänge. Men ska försöka få tag på den 16ventilars motorn me 159hk, för en sån satt i där förut o det är väl den bästa

bitter besserwisser
644 Inlägg
28 november 2008
Vi vet ju inte ens vad det är för bil vi snackar om här.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

1 749 Inlägg
28 november 2008
Jag gissar att det är 740 16v.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 november 2008
patrikke skrev:
Jag gissar att det är 740 16v.

Det tror inte jag iom de har bytt "till 16v motor"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

150 Inlägg
28 november 2008
det är bytt till 8v från 16v

Även den bästa kan göra fel, jag gjorde det en gång

332 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
niclas_swe skrev:

fan de missa ja hehe, det är en 740 16v kaross med en 8ventilars motor i nu, med spridarna och hela elsystem är från 16v motorn

171 Inlägg
30 november 2008
HBB skrev:
niclas_swe skrev:

fan de missa ja hehe, det är en 740 16v kaross med en 8ventilars motor i nu, med spridarna och hela elsystem är från 16v motorn

är de inte det som är felet då? att grejjerna är från en 16v?

377 Inlägg
30 november 2008
har du verkligen ställt in tändningen rätt då ?

10 287 Inlägg
1 december 2008
Han bör absolut ha boxarna från en 8V.
Men en kallstartsventil som jävlas kan det absolut vara.

Du HBB: Startar den om du hjälper till med startgas? Startar den när den är varm?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

243 Inlägg
1 december 2008
16v motorena har elektronisk kallstart, medans 8v motorena har en separat kallstartsventil det kan vara det som spökar.

332 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
Sharky skrev:

Du HBB: Startar den om du hjälper till med startgas? Startar den när den är varm?

/Göran

nja startgas funkar inge vidare, nja den är lite mer lättstartad när den är varm men nu har den inte gått på ett tag så man måste nog bogsera igång den men när man väl gjort det så kan man stänga av motorn o den starta igen o då hoppar den igång som ingenting=) o har man tur så startar den nästa dag oxå haha bra mysko de här. Men täningen ska va rätt inställd o folk som ja snac kat me s äger att det är bättre me 16v boxen i för det blir högre täning på nå sätt o bättre, fattade inte riktigt de där men aja;P

332 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Sharky skrev:

/Göran

Är bilen varm så startar den utan problem men inte annars hmm den krånglar satan när man startar den kall o startgas funkar
Senast redigerat av HBB (28 december 2008)

Sök